Jag tänkte bygga väggstommarna till min utbyggnad liggande och resa dem sedan.
Är det någon annan som gjort detsamma som kan ge lite praktiska tips?
Syll och hammarband ska ju skarvas halvt i halvt i hörnen, hur löste ni det på smidigaste sätt? Eller struntade ni i det :)?
Jag tänkte spika på en skiva asfa-board per sektion för att få lite stabilitet och resa vägen i sektioner om högst 5,5 m.
Långsidorna blir då två sektioner, där syll/hammarband ska skarvas halvt i halvt också.
Vi kommer att vara typ 3 pers (två lite klenare), men jag kan nog få dit någon/några till om det kniper. Eller räcker tre?
Jag tänkte INTE spika dit all asfaboard för min bedömning är att det blir för tungt då, även om det förstås vore enklare för själva monteringen.
Eller har någon testat det och tycker att det var piece of kaka?
Vad funkade/krånglade allmänt för er?
 
Har gjort det du tänker göra fast innuti en lada. Det gick inte att att isolera och få det fint med befintliga väggar av plank och stockar så jag byggde ett hus innanför :)
Jag struntade i skravarna halvt i halvt, men har spikat fast hörnen rejält endå så med spikplåt och i de stående reglarna så jag tro inte att det är nogon fara att det skulle glida isär. Jag gjorde sektionerna mindre än 5,5 meter för vi var bara 2 man och ibland bara jag. Jag var dock tvungen att spika på allt på "utsidan" då den inte går att kommåt sedan när väggen är rest, ladans yttervägg är i vägen. Jag tycker inte att det var något problem med att få upp väggarna bara man är noggran med höjden så alla sektioner bli lika höga när man rest upp dem bredvid varandra, annars blir hammarbandet lite konstigt.
 
Bygga sektioner liggande för att sedan resa dem är i princip standardproceduren. Det är inga konstigheter.
Sektioner på 4,8 meter har jag rest själv, så har du två hantlangare till hjälp så är det riktigt lyxigt. Se bara till att förbereda med stöttor och tvingar innan ni börjar. Det är så jobbigt att springa runt och leta efter saker medan man stå och håller ett väggblock på plats. Är det en utbyggnad du gör så innebär det ju att det redan finns en fast vägg att fästa mot, så då blir det ännu lättare.
Däremot har jag aldrig bekymrat mig om att halva ihop någonting. Det känns onödigt krångligt på en husstomme.
 
Tack! Då låter det som om jag skulle kunna spika fast all asfaboard ändå. (Reglarna är 170x45 borde jag kanske ha sagt).
 
Jag skulle defiitivt bygga hela väggen på en gång. I hörnen skulle jag göra det enjelt och bara slå regel mot regel så får hammarbandet följa sin sektion bara. Se bara till att vara noga med kryssmätningen så att det blir rakt
 
Kryssmätning gör man kanske bäst när väggen står på plats innan den är helt fastspikad. Det brukar gå att justera till regelverket så länge inte hörnen är fastspikade. Kolla med vattenpasset också så allt är rakt å i lod.
 
Det kanske beror på om man spikar asfan före eller efter resning? Jag antar att när asfan är på plats så är det svårare att justera eventuell snedhet?
 
Nej, vänta med boarden tills det är rest. Inte för vikten, men det blir ett fruktansvärt vindfång. Dessutom behöver du förmodligen justera sektionerna lite efter de är resta, och det omöjliggörs av boarden.
 
Mikael_L
Crebel skrev:
Syll och hammarband ska ju skarvas halvt i halvt i hörnen, hur löste ni det på smidigaste sätt?
Kan någon förklara för mig "halvt i halvt" ...?
 
Du sågar bort halva tjockleken på plankan och lägger omlott.

Har man möjlighet att få dit en mobilkran så kan man bygga färdig vägg med isolering och ytterpanel upp till ca 10 m. Mobilkranen är klart värd pengarna då man kan arbeta vågrätt i markplan.

Sedan kom finessen i mitt lilla garagebygge, jag byggde taket 21x6m på marken, det var en mäktig syn att se taket komplett med plåt och hängrännor lyftas upp på husstommen. Sedan återstod att sätta på nockplåten.

Protte
 
Pris för taklyftet?
 
Frågan är väl hur många som skarvar halvt i halvt i hörnen?
 
FredrikR skrev:
Frågan är väl hur många som skarvar halvt i halvt i hörnen?
Jag har sett det vid ett enda bygge, och då var det polacker som byggde.
 
haavard skrev:
Pris för taklyftet?

Nu är det ur minnet:
PGA att mina medhjälpare hade jobb den dagen så blev det liiite OB för kranföraren, det tog nästan 1 timme att rigga kranen som lyfte 55 ton och en bom på 55 meter. Vi riggade upp ett 18 m långt fyrkantrör för att fördela ut lasten från takstolerna till 4 lyftkättingar.
Lyftet tog väl en 15-20 minuter och då var taket inbaxat på centimetern.

Jag har inte köpt en enda ställningsplanka, inte satt upp ställning heller, Farsan då 82 bast hjälpte till att lägga takplåt, vi kunde lägga hela sidan med en skruv i varje plåt utan att det blåste ner (bra att kunna göra om man ser att det vill börja dra sig)

Kostnaden då, jag tror kranlyftet kostade 4000 ink moms.
Kranen var god för 55 ton men taket vägde 3200kg.

Protte
 
Halvt om halvt syll/hammarband?
Den ena går förbi den andra, spika ihop.

Byggde nyss garaget genom att, bygga hela väggsektioner, 7 x 10m, 45x120 + 45x45 + utegips+ luftspalt + panel.


  • Sätt ut klossar (betongsstift) på plattan som du använder vid resning, att lägga väggen dikt an mot (dessa tas bort när man är klar med resningen).
  • Såga till/lägg ut syll och hammarband, rita på/räkna ut var du ska ha stolpar. Lägg syll och hammarband kant i kant. Använd vinkelhake och rita på både syll och hammarband samtidigt.
  • Fäst en planka (att bygga på ) för syll och en för hammarband på underlaget där du ska bygga din vägg.
  • Underlaget ska vara plant och i våg.
  • Spika ihop stolparna med hammarband och syll.
  • Fäst syllen i varsin ända.
  • Rikta syllen med hjälp av ett riktsnöre, sätt det 1cm ut, kolla att syllen är rak, justera med hammarslag om ej rakt.
  • Fäst med spik ned i plankan du bygger på. Kontrollera att syllen är rak, fäst med en till spik en bit bort.
  • Kryssmät stommen, viktigt att vara noggrann, för du vill väl inte att de andra väggarna du spikar mot denna ska luta. Knacka hammarbandet i sidled om du behöver justera.
  • När kryssmåtten är lika, fäst hammarbandet i ändarna.
  • Fäll in eventuell stående planka i hammarbandet.
  • Fäst stroppar i stommen, upp genom hammarbandet.
  • Bygg på väggen utåt, beroende på konstruktion, liggande reglar, utegips/asfaboard, spikläkt och panel.
  • Tänk på att släppa upp panelen till det blivande undertaket (på långsidor) minus luftspalt. Kortsidor/gavlar går man med panelen till takstol.
  • Bygg resterande väggar likadant.
  • Bygg två gavelspetsar av takstolar, reglar och panel.
  • Vid resning, förbered strävor, och fästen för dessa, anlita kranbil. Spika ihop.
Edit:

Tror jag fick med det mesta, noga att mäta, för när man har satt på skiva/sträva har man inte så mycket justeringsmån sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.