Har just köpt en ny ytterdörr på Bauhaus, en Swedoor Basic-line X-4. Behöver ju då komplettera med bl.a. låscylinder. Kan jag använda Dorma DC5400 till den? Kan man använda dubbla låscylindrar till alla dörrar? Hur är det med vredskyltar, köper man det separat? Behöver man det ens?
 
Assa sym står det på låshuset och det är en rund öppning för låscylindern.
 
Vredskylt använder du bara om du ha 3 hål på insidan dörren. Mittenhålet som är lite mindre är till för vred. har du bara 2 genmgående hål behver du enbart kompletera med cylinder och trycke. Första paketet du länkar till innehållet ett komplett paket vilket medför att du får en kista över. Paket nr 2 är avsett för lås motsvarande assa 2000 dvs hemma och bortasäkert lås med cylinder och vred på insidan
 
frohike skrev:
Vredskylt använder du bara om du ha 3 hål på insidan dörren. Mittenhålet som är lite mindre är till för vred. har du bara 2 genmgående hål behver du enbart kompletera med cylinder och trycke. Första paketet du länkar till innehållet ett komplett paket vilket medför att du får en kista över. Paket nr 2 är avsett för lås motsvarande assa 2000 dvs hemma och bortasäkert lås med cylinder och vred på insidan
Har endast två hål, så då räcker det om jag plockar ihop grejer enligt paket 1 fast utan kistan då? Låscylindrar, cylinderringar och trycken?
Hur vet jag hur djupa cylinderringar jag behöver?
Är det dumt att skaffa dubbla låscylindrar när man inte kan ha nåt vred på insidan, kommer man bara bli irriterad på det?
 
helt rätt..
Du får mäta för att se vilken cylinderring(dekorring på runda) en rund cylinder är ca 32-33 mm den. bör sticka ut ca 13 mm men det finns mindre ringar så minimimåttet som den skall sticka ut är 8 mm.
Dubbla cylindrar krävs om du skall ha en godkänd låsenhet. Det är bara lite rutin så stör man sig inte på att inte ha vred på insidan
 
Du kan aldrig se om extra nycklar är gjorda till dessa paket.
 
frohike skrev:
Du kan aldrig se om extra nycklar är gjorda till dessa paket.
Det känns som att det inte spelar så stor roll då man enkelt kan göra det omöjligt för säljaren att veta vart de kommer installeras.
Frågan är om det är den nya eller gamla versionen.
 
Personligen så skulle jag köpa lås i en butik där det finns kunnig personal. Till dina runda cylindrar behöver du oftast 2 förlängare, och 80 mm skruv. Det gör inget att de sticker ut mer än 13 mm.
 
Har beställt Dorma Duo från Bysmeden, hittade inga cylinderringar och liknande så det kollar jag efter lokalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.