holmertz skrev:
Så man måste alltså duscha 3 timmar om dagen på sommaren för att få solvärmen att gå plus.:O Om man är borta i tre veckor I Juli så spricker kanske kalkylen.

Vintersemester kanske men det är dyrt som tusan. :(
Verkar bättre att satsa pengarna på större tank så får man ökad bekvämlighet året om.
Problemet är att du kan inte åka bort 3 veckor i Juli utan att täcka rören. Annars kommer du att koka anläggningen :(.
 
holmertz skrev:
Så man måste alltså duscha 3 timmar om dagen på sommaren för att få solvärmen att gå plus.:O Om man är borta i tre veckor I Juli så spricker kanske kalkylen.

Vintersemester kanske men det är dyrt som tusan. :(
Verkar bättre att satsa pengarna på större tank så får man ökad bekvämlighet året om.
Nej man kan inte duscha 3tim om dagen med solvärme och en 750liters tank.

Och vadå satsa på en större tank? Verkar vara ett återkommande argument...

Så alla som bygger ny pannanläggning har alltså inte råd med så stor tank som dom borde ha menar ni?

Prisskillnaden mellan en 1500lit och en 5000lit är ju ca 20 000:- varför skaffar man inte så stor tank man skall ha från början?

En anläggning MED stor tank och solvärme får man för bergvärmepengar...
 
giantvalley skrev:
En 3kbm tank räknas väl som stor eller? Denna skulle teoretiskt sett helt utan värmeförluster (vilken inte händer) räcka till ca 3tim duschning.

Med solvärme räcker en 750liters tank i princip hela sommaren...d^_^b
Varför bygga ett vedsystem med massa små tankar. Det är ju det som är problemet när folk bygger ved/sol system
Man bygger med små tankar för att det passar solfångare.
Hur det fungerar dom andra månaderna är inte så noga
 
att bygga med flera tankar beror mest på att källardörrsbredden sällan klarar bredare tankar än 80-90 cm.De flesta börjar inte med en stor tank och bygger sedan huset runt omkring efteråt,eller? För solvärmens skull har det ingen betydelse om den får jobba mot en 500 liters tank eller mot 1/4 dels 2-kubikstank, snarare tvärtom.
 
Priskillnad på 20k mellan 1500 och 5000 liter? Var kollar du på tank? Fick hem min nya 5 m2 tank för ett tag sen och den kostade ganska exakt den summa du anger som priskillnad? Utan frakt iofs men iaf....

Nä, stor välisolerad tank för bekväm eldning året runt satsar då jag på. Sol har en återbetalningstid som ej är motiverad. Detta tom med köpt ved.
 
Netzel skrev:
Priskillnad på 20k mellan 1500 och 5000 liter? Var kollar du på tank? Fick hem min nya 5 m2 tank för ett tag sen och den kostade ganska exakt den summa du anger som priskillnad? Utan frakt iofs men iaf....

Nä, stor välisolerad tank för bekväm eldning året runt satsar då jag på. Sol har en återbetalningstid som ej är motiverad. Detta tom med köpt ved.
Bra pris för tanken. Får man fråga vart du köpte den?
 
Husqvarna Tanksvets, rund oisolerad.
 
Tackar för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.