Jag behöver en ny slagborrmaskin och skulle vilja ha med SDS-fäste. Jag har en del borr som jag vill kunna fortsätta med. Jag vill dock inte ha en stor tung ohanterlig borrhammare.

Någon som kan tipsa om någon? Pris, runt tusenlappen.
 
Slagborr har per definition inte SDS-fäste. Har maskinen SDS-fäste är det en borrhammare eller en kombihammare. En slagborrmaskin slår mängder av "nätta" slag och är inte särskilt effektiv i vare sig betong, tegel eller sten. En borrhammare slår betydligt färre, men hårdare, slag och roterar generellt sett långsammare. En borrhammare fungerar mycket bättre i betong, sten och tegel än en slagborrmaskin.

Borrhammare finns i olika storlekar, de lättaste väger in på ca 2 kg. Jag har personligen bra erfarenheter av Makita och blå bosch i denna klass. Ett plus är om du kan ta av sds-chucken och montera en vanliga kuggkranschuck, maskinen blir mer mångsidig då.
 
Slagborrmaskin låter mer än de borrar.

Vill man nu han en slagborrmaskin så går det att sätta SDS borrar direkt i chucken.

Protte
 
Det bör bli en borrhammare om det ska vara SDS som det sägs ovan. Borrhammare finns i olika storlekar, en mindre är knappast tyngre än en slagborr, och oändligt mycket mer användbar.
 
Köp en begagnad Hilti TE5 alternativt TE6 så får du en jätte fin maskin...

Kan varmt rekommendera TE6'an.

//MVH
 
M
Jag är i samma sits, dvs tänker köpa en liten och smidig borrhammare. Efter att ha skannat runt olika forum och frågat användare kommer det att bli en Bosch GBH 2-18, den minsta blå Boschen. Den väger 1.9kg och klarar borrning upp till 10mm hål vid "kontinuerlig drift" och upp till 18-20mm sporadiskt. 100£ hos axminster och eftersom frakt tillkommer "måste" man ju ha valuta för pengarna och köpa lite annat också....
 
MathiasFr skrev:
Jag är i samma sits, dvs tänker köpa en liten och smidig borrhammare. Efter att ha skannat runt olika forum och frågat användare kommer det att bli en Bosch GBH 2-18, den minsta blå Boschen. Den väger 1.9kg och klarar borrning upp till 10mm hål vid "kontinuerlig drift" och upp till 18-20mm sporadiskt. 100£ hos axminster och eftersom frakt tillkommer "måste" man ju ha valuta för pengarna och köpa lite annat också....
Jag har använt en Bosch GBH 2-18 vid ett tillfälle, och jämfört med min gamla Elu som väger runt 2,3 kilo så tycker jag att Boschen känns ganska orkeslös (skiljer väl någon joule i slagkraft), inbillar mig att min Elu också har längre slaglängd i slagen. Bosch GBH 2-18 är dessutom tillverkad i Kina ;)

Jag kan dock tycka att Boschen är prisvärd om man får den för 100£.
 
Redigerat:
M
Vad är inte tillverkat i Kina idag? :)

Visst har 2-18 lägre slagenergi och det är en av anledningarna jag väljer denna då jag sett kommentarer typ att 2-26 är lite "rivig" vilket medför mindre "precision". I mitt fall handlar det kanske om att borra 30-100st plugghål per år...
 
M
prisvärd... jag tycker den ar dyr jämfört med vad man kan få en 2-26 för....
 
Ska man borra och bila lite hemma duger biltemas lite dyrare borrhammare, jag har den och har säkert kört 30 timmar total och den är lika bra eller dålig som ny.

Finns inte en anledning i världen (förrutom skrytfaktor) att köpa något annat för hemmabruk. Har kört 20mm med den samt blandat bruk så den har gått rätt hårt. Inte ens är det en kort sladd på den som annars är på billigt junk.
 
v-g skrev:
Ska man borra och bila lite hemma duger biltemas lite dyrare borrhammare, jag har den och har säkert kört 30 timmar total och den är lika bra eller dålig som ny.

Finns inte en anledning i världen (förrutom skrytfaktor) att köpa något annat för hemmabruk. Har kört 20mm med den samt blandat bruk så den har gått rätt hårt. Inte ens är det en kort sladd på den som annars är på billigt junk.
Håller fullständigt med dig, har en ferm från Jula som inte har vikit ner sig en enda gång.
 
v-g skrev:
Ska man borra och bila lite hemma duger biltemas lite dyrare borrhammare, jag har den och har säkert kört 30 timmar total och den är lika bra eller dålig som ny.

Finns inte en anledning i världen (förrutom skrytfaktor) att köpa något annat för hemmabruk. Har kört 20mm med den samt blandat bruk så den har gått rätt hårt. Inte ens är det en kort sladd på den som annars är på billigt junk.
Vilken borrhammare från biltema pratar du om? De har tre, en för 549, en för 699 och en för 1499. Det skulle kännas lite konstigt att lägga ett och ett halvt tusen på en maskin från biltema, men den kanske är bra. Den väger ju bara 2,5 kg och det var ju litenhet och smidighet jag efterfrågade.Nää, jag kan bara inte lägga de pengarna på en biltema. Är det skrytfaktorn som talar?
 
nimhed:Ahhh scheisse det var ju ett tag sen jag köpte den då fanns inte "proffs"modellen. Den jag menar är troligen den i mittensektionen. min hette 17076 och den kostade enligt mitt kvitto 500:- DÅ nu var det visst ett annat pris (699) ;)

Har kvittot scannat om någon är tveksam :D

Funkar gör den iaf hursomhelst.
 
Men väger som ett ånglok?
 
Nja väger en del men inte jättetung men å andra sidan så är man ju rätt van att ta i ;)

Oavsett så är det alltid jobbigt att borra uppåt än vilket märke man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.