Alla svar grundar sig på information som finns på Byggahus.se, oftast i artiklar.
 
Jag kände på mig att det skulle bli diskussioner kring vissa av frågorna, men kunde ändå inte låta bli att ta med dem i ett quiz för den som funderar på att bygga hus. Tycker att de här frågorna visar på mycket av problemen man ställs inför. Saker är inte svarta eller vita, det finns inga raka svar på alla frågor. Så är det att bygga hus, eller hur? Man kan göra rätt på många olika sätt. Vilket som är det rätta beror på vem du pratar med. Men frågorna som ställs försöker vi i alla fall svara på i det redaktionella innehållet. De flesta av dem hittar du svar på i forumet också.
 
Jag fick 9 rätt, så det var väl OK. Och en frågetävling livar alltid upp en webbplats, så det är trevligt. Men ni måste jobba med frågor och svarsalternativ. Ni ska få lite råd av en som yrkesmässigt konstruerat datorbaserade prov: När ni har har en fråga som inte har ett exakt svar så måste det vara mycket större skillnad mellan svarsalternativen. Till exempel:

Vad kostar en dagens rätt på en lunchrestaurang?
a ca 60 kr
b ca 70 kr
c ca 80 kr

Det går inte, det är för nära mellan alternativen, vilket som helst kan vara rätt. Om man däremot ändrar till:

a ca 75 kronor
b ca 500 kr
c ca 1500 kr

så är det tydligare att svar a är det rätta. Även om jag just har ätit en dagens för 65 kronor så är det ändå givet att 75 måste vara det bästa svaret, även om det inte är exakt rätt.

Är det så att man i frågan egentligen avser någon data som funnits i en viss artikel måste man i så fall specificera detta. Då kan man inte fråga "Vad kostar en dagens" utan får omformulera frågan till "Vad anser Holger Bergström är det genomsnittliga priset för en dagens i sin artikelserie 'Svenska Vägkrogar' "?
 
P
kvm kostnad.. Detta kan ju variera så mycket
och sen detta med att vilken tid det tar att bygga,, Slutet borde väl vara inflyttning men FRÅN vilken tidpunkt?
 
Niclas Jonsson skrev:
9 av 10, fel på sista...
Samma här. Bygger man rätt håller det mer än i 50 år :rolleyes:

Quiz skrev:
Du fick 9 rätt av 10 möjliga.
Du klarade dig bättre än 280 personer (82%) av de 341 som gjort quizet.
 
Kul att ni gillar vårt quiz. Tack för alla bra tips på förbättringar! Nu sätter jag mig och gör nästa, förhoppningsvis bättre quiz :).
 
9/10, hade fel på förväntad tid att bygga hus - man kanske är naiv :)

Jag gillade detta quiz och har inte så mycket att tillägga med frågorna utan kul initiativ.........

/Lorant
 
det gick ju bra =) 8 av 10 rätt!
 
Mikael_L
7 av 10.
Väldigt lätt blandat med väldigt svårt ... ...för mig alltså ... :p


Quiz - Kul grejer. Det är ju inte så allvarligt menad verksamhet, så det är väl lite onödigt att ondgöra sig över frågorna. :cool:
 
Jag fick 8 av 10.
 
10/10, så jag tycker quizet var jättebra.. Det är ingen som ondgör sig över frågorna, men allt kan ju bli bättre. Fråga 5 till exempel - i jämförelse med vad?
 
Mikael_L
I jämförelse med de andra två svarsalternativen lämpligtvis ... :)
 
Marlene Eskilsson skrev:
OK. Vad säger vi om dagens quiz då? [länk]
Oj oj - mycket svårare frågor.
Men jag lyckades iaf få alla rätt !! Tjohooo ! :cool:

/K
 
9 av 10 denna gång också. Många bra frågor. Jag kan tydligen en del om bygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.