Hej,

(Mitt första inlägg på forumet, ha överseende med mina nybörjarmisstag)

Jag håller på med badrumsrenovering (totalrenovering). Rummet är ca 2x3m. Jag har nu kommit till planering av golvet. Jag har betongbjälklag med reglar. Jag vill gärna undvika flytspackling, så jag tänkte göra så här istället:
1) Regla upp så att jag har 300 cc överallt.
2) På reglarna skruvlimmas träkilar för att bygga upp rätt fall.
3) Vattenburen golvvärme mellan bjälkarna på glespanel
4) 22 mm golvspån som skruvlimmas på bjälkarna
5) (eventuellt) våtrumsskiva som skruvlimmas på golvspånet
6) Primer
7) Fuktspärr (folie)
8) Klinker

Ser ni någon uppenbar nackdel med detta? Förutom att det tar lite extra tid, men det är OK.
Uppfyller detta de senaste reglerna?
Är det överdrivet med våtrumsskiva om jag har 300 cc? Kan jag nöja mig med 600 cc, eller strunta i våtrumsskivan?

Tacksam för alla kommentarer, positiva som negativa.
 
Om vi antar att det är tänkt att sättas klinker, då måste du spackla. du får inte sätta fuktspärr direkt på skivmaterial på golv. Jag tror att det är väldigt svårt att lägga kilar på reglarna så att det blir tillräckligt stabilt. Det som troligen är det viktigaste i hela konstruktionen är att spånskivorna inte kan röra sig överhuvudtaget mot reglarna. Sätter du kilar och försöker trycka ned skivan för att få lutning så tror jag att det är nästan omöjligt att få ordentlig kontakt mellan kilar/reglar och skiva precis överallt.

Om du kan kosta på dig (för höjden) att flytspackla 15mm (olika för olika spackeltillverkare, kolla!) så behöver du inte regla till cc30.
 
Ett förtydligande: Träkilarna är tänkta att vara lika breda som balkarna och limmas i hela sin längd.

Men om man inte får sätta fuktspärren direkt mot skivmaterial, så finns det ju inget att välja på. Det blir till att flytspackla alltså.

Så ser det nya "förslaget" ut:

1) Regla upp så att jag har högst 600 cc överallt.
2) Vattenburen golvvärme mellan bjälkarna på glespanel
3) 22 mm golvspån som skruvlimmas på bjälkarna
4) Primer
5) Flytspackel med fall (15 mm, eller enligt tillverkarens rekommendation)
6) Primer
7) Fuktspärr (folie)
8) Klinker

Det behövs alltså ingen armering i spacklet?
 
Ska verkligen golvvärmen ligga under spånet? Ska man inte ha spårad golvspån och lägga den i?
 
Går nog med båda varianterna, men spårad bör ge effektivare värme, slingorna får mindre isolering uppåt.

OM du väljer spårade skivor så finns det lite olika skolor om huruvida det skall vara spridningsplåtar eller ej. OM du väljer att köra med plåtar (som jag tror är det normala som rekomenderas av tillverkarna) så bör du kontrollera med spackeltillverkare OCH golvvärmetillverkare (den som gör plåtarna) om kompatiblitet. Åtminstonde Mapei som jag körde som spackel, hade en speciell primer som skulle undvika en kemisk reaktion mellan spackel och aluminium. Ex. Uponor anger i sina blad att man skall lägga en golvgipsskiva mellan plåtar och spackel just av samma anledning.
 
Mitt förslag ser ut så här:

1) Regla upp högst 600 cc överallt.
2) 22 mm golvspån som skruvlimmas på bjälkarna
3) Primer
4) Armeringsnät
5) Vattenburen golvvärme som fästes på armeringsnätet
6) Flytspackel med fall (12 mm eller mer över slangarna om jag minns rätt)
7) Primer
8) Fuktspärr (folie)
9) Klinker

Då får du bättre energieffektivitet från golvvärmen, jag märker stor skillnad i köket där slangarna ligger på gles med plåtar och gips över mot badrummet där de är ingjutna.
Och pengarna du lägger på extra flytspackel sparar du in på plåtarna och glesen.
 
Man vill ha värmen så nära golvet som möjligt, "Betz" förslag låter klart bättre än föregående men jag skulle regla c/c 30, finns ingen anledning att spara in på det som jag ser det.
Spårade skivor när Du ändå ska flytspackla är helt onödigt och gör konstruktionen både krångligare och sämre.
 
Spårade skivor ger ju iofs lite mindre bygghöjd, och det går åt mindre spackel.
 
Frågan är om det blir tillräckligt stabilt med spårade skivor på cc60, de borde ju vara vekare än solida skivor. Det får man nästan kolla med flytspackeltillverkaren först.
 
Där har du en poäng. De spårade skivorna har i princip ingen hållfasthet alls i ena riktningen, spåren går nästan igenom skivorna. men om de är lagda med spåren tvärs reglarna så känns de ialla fall lika stadiga som vanliga spånskivor. Väldigt viktigt att regla under skivorna vid väggar etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.