Hej!

Jag håller på att återställa ett kök från 42-43, och har problem med gångjärnen till köksluckorna.
De gångjärn som sitter på luckorna idag, är inte det minsta glansiga, utan slitna av 70 års användande och målande...

Jag har tittat på byggfabrikens hemsida, men kan inte hitta gångjärn någonstans med den formen jag har.

Är det någon som har ett tips var jag kan hitta gångjärn som jag kan ersätta mina gamla med, helst utan att behöva karva i lucka/stomme.

Bifogar bilder på gångjärnen eftersom det är riktigt svårt att beskriva hur de ser ut...

Tacksam för hjälp

/Fredrik
 
  • DSC00405.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00406.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00407.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00408.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00409.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara dessa gångjärn:

5055.gif

Finns hos Eskilstuna Kulturbeslag: http://www.kulturbeslag.se/produkter/index.htm

Dom har det mesta. Om du vill ta bort färgen på dina gamla, lägg dom i t ex penseltvätt tills den gamla färgen lösts upp.
 
Redigerat:
Ja det kostar en hel del att köpa nya gångjärn så prova att göra rent dem från färg istället. Jag använder alltid linoljesåpa. Lägger du ner dina gångjärn i det kommer färgen att lossna av sig själv inom ett par dagar och sen har du gångjärn som är som nya igen.
 
Jag kan inte från bilden avgöra exakta mått, men gångjärn med det utseendet har jag sett på coop bygg.

Ett annat sätt att få bort den gamla färgen är kaustiksoda. Det går fortare än såpa, men försök att inte få för mycket på fingrarna. Med varm kaustiksoda kan du få bort all färg på några minuter.

Erik
 
Tack för svar, de hade på byggfabriken i Malmö, men inte på deras hemsida (eller så hittade jag inte där)utan bara i butiken.

/F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.