Hej Anneli,

Har följt tråden med stort intresse. Har ni några bilder på ert bygge. Hur stort bygger ni?
Hur har det fungerat med leveranser etc? Fallgroppar ?

Mvh
Karlssons utan för Linköping
 
lkarlsson skrev:
Hej Anneli,

Har följt tråden med stort intresse. Har ni några bilder på ert bygge. Hur stort bygger ni?
Hur har det fungerat med leveranser etc? Fallgroppar ?

Mvh
Karlssons utan för Linköping

Hej!

Vi har byggt för ca 5 år sedan ett hus på 150kv + stort "loft" på 60-70kvm.  Jag har lite bilder på huset som du kan få se men jag skickar dem helst till en mailadress.

Leveranser och dyl har det absolut inte varit några problem med men däremot ska man komma ihåg att man handskas med ett annat land och därav uppkommer spårkproblem och annan handelskultur. Man måste vara OERHÖT TYDLIG och gå igenom kontrakt och dyl FLERA GÅNGER gärna med olika personer på företaget man köper av.
Vidare är det nog bra om man man inser att vissa saker får man bara släppa. Konsumentköplagen existerar inte där och de försöker (i alla fall vår leverantör) att dra några valser ibland. Nått som var vanligt under vårt bygge var olika påståenden av olika personer hela tiden så ibland hade man inte koll alls på vad som gällde. Då är det bara att slå dövörat till och prata med den som har HUVUDANSVARET. Vi missade det några gånger och underordnade gav oss felaktiga besked.
Vissa säger att det spelar ingen roll om man bygger med en svensk eller utländskt leverantör - det blir strul i alla fall. Det kan jag hålla med om MEN det finns ändå en språkbarriär där samt en annan handelskultur. De ser till sin kultur och vi efter vår men med bra kommunikation så kan man även lösa detta!
 
Har nu skickat in planlösning för att få prisförslag på ett timmerhus från Estland.
Vi besökte www.toptimber.ee när vi var i Estland i somras och de har en väldigt bra hemsida. De bygger bara utomlands, mest i Norge och skickar sina gubbar att montera huset på plats om man fixar logi åt dem.

Bifogar våra planlösningar och vill gärna ha kommentarer om vad andra tycker. Det är ju lätt att bli hemmablind. :)
 
  • Loghome_big_alt2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matttias skrev:
Har nu skickat in planlösning för att få prisförslag på ett timmerhus från Estland.
Vi besökte www.toptimber.ee när vi var i Estland i somras och de har en väldigt bra hemsida. De bygger bara utomlands, mest i Norge och skickar sina gubbar att montera huset på plats om man fixar logi åt dem.

Bifogar våra planlösningar och vill gärna ha kommentarer om vad andra tycker. Det är ju lätt att bli hemmablind.  :)
Va roligt Mattias! Ser jättefint ut. Hur var det, hade ni tomt redan?
 
Vi har inte köpt tomten än men så gott som bestämt oss för en tomt i Sörfors. Vi vill ha in offert från timmerhusföretag och göra en ordentlig kalkyl och prata med banken innan vi köper tomten.
Men det känns som att vi är en bit på väg. ;)
 
Jo, adressen till tillverkaren är www.toptimber.com, inte .ee som jag skrev tidigare. Den finns även med svensk text och beskriver väldigt bra fördelarna med att bygga och bo i timmerhus. :)
 
Vi har pratat lite löst om timmerhus från annat land. Vi har väl ungefär samma frågor som trådstartaren. Är det någon som vill dela med sig?
// Sanna & Mathias
 
Matttias skrev:
Vi har inte köpt tomten än men så gott som bestämt oss för en tomt i Sörfors. Vi vill ha in offert från timmerhusföretag och göra en ordentlig kalkyl och prata med banken innan vi köper tomten.
Men det känns som att vi är en bit på väg. ;)
Hur gick det nu då -har ni fått något pris från Esterna ännu? jag måste säga att vi blev impade av er planritning och är mycket intresserade av att lägga in något liknande i vår kalkyl!

Vi ska kanske bygga längs Umeälven... men i Lycksele ;) och har börjat scanna marknaden efter timmer hus från balt-länderna...

/Anders i Lycksele
 
Oj.. lite gammal tråd men.. Jag och min fru ville bygga ett mindre timmerhus runt 80-100kvm och ställa upp på våran gård och var runt dels på nätet samt "spionerade" runt i fjällvärlden på lämpliga objekt/leverantörer. Genom ett reportage i vår lokala tidning så satte vi oss i förbindelse med en entreprenör/husbyggare här i Jämtland som bla. satt upp drygt ett 120kvm stort esninskt timmerhus i Oviksfjällen. Vi var helt klart imponerade av vad vi fick se samt hur prisbilden såg ut.

Vi begärde in offert och när den väl kom i brevlådan så innehöll den en massa oklarheter. Så vi ställde nya frågor samt klargjorde våra funderingar ytterligare med vår svenska kontakt och när så den "nya" offerten kom så var det en kopia rakt av från den tidigare. Efter ytterligare en drygt 2,5 timmar lång sittning med planering, måttsättning fönster för fönster, dörr för dörr, golv till nock, isolering si och så osv. så tänkte vi att nu var det väl f..n oxå.

Nästa pappersbunt som levererades gjorde ingen av oss klokare så vi bjöd helt enkelt in oss på kaffe hos en granne som jobbat som arkitekt i hela sitt liv och sa i kör hjälp oss att förstå... Efter inte ens fem minuter så tittade han allvarligt på oss och sa.. -jösses!! det här blir ju skitdyrt för er

Ska göra en lång historia kort och.. Vår granne hjälpte oss att komma i förbindelse med Östanbäck timmerhus i Junsele: http://www.otabtimmerhus.se/ Begärde en offert från dom på ett lika hus som vi redan planlagt och ville ta från Estland. Efter lite bollande fram och tillbaka så stod priset klart som visade nästan 200 000 under offerten från Estland... och då var inte kost och logi medräknat i den som 3 estniska snickare oxå skulle ha.

Bygga hus är helt klart ett äventyr, vårat levererades uppsatt och fuktsäkrat. Vi hade egen entreprenad på bla. plattan, vvs/el, yttertak, alla golv, innerdörrar, kök, badrum mm. Kursen var väl inte direkt spikrak och några små men just då irriterande probs dök givetvis upp. Min erfarenhet blev vad oerhört glad jag är idag att man kunde ta telefon och ringa.. Prata svenska med folk som fattade vad man ville. Ett mejl senare så ringer det i telefon och man få höra: vi skickar ner våra killar nästa vecka så fixar vi det där... Försök få en est att sätta sej på båten och komma hit för kompleteringar när dom väl har åkt hem... Vilket innebär jag varmt rekomenderar Johan och grabbarna i junsele.
 
  • Utsida_mlad.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
larsjulle skrev:
Oj.. lite gammal tråd men.. Jag och min fru ville bygga ett mindre timmerhus runt 80-100kvm och ställa upp på våran gård och var runt dels på nätet samt "spionerade" runt i fjällvärlden på lämpliga objekt/leverantörer. Genom ett reportage i vår lokala tidning så satte vi oss i förbindelse med en entreprenör/husbyggare här i Jämtland som bla. satt upp drygt ett 120kvm stort esninskt timmerhus i Oviksfjällen. Vi var helt klart imponerade av vad vi fick se samt hur prisbilden såg ut.

Vi begärde in offert och när den väl kom i brevlådan så innehöll den en massa oklarheter. Så vi ställde nya frågor samt klargjorde våra funderingar ytterligare med vår svenska kontakt och när så den "nya" offerten kom så var det en kopia rakt av från den tidigare. Efter ytterligare en drygt 2,5 timmar lång sittning med planering, måttsättning fönster för fönster, dörr för dörr, golv till nock, isolering si och så osv. så tänkte vi att nu var det väl f..n oxå.

Nästa pappersbunt som levererades gjorde ingen av oss klokare så vi bjöd helt enkelt in oss på kaffe hos en granne som jobbat som arkitekt i hela sitt liv och sa i kör hjälp oss att förstå... Efter inte ens fem minuter så tittade han allvarligt på oss och sa.. -jösses!! det här blir ju skitdyrt för er

Ska göra en lång historia kort och.. Vår granne hjälpte oss att komma i förbindelse med Östanbäck timmerhus i Junsele: [länk] Begärde en offert från dom på ett lika hus som vi redan planlagt och ville ta från Estland. Efter lite bollande fram och tillbaka så stod priset klart som visade nästan 200 000 under offerten från Estland... och då var inte kost och logi medräknat i den som 3 estniska snickare oxå skulle ha.

Bygga hus är helt klart ett äventyr, vårat levererades uppsatt och fuktsäkrat. Vi hade egen entreprenad på bla. plattan, vvs/el, yttertak, alla golv, innerdörrar, kök, badrum mm. Kursen var väl inte direkt spikrak och några små men just då irriterande probs dök givetvis upp. Min erfarenhet blev vad oerhört glad jag är idag att man kunde ta telefon och ringa.. Prata svenska med folk som fattade vad man ville. Ett mejl senare så ringer det i telefon och man få höra: vi skickar ner våra killar nästa vecka så fixar vi det där... Försök få en est att sätta sej på båten och komma hit för kompleteringar när dom väl har åkt hem...  Vilket innebär jag varmt rekomenderar Johan och grabbarna i junsele.
Kul att det löste sig för er på ett bra sätt!

Bara för att man beställer hus från Estaland så innebär inte det att man kommer billigare undan. Det kräver lika mycke engagemang och forskning (om inte mer) som att bygga av en tillverkare i Sverige. Sen tror jag att det kommit in en hel del "fula fiskar" på marknaden eftersom efterfrågan ökat så mycket. Dessa är ju svårare att hitta då de inte når en på "ryktesvägen" som ett svenskt företag kan göra.
Vidare så måste man också titta på vilket typ av timmer osv som man vill ha. VI har som sagt var byggt med väldigt tjocka väiggar. Vi har ingen isolering i ytterväggar osv. Detta innebär att man hamnar i en helt annan prisklass om man jämför mellan Sverige och Estlans. Dessa träd finns knappt att få tag på i Sverige till ett sånt stort hus. Hade vi gått ner en bra bit och haft isolerade yttervägger samt panel eller tapeter på inneväggarna så hade nog ett köp i Sverige varit lika "billigt".

Tänte bara att det är viktigt att förtydliga att alla kanske inte pratar om samma timmerstorlek osv... ::)
 
Hmm nu är det snart fyra år sedan vi tog kontakt med "estlandsentreprenören" och då var det fortfarande ganska så ovanligt att ta hus därifrån. Signaler från flera oberoende håll löd att vår lokala svenska kontakt var okey. Vi hade oxå redan från början räknat med att inte isolera pga. man därigenom förstör timmerhusets naturliga fuktvandring/isoleregenskaper.

Vårt hus är byggt i 6" timmer och är placerat en mil utanför Östersund så nog har vi bistert klimat på vintern ibland så det räcker. Än har vi dock knappast frysit trots massor med olyckskorpar som påstått motsatsen. De enda väggar som har isolering är hörnet i badrummet eftersom där sitter det kakel samt långväggen i köket av samma anledning. När vi ändå måste regla för gipsning/kakel så var det lika bra att lägga i 45mm isolering. Reglingen som fö. måste göras på ett olik sätt mot normalt med tanke på timmrets rörelse vid eftertorkning och klimat. Rent facinerande hur mycket en timmervägg sjunker ihop egentligen efter drygt ett år.

Vi bor permanent året om i vårt och är mycket förvånad vilket innomhusklimat ett timmerhus har. En intressant notering är att vår så sostifikerade styr och reglerutrustning för värmen (golvärme i platta samt i trägolvet plan 2) och dess mångmöjlighet till olika programering med natt/veckosänkningar/olika zoner osv. av innomhustemperaturer inte fungerar enligt bruksanvisningen eftersom husets akumulerade värme/klimat är så trögt. Detta är dock ett ganska så angenämt problem men vållade viss huvudbry från början.

När det gäller dina tankar om Dessa träd finns knappt att få tag på i Sverige till ett sånt stort hus.... så förstår jag ärligt inte vad du menar. "Vår firma" har satt upp ett antal större hus med tjockare timmer än vårt och dom har egen produktion av råvaran i Junsele. Överlag tror jag de flesta som funderar på Estland gör det av rent ekonomiska skäl och inte av virkeskvaliten. Sen fanns det fler än en sak som inte stämde överens med vår svenska timmerhustradition/byggteknik jämfört med den estniska.

Ytterligheterna blev in i absurdum när det visade sej att esterna koncekvent vägrade bygga huset direkt på gjuten betongplatta. Hur vi än disskuterade så skulle det vara bjälklag och skulle vi absolut promt ha värme i plattan så var förslaget att fylla upp mellanrumen mellan golvåsar med gipsplattor. Det visade sej strax att golvärme som idag princip är standard i vilket svenskt hus som helst var tämligen okänt i Estland därav "galenskaperna"

Byggnadsnämden hade även krav på isolering enligt svensk byggnorm timmerhus eller ej, vilket vi kom runt genom att vårt hus står på en befintlig fastighet och benäms på papperet som gäststuga. Vet även att vår timmerhusleverantör stötte på detta bekymmer uppe i norra Sverige men löste detta genom att isolera en norrvägg.  
 
larsjulle skrev:
Hmm nu är det snart fyra år sedan vi tog kontakt med "estlandsentreprenören" och då var det fortfarande ganska så ovanligt att ta hus därifrån. Signaler från flera oberoende håll löd att vår lokala svenska kontakt var okey. Vi hade oxå redan från början räknat med att inte isolera pga. man därigenom förstör timmerhusets naturliga fuktvandring/isoleregenskaper.

Vårt hus är byggt i 6" timmer och är placerat en mil utanför Östersund så nog har vi bistert klimat på vintern ibland så det räcker. Än har vi dock knappast frysit trots massor med olyckskorpar som påstått motsatsen. De enda väggar som har isolering är hörnet i badrummet eftersom där sitter det kakel samt långväggen i köket av samma anledning. När vi ändå måste regla för gipsning/kakel så var det lika bra att lägga i 45mm isolering. Reglingen som fö. måste göras på ett olik sätt mot normalt med tanke på timmrets rörelse vid eftertorkning och klimat. Rent facinerande hur mycket en timmervägg sjunker ihop egentligen efter drygt ett år.

Vi bor permanent året om i vårt och är mycket förvånad vilket innomhusklimat ett timmerhus har. En intressant notering är att vår så sostifikerade styr och reglerutrustning för värmen (golvärme i platta samt i trägolvet plan 2) och dess mångmöjlighet till olika programering med natt/veckosänkningar/olika zoner osv. av innomhustemperaturer inte fungerar enligt bruksanvisningen eftersom husets akumulerade värme/klimat är så trögt. Detta är dock ett ganska så angenämt problem men vållade viss huvudbry från början.

När det gäller dina tankar om Dessa träd finns knappt att få tag på i Sverige till ett sånt stort hus.... så förstår jag ärligt inte vad du menar. "Vår firma" har satt upp ett antal större hus med tjockare timmer än vårt och dom har egen produktion av råvaran i Junsele. Överlag tror jag de flesta som funderar på Estland gör det av rent ekonomiska skäl och inte av virkeskvaliten. Sen fanns det fler än en sak som inte stämde överens med vår svenska timmerhustradition/byggteknik jämfört med den estniska.

Ytterligheterna blev in i absurdum när det visade sej att esterna koncekvent vägrade bygga huset direkt på gjuten betongplatta. Hur vi än disskuterade så skulle det vara bjälklag och skulle vi absolut promt ha värme i plattan så var förslaget att fylla upp mellanrumen mellan golvåsar med gipsplattor. Det visade sej strax att golvärme som idag princip är standard i vilket svenskt hus som helst var tämligen okänt i Estland därav "galenskaperna"

Byggnadsnämden hade även krav på isolering enligt svensk byggnorm timmerhus eller ej, vilket vi kom runt genom att vårt hus står på en befintlig fastighet och benäms på papperet som gäststuga. Vet även att vår timmerhusleverantör stötte på detta bekymmer uppe i norra Sverige men löste detta genom att isolera en norrvägg.  
4 år sedan är ju iof inte så länge sedan. Jag skulle nog säga att under den perioden var det ett stort tryck på utländska tillverkare av timmerhus - i alla fall här i Södra Sverige. VI hade väldigt många som kom för att titta på vårt hus och det byggdes väldigt mycket just då...

Vi har haft några problem med vår leverantör - som de flesta husbyggare - men inte samma problem som ni - tvärtom. Så det handlar nog mycket om vilken leverantör man tittar på.

Vad jag nu menar med att de svenska tillverkarna inte uppfyllde "våra krav" är följande: Vårt hus är byggt i 8" timmer och vi ville inte ha mindre heller. Detta av flera olika skäl. Här kunde inte den svenska marknaden tillmötesgå oss med senvuxen trä till ett bättre pris. Dvs den träkvalite som vi sökte hittade inte vi bland de svenska tillverkarna. Huset mitt emot oss är ett timmerhus byggt året innan vårt av en svensk tillverkare och de har mycket mer problem med sättning och rörelse i huset än vi. Detta tror man (dvs fackmän) då beror på att vårt hus är byggt av väldigt gaaaaaaaamalt trä och deras trä är yngre :cool: .

Men, som sagt, skulle vi valt att bygga i tunnare virke så konkurrerade svenska marknaden jättebra! Svenskarna gör oerhört fina timmerhus av HÖG kvalite! Jag ville bara belysa att enligt de alla (ca 6 st) offerter, från svenska tillverkare som vi fick, inte kunde konkurrera alls med de estniska. Det var även STORA skillnader mellan de estniska företagen. Sen är det jättekul att ha ett timmerhus som har en annan "touch" än vanliga svenska timmerhus! :)

Det du beskriver om styr och reglerutrustningen så har vi samma problem. Men det är ju som sagt rätt ok! Luften i ett timmerhus är ju helt underbart! Känslan då det luktar trä när man kommer hem från semester gör att man känner verkligen att man bor i ett "naturligt" hus! :D
 
Hej

Jag själv har/håller på och bygger ett timmerhus från Finland. Kvaliten på timmret verkar enligt många "yrkeskunniga" som tittat på huset vara av bra/bästa kvalite. Täta årsringar.

Idag importeras/exporteras det mycket och inga garantier att ursprungslandet är samma som slutproduktens?

Var själv intresserad för att eventuellt av ekonomiska skäl välja ett timmerhus från Baltikum. Men pga. Språkproblem och problematiken att finna tillverkare av timmerhus, valde jag ett från Finland istället. Eftersom modersmålet är Finskt så är det inget problem för mig. :)

Att jag inte valde Svenskt beror på att utav alla timmerhustillverkare så verkar Finland ligga "steget före" med att ha anpassat utseendet även för villor. Utseendet hade en stor betydelse för mig i mitt val av hus.

Men vad jag lärt mig hitills så beror väldigt mycket på "hantverkarn" för att slutresultatet skall bli bra. Bygga billigt kan ge ett billigt intryck. Men inget säger att ett dyrare alternativ är snyggare eller bättre.

Lycka till oberoende om det är Svenskt,Estlänskt eller "whatever land´s" timmerhus ;)




 
lille skrev:
Att jag inte valde Svenskt beror på att utav alla timmerhustillverkare så verkar Finland ligga "steget före" med att ha anpassat utseendet även för villor. Utseendet hade en stor betydelse för mig i mitt val av hus.
Samma känsla fick vi, dvs att Finland ligger lite steget före. Man kunde kundanpassa huset med fler finesser osv. än hos vår Estländska leverantör.

Har ni byggt klart ert hus eller är det på G? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.