Nu har vi äntligen skrivit kontrakt på ett radhus. Det är friköpt, alltså ingen brf, och jag vill därför ha en grundlig besiktning. Om jag har förstått det hela rätt så är det en jordabalksbesiktning jag är ute efter, och jag behöver nu snabba tips på vart jag ska vända mig. Vi har två veckor på oss att få besiktningen gjord, och jag misstänker att det kan bli tajt som det är, nu i semestertider, så jag skulle verkligen behöva svar snarast!

Densia läste jag tips om här på forumet, men de åker i så fall från Sthlm, och tar 1000 kr/restimme, så slutsumman här i Malmö blir då uppemot 30 kkr, och det känns lite i saftigaste laget (upp till 20 kkr hade vi tänkt oss).
Eminenta ligger på Råd och Röns svarta lista, och Anticimex har man hört rätt mycket dåligt om... Så vad finns det för bra företag? Går det inte att få till en jordabalksbesiktning så får vi väl nöja oss med överlåtelsebesiktning, men i så fall ska det ju vara ett företag som man kan lita på.
Snälla hjälp oss!
 
En jordabalksundersökning är det bara några få som erbjuder. Eran möjlighet är att göra så som ni sagt att göra en överlåtelsebesiktning och komplettera gärna denna med det som kan behövas som tillägg.

Gällande radhus har ni troligtvis inga uthus att tala om utan det ni kanske bör göra är att ta in en elektriker som kan göra en officiell elbesiktning och en rörmokare som kan tänka sig att officiellt göra en vvs undersökning. Se till att båda de hantverkarna är medvetna om att du inte bara vill ha fakturerad arbetstid utan en specifierad besiktning för att kunna tillgodoräkna dig deras företagsförsäkringar vid eventuella missar.

Ni lär inte ha egen brunn/vatten så där har ni inget extra ansvar och radon är väl inte heller alltför troligt om ni inte råkar ha blåbetongbygge.

Övrigt så får ni själva vara extra medvetna om att en besiktningsman vid överlåtelsebesiktning inte inhämtar andra dokument än det som säljaren tillhandahåller så ni får gärna själva försöka undersöka övriga saker via lantmäteriet ev tingsrätt, kolla hur juridiken ser ut kring friköpandet etc....

Tyvärr har jag inte kontakter i Malmö och vågar därför inte uttala mig om duktiga besiktningsmän utan hoppas du får tips av andra

MVH Lorant
 
S
Vi har en besiktingsman som vi använt och är mycket nöjda med. Det började att vi kikade på flera hus han redan besiktigat via Mäklarhusets objekt, vi gillade upplägget och som amatör såg det mycket noggrant ut med foton och liknande. Han är byggnadsinjenjör med försäkring (men kolla alltid själv) och finns i Åhus. Här är länk till hans lilla sida:
http://www.kaijak.se/page007.html
 
Tack för svar!
Nej, vi har varken uthus eller egen brunn. Nu har jag inte papprena framför mig, men jag har för mig att det stod något om betong (källaren kanske?) - brukar det stå utskrivet typ av betong? Märks det att detta inte är mitt område...? :blushing:

Ja, vi får väl försöka granska de papper vi kan själva, men att säga att det är en djungel är ett milt uttryck...

Jag ska kontakta Kaijak och se om det kan vara något. Tack för tipset!

Hur säker är man, om det står att besiktningskillen är medlem i SBR och certifierad? Jag menar, jag förstår ju att man ska undvika de som inte är det, men hur mycket säger det? Är det svårt att bli certifierad?
 
white_cheese skrev:
Tack för svar!
Nej, vi har varken uthus eller egen brunn. Nu har jag inte papprena framför mig, men jag har för mig att det stod något om betong (källaren kanske?) - brukar det stå utskrivet typ av betong? Märks det att detta inte är mitt område...? :blushing:

Ja, vi får väl försöka granska de papper vi kan själva, men att säga att det är en djungel är ett milt uttryck...

Jag ska kontakta Kaijak och se om det kan vara något. Tack för tipset!

Hur säker är man, om det står att besiktningskillen är medlem i SBR och certifierad? Jag menar, jag förstår ju att man ska undvika de som inte är det, men hur mycket säger det? Är det svårt att bli certifierad?
Inte speciellt säker tyvärr men ändå är det en av få saker man kan kolla upp tillsammans med deras ansvarsförsäkring. Resten blir bara magkänsla, referenser mm.

Problemet blir att många har inte den kunskapen som krävs för att skilja en bra besiktningsman från en sämre då även den sämre är mer tekniskt kunnig än kunden själv. Det är inte ovanligt att besiktningsmän av lite mer tveksam erfarenhet och kunskapsnivå kommer rekommenderad av många då de helt enkelt inte haft några problem med sin affär och därför är nöjda med besiktningen.......

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Problemet blir att många har inte den kunskapen som krävs för att skilja en bra besiktningsman från en sämre då även den sämre är mer tekniskt kunnig än kunden själv. Det är inte ovanligt att besiktningsmän av lite mer tveksam erfarenhet och kunskapsnivå kommer rekommenderad av många då de helt enkelt inte haft några problem med sin affär och därför är nöjda med besiktningen.......

MVH Lorant
Ja, det var lite så jag kände också...

Eftersom det var du som tipsade om Densia - vet du hur det kommer sig att det är så få (inga andra?) bolag som utför jordabalksbesiktningar? Är det så dålig efterfrågan, eller vad är orsaken?
 
Det finns flera anledningar men den främsta är helt enkelt som du själv skriver en sämre efterfrågan. Detta mest pga att den vanliga fastighetsköparen är invand i kutymen att en överlåtelsebesiktning är det som skall göras och är tillräcklig. Att då försöka marknadsföra en produkt som blir nästan dubbelt så dyr och försöka påvisa att den besiktning som är kutym i branschen inte är tillräcklig blir tyvärr väldigt svår. Enkelt förklarat så hör man med sina vänner + nära/kära och gör likadant.......

Allt ganska generaliserat, sen får man inte glömma att det krävs en extra kompetens ifrån besiktningsmannen då det tillkommer flera delar såsom el, vvs, brunn/pump, radon etc som i och för sig är inom deras utbildning men kanske inte lika utbrett erfarenhetsmässigt.

/Lorant
 
Trist att det är så...
Nå, tack så mycket för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.