Fint jobbat. :)

Är total novis på sådana här projekt, så du får ursäkta min dumma fråga. Varför slammar du stödmuren på insidan om du ska sätta platonmatta på den? Och om jag kunde se rätt så har du inte slammat på utsidan, mer än så högt som platonmattan når? Något speciellt skäl till detta?
 
Redigerat:
Riktigt bra jobbat!!
Ser med spänning fram emot att följa ditt fina bygge!
 
Stödmuren slammar jag på insidan för att om det skulle komma fuckt på muren så skall den inte tränga in i stenen. På framsidan så har jag gjort på samma sätt på den delen som ligger under mark. Den delen som är ovanför mark skall jag putsa. Jag har då läst mig till att man skall slamma och putsa vid samma tillfälle. Därför kommer jag att vänta med detta till jag putsar muren. Tack för dom uppmuntrande orden. Hoppas att ni kan få tips och ideér av min dagbok. Om det är något ni undrar över eller om ni har tips till mig så tas dessa emot med glädje.:)
 
Nu är det inte många dagar kvar innan vi ska spränga. Det känns både spännande och lite nervöst. Under veckan som gått har jag lagt ner en radon släng i singelbädden. Denna hade jag glömt så det vart lite mer jobb. Jag har även lodat in kantelementen och satt fast dessa. Avloppet till BDT är nu klar. Det ända som återstår är att lägga ut all cellplast och armera plattan. Hoppas att jag hinner med att göra detta både till utbyggnaden och garaget till midsommar. För att sedan kunna gjuta veckan efter midsommar. Kommer lägga upp lite bilder efter helgens arbete.
 
Nu har det hänt en heldel på byggarbetsplattsen. Vi har sprängt, kört bort sprängmassor, lagt på kross, lagt på singel, lagt ner dränering, lagt ner avlopp, paddat, ställt ut och lodat in alla L stöd till garaget.
På utbyggnaden har jag lodat in alla L stöd, fixat det sista med avloppet, lagt i all cellplast. Kvar är bara armering och golvvärme.
 
  • Bild 083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 109.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just inkommen efter dagens pass. Har hunnit med att lägga i all cellplast i garaget, måttat in alla
armerings nät. Det jag avslutade kvällen pass med var armering av kantbalken till utbyggnaden. Jag har väll hunnit med 75 % av denna. Imorgon skall denna bli klar och jag skall påbörja kantbalken till garaget.
 
  • 2010-02-20 061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 063.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just klar med dagens pass. Har gjort klart den sista armeringen till utbyggnaden. Nu är denna klar det enda som är kvar innan gjutningen är golvvärme slangen. Han också med stålen till kanbalken på garage plattan.
Nu väntar en härlig midsommar kväll. Glad midsommar alla på forumet.
 
  • 2010-02-20 064.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 065.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jak skrev:
Stödmuren slammar jag på insidan för att om det skulle komma fuckt på muren så skall den inte tränga in i stenen. På framsidan så har jag gjort på samma sätt på den delen som ligger under mark. Den delen som är ovanför mark skall jag putsa. Jag har då läst mig till att man skall slamma och putsa vid samma tillfälle. Därför kommer jag att vänta med detta till jag putsar muren. Tack för dom uppmuntrande orden. Hoppas att ni kan få tips och ideér av min dagbok. Om det är något ni undrar över eller om ni har tips till mig så tas dessa emot med glädje.:)
Så du menar att genom att lägga lite bruk på stenarna kan man hindra fukt från att vandra in i dom :rolleyes:?
 
Det jag har gjort är att.
Först har jag ett 30 cm tjockt lager singel
Sedan Platon matta
Efter detta har jag slammat muren
Sen kommer Leca stenen.

På detta vis har först ett dränerande material som tar bort det mesta av fuckten.
Efter det Platon mattan som håller bort den eventuella fukten som inte singlet hinner med att dränera bort.
Slammningen är till för att täppa igen alla håligheter i stenen så att det inte samlas fuckt där eller att det kan blåsa igenom ( om man har ett run på in sidan).
Jag menar inte att slammningen räcker men med dessa andra skickt så förhindrar det den lilla fukt som kan komma till stenen att tränga in i den.
 
Efter midsommar har jag gjort klart alla villa byglar till garaget. Jag har hunnit armerat ca 50 % sedan tog najjtråden slut. Ska köpa tråd idag så ikväll borde jag hinna klart med resten. Golvvärme slangen skall komma på tisdag. Komunen skall komma idag eller imorgon för att kontrolera att plattorna hamnar där dom ska. Hoppas nu att dom kan köpa dom små förändringarna som jag har gjort.
 
Nu är garageplattan helt klar för gjutning. Nu ska jag bara montera golvvärme rören, montera en golvbrunn och bygga ett mothåll till L stöden så att dessa inte rämmnar vid gjutningen.
 
  • 2010-02-20 069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja vi fyllde upp med stenkross och sedan 40cm singel. Vet inte ricktigt hur mycket sprängsten vi fyllde med. Vi sorterade den sten som vart vid sprägningen. Dom stora körde vi bort och dom lite mindre behöll vi. Men jag kan tänka mig att det var ca 40cm även på sprängstenen.

När vi hade sorterat ut dom massorna som vi skulle ha efter sprägningen så jämnades detta ut över ytan.
Efter det så körde vi med en 500kg padda på sprängsten så att den vart ordentligt packad.
Sedan på med stenkross padda ner detta med samma padda.
Sedan la vi ut dräneringen, efter detta på med 40cm singel.
Padda detta dock med en mindre padda 80kg.
Klart :)
 
Mikael_L skrev:
Det är för lite enligt AMA och vedertagen praxis.
Se sid 15. [länk]
Den var intressant. Jag själv ska packa sprängsten.
Enligt denna kan jag packa 30-40cm sprängsten med 500kg padda. Det är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.