Jag hade uppskattat groventrén hur mycket som helst när ungarna var mindre och barnvagnen skulle få plats i hallen. Vi hade en rymlig hall men hur trist var det inte att alltid ha en vagn stående där och på vintern var den ju inte direkt ren om hjulen... För min del håller jag på att groventrén ska finnas kvar sen skulle väl drömmen vara att tvättstugan kunde få eget utrymme men så blir det inte så ofta! Jag uppskattar att ha en ingång där jag utan att få dåligt samvete för att jag hatar att städa kan släppa in gäster som kommer oanmälda! Sen önskar jag väl att det vore mindre grus i grovingången men det blir nog bättre till våren när vår gata ska få asfalt!

Länge leve groventrén! ;D
 
FredrikB_Viby skrev:
Hemmablind? ;)
Eller bara duktig på att hålla ordning?  ;D

Det är ju inte så värst många som håller med dig...

/Fredrik
Äsch. Jag håller helt och hållet med om att det är bättre att separera groventré och tvättstuga. Har man råd så är det helt klart det bästa.

Har man inte råd så måste man prioritera och då tycker jag det är en bra kompromis att ha de två funktionerna i samma rum.
 
Betina
frasse skrev:
Bara en stilla undran ang det här med groventré, vad är den egentligen till för?

Är den vanliga ingången för fin för att användas?
Om man inte kan gå in i huset med lite skit på fötterna så måste man ju ha tänkt fel nånstans, eller?

Om grovisen är tänkt som ett skitigt utrymme så rimmar ju det ytterst illa med att samtidigt ha det som tvättstuga.

Jag kan tänka mig att det kan vara bra att ha en mellanstation för t.ex blöta och skitiga hundar, men då går ju tvättstugan bort helt och hållet.
Har man tvättlina utomhus och då på sidan av huset så är groventrén oumbärlig, man slipper således gå genom hela huset med kanske droppande tvätt. Sen kommer min "tvättstuga" att vara så pass stor och välplanerad att jag även har VP och groventré i den.
 
Vi håller ju på att bygga ut vårt gamla hus och har då byggt en groventré/tvättstuga/toalett/dusch allt i ett. Vi tänker så här. Om ungarna och/eller hunden kommer in skitig kan man putta in hela kalaset (ev ta ur barnen ur kläderna först ::)) i duschen som är placerad alldeles innanför groventre dörren. De skitiga kläderna får sedan droppa av i duschen och sedan raskt in i tvättmaskinen en halvmeter därifrån. När tvätten sedan är torkad öppnar jag groventredörren igen och hänger ut den på sträcket två meter utanför dörren! Byrackan får torka upp på klinkret med golvvärme. Det här rummet skulle inte alls fått samma funktion om jag skippat groventre dörren!
 
Jag tror man behöver en fintvättstuga och en grovtvättstuga ibland  ;D

Vi planerar att bygga garage som sitter ihop med huset på gaveln där nuvarande utgången från tvättstugan är. Garaget hamnar ca 30cm lägre än övriga huset.
Den gamla ingången öppnas upp och ett trappsteg ner hamnar en grovingång på ett par kvm.
Man kliver alltså bara ett trappsteg upp till höger så är man i tvättstugan. Till vänster bygger vi en liten toalett med duschhörna.
Vill man ut och hänga tvätt går  man bara ett trappsteg ner från tvättstugan till ytterdörren och två meter därifrån står torkvindan.

Kombinerat utrymme men ändå lite separerat (skiten en trappa ner )och nära till en dusch att slänga in skitiga hundar och ungar i.

Det tror jag blir bra för framtiden  :)
Eller vad tror ni?

Bild: (tvättstugedörren till höger på närmaste gaveln. åsså ska det vara en balkong/veranda ovanpå garaget, därav balkongdörren..) http://w1.875.telia.com/~u87527954/images/outside_front.jpg

/Fredrik
 
Betina skrev:
Har man tvättlina utomhus och då på sidan av huset så är groventrén oumbärlig, man slipper således gå genom hela huset med kanske droppande tvätt. Sen kommer min "tvättstuga" att vara så pass stor och välplanerad att jag även har VP och groventré i den.  
Vi har en ytterdörr i tvättstugan just för att kunna knalla direkt ut till tvättlinan, men vi har inga avsikter att använda den för genomfartstrafik.
Jag gissar att definitionen av groventré varierar lite

 
Tack för alla svar!

Det hjälper väldigt mycket att få lite erfarenhet. Vi är ju ändå ett gäng studenter som bor i små krypin på 20 kvm... :)

Ett tips som vi har tagit fasta på är en golvbrunn för avdushning av hundar, barn eller skitiga stövlar. Så tack till den som tipsade om det.

Vårt slutgiltiga koncept kommer vi självklart att publicera här...om det finns intresse vill säga :)
 
Självklart vill vi se det!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.