Hej

Ska flytta och får följande planlösning.
3OBSA7666T7T6IJK_3OGIOR9A8IEGUDFL.jpg

Jag har planerat att slå igen dörren mellan kök och SR, för att få plats med fler överskåp och mer bänkyta i köket, det finns bara en diskbänk och ca 60cm nu. Det har varit en dörr från VR till SR förut, så den tänkte jag öppna upp igen, och jag har även funderat på att öppna upp lite mer av väggen så att det blir som en sovalkov så att SR inte känns så trångt. Bredden på sovrummet är ca 2,3m, precis att en säng får plats.

Tror Ni att senare ägare vid försäljning uppskattar att den lilla matplats som finns för 1-2 personer försvinner för ökad förvaringsmöjlighet? Vad tror Ni om att man har öppet in till SR i stället för en dörr?

Personligen äter jag sällan i köket som jag har nu fast det är rymligt, och jag har nog aldrig haft dörren stängd till mitt nuvarande sovrum, så för min del fungerar det, men det är ju onödigt att ändra för mycket om "värdet" minskar och det uppfattas som dåliga val.

In till sovrummet från köket:
3OBSA7666T7T6IJK_3OGBHG22C7JD8IPQ__.jpg


Väggen där ny dörr/valv hamnar:
3OBSA7666T7T6IJK_3OGBHHEH27JD8JDU__.jpg
 
Ingen som har någon spontan kommentar?
 
Min åsikt är: bygg om direkt, man vill INTE ha dörren till sovrummet i köket.

Är det ett fast skåp framme vid fönstret i köket, elle står det löst? Tycker att bästa planlösningen i köket vore att ha de höga grejerna längst in och lägre framme vid fönstret. Då kan man om man vill faktiskt ha en smal bänkskiva eller bredare fönsterbänk vid fönstret där iallafall en person kan sitta med sin kaffekopp och frukostmacka, trevligare än dagens lösning.
 
Jag tänkte också flytta om skåpen, det är nog ett löst. Ska försöka hitta något bättre begagnat kök att sätta in, och flytta/byta en hel del beroendes på hur stommarna ser ut. Läste att man vill undvika högskåp vid fönster för ljusinsläppets skull dessutom. Tror det kan bli bra att försöka koncentrera köket till förvaring/matberedning, och äta i VR i stället för att försöka få till en halvdan lösning i köket med både matplats, förvaring och bänkyta.
 
Ja, jag tycker du har bra idéer, tänkte mer på att göra det flexibelt om en framtida köpare vill ha en liten matplats i köket.

Ett löst underskåp på ben och öppna hyllor på väggen ser luftigt ut, ta en titt på IKEA tex.
 
Ska dit i morgon och kolla lite, tack för synpunkterna.
 
Även jag håller med om att sovrumsdörren bör flyttas. (Jag skulle dock undvika alkov.)

Tänk på att brf kan ha synpunkter på att du bygger om i bärande vägg. (Ifall någon av väggarna nu är det...)
 
Det ska vara lugnt, det har varit en dörr där innan. Känns som att de satte igen fel dörr, vem som nu gjorde det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.