Vi behöver en ny gräsröj. Den eldrivna vi har räcker på sin höjd en timme (och då har man tur) innan den behöver laddas om.
Någon som har ett förslag m pris?
 
partner kolibri räcker alldeles utmärkt inte så dyr och den är bensindriven
 
Jag behöver också skaffa mig en röjsåg, satsar gärna på en modell med klinga, som klarar lite sly som björnbärsbuskar och granplantor, vad är ett bra och ekonomiskt val för mig?
 
Helt klart schysst pris, men
Colibri II har dubbel skärtråd men det gör inte direkt att maskinen är effektivare än föregångaren. Motorn räcker inte riktigt till där gräset är långt och tätt. Inget för den större villatomten alltså

Låter inte helt lysande med tanke på växligheten som måste bekämpas tills vi kommer på hur vi får bort skiten... Hur funkar den på lite grövre eller massiv växtlighet? (Typ lokor, nässlor och den förb.... parksalladen?)
 
Jag köpte en Stihl FS-40 tror jag modellen heter. Den käkade lite mycket tråd i början så nu kör jag på lite grövre tråd än standard och är hur nöjd som helst. Jag röjer runt ca 100 m häck + 150 m hus och uthus med både nässlor, lokor en massa kvickrot och rejäla maskrosor mm. Tycker den är lätt också så jag kör faktiskt utan sele utan problem.
 
Jag köpte en MTD 990 med tråd och gräsklinga för ca 2500 för några veckor sedan. Har inte hunnit testa gräsklingan ännu, den ska dock klara 1/2" vilket duger gott för mig. Med tråd orkar den dock både tät kvickrot, ormbunkar och lingonris.

Kanske kan återkomma senare i sommar med en utvärdering.
 
He he grannen hade en Partner Colibri eller vad den nu heter. Det var ju rena rama skämtet. Inte ens kopling på den, så trimmerhuvudet snurrade hela tiden.Till och med när man drog i snöret för att starta den. Sen att den inte en orkade några strån på 20cm intill rabbatkanten gjorde ju inte saken bättre. Han bytte efter tre veckor till en Husqvarna.
Själv har jag något Partnermodell 430 nått heter den om jag inte minns fel. Funkar för mig i alla fall både med trimmerhuvud och klinga.
 
Ville bara posta vilken det blev.
Valde en Hitachi CG24EKB - bensindriven. Har kört ett varv i eländet som ska föreställa utkanten på gränsmattan. Funkade alldeles utmärkt, röjde upp utan några som helst problem bland lokor, nässlor och tjock växtlighet.

Kostade: c 2500 (nedsatt från 3500).

Orsaken var mest att det inte fanns något annat vettigt på järnaffärn när jag var där ... och säljarnas tjat om "världens bästa grästrimmer".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.