Ska till att måla innertaket i sovrummet. Har grovslipat bort allt som flagar. Det är väl bara att, tvätta, blanda och pensla på, eller?
Hur funkar det där med självantändning man läser om?
 
Läs målningsinstruktionerna noga. Tänk ffa på att linoljefärg målas tunt, tunt.

Lägg trasor med linolja i en hink med vatten så har du eliminerat risken för självantändning.
 
du kan rolla med lackroller och stryka ut färgen med pensel - inte roligt att pensla ut färgen - men kanske mer "rätt". Jag fyllde rollern med färg och "duttade" ut den med ca 20cm mellanrum längs ca 2m (så långt armarna når) för att inte få all färg att släppa på samma ställe och rollade sedan längs hela ytan - då blev det tunt lager.
 
OK, verkar genomförbart =)
Lackroller ... det är en speciell roller alltså, inte samma som för väggarna?
Hmm, kan den och/eller pensel också självantända?
Vad är det som får det att självantända förresten?
 
en vanlig roller hylsa men rollern är korthårig, 3-4mm strån ungefär. skulle väl kunna självantända men jag hade min hylsa i plastpåse med lite lacknafta i ganska många gånger utan brand.... Trasor och trassel kan antända eftersom det blir varmt när linoljan torkar i kontakt med luften. Det är ju inte så att den färgen du har smetat på väggen självantänder utan mer om det ligger resten och skräpar. En del skriver om att den oljan som ev rinner ner mellan golvplank kan antända i isoleringen om det är ex spån i golvet. Men du ska ju måla taket....
 
H
Men varför jobba med innertaket med en färg som gulnar så snabbt. Måla om efter två år är inte bra för ryggen.
 
jag har aldrig prövat att måla linoljefärg med roller, men personligen ser jag inte heller riktigt poängen med detta. Har du kvalitetspenslar, typ Gnestapenseln, en moddlare att få dit färgen med och en utstrykare att gå efter och riktigt finfördela den lilla mängd du bör få dit per lager med moddlaren, klarar du dig fint. Problemet med linoljefärg är inte vad jag upplevt att smacka upp så mkt som möjlig på kort tid för att täcka, dvs som med vattenbaserade färger, limfärg, eller moderna takfärger, utan att dels arbeta in så litet färg som möjligt per lager med moddlaren och sedan verkligen lyckas stryka ut den. En bra moddlare gör att du bara behöver doppa penseln i färgen några få gånger, samtidigt som den inte slaskar som rollern. Om taket är högt och du har svårt att jobba från pall/stege, skulle jag snarare försöka med det man ibland gör med limfärg, dvs måla med pensel på förlängningsstång, en för vardera momentet, men frågan är om du får precisionen och trycket färgen behöver för att arbetas in och strykas ut på det sättet.
Jag skulle satsa på bra penslar, stabil stege, bra varm temperatur, en tunn linoljefärg, outspädd, 2-3 tunna lager.
 
holmertz skrev:
Men varför jobba med innertaket med en färg som gulnar så snabbt. Måla om efter två år är inte bra för ryggen.
Ibland kanske man är ute efter den känslan. Då spar man ryggen och blir nöjd... Men det är nyttigt att påpeka att den gulnar...
 
Det hade jag faktiskt inte tänkt på ... :blushing:
 
Jag blandade visst ihop namnet på penslarna - anstrykare resp. moddlare för utslätningen skall det ju vara.

P.s. har du övervägt vit limfärg som alternativ till linoljefärg, om du är orolig för att den skall gulna? Du riskerar ju då inte heller att få en blank effekt...
 
shieldfire skrev:
Det hade jag faktiskt inte tänkt på ... :blushing:
vit limfärg är nog ett utmärkt val. Har inte provat själv och inte helt tagit ställning till vad jag tycker om "matt" vit linoljefärg som bla Gysinge Centrum för byggnadsvård har men den likväl som att blanda i ett grått umbrapigment kan väl vara bra för att få bort gulningen...

http://www.gysinge.nu/products.php?product=Matt-linoljef%E4rg%2C-inomhus
 
Har målat flera tak inomhus för flera år sedan med den matta linoljefärgen och har inte upplevt att den gulnar. Som jag har förstått det gulnar linoljefärgen i mörker, och så illa har vi det väl inte i vanliga rum????
 
karin_h: Jag tror inte matta linoljefärgen gulnar, däremot kan jag vid tillfälle ta en bild på mitt sovrum som är gräddigt vitt i listverk och tak... (på gränsen till smörigt, och ack så charmigt)
 
Oj Anders, drar du inte upp rullgardinen ??? (förlåt, kunde inte låta bli...)
 
hehe... bara norrläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.