Hejsan!
Jag har problem med överskottsvärme (sommartid) på ovanvåningen i vårt hus. Huset är i två våningar med snedtak och ingen vind dvs öppet upp i nocken. Ventilationen är självdrag/mekanisk med fuktstyrda frånluftsfläktar i badrum och kök. Övriga ventiler är sk tilluftsventiler av sk Fresh 90 typ som alla sitter 2m över golv.

Problemet är att det blir väldigt varmt på ovanvåningen under sommaren. Det känns som att luften ovanför ventlierna står still och blir relativt varm, uppskattningsvis över 30 grader vid utomhustemp på 25 grader. Felet som jag ser det är att inga ventiler finns i området mellan de vanliga tilluftsventilerna vid 2 m tid och taknocken, då högsta tajkhöjd på ovanvåningen är ca 4 m. En annan observation jag gjort är att ventilerna på ovanvåningen fungerar ibland som frånluftsventiler, iaf om frånluftsfläktarna inte är igång.

Nu till frågan, är det någon på detta forum som har erfarenhet av liknande problem och är det någon som känner till en lösning som fungerar, dvs ventilerar bort den varma och säkert fuktiga luften?
 
Prova med att vädra ordentligt nattetid. Den kalla uteluften ca 15 grader, kyler ner väggarna i huset och detta kan du ha nytta av dagtid.
Utetemperaturen dagtid sätter gränsen för hur svalt du kan uppnå. Är det 25 grader ute så blir det 25 grader innomhus + solinstrålning + värmen från belysnin + personvärme + värme från matlagning + torktumlare, datorer osv.
Det du kan göra är att installera markiser för att undvika solinstrålning.
 
mt73 skrev:
En annan observation jag gjort är att ventilerna på ovanvåningen fungerar ibland som frånluftsventiler, iaf om frånluftsfläktarna inte är igång.
Det uppstår självdrag och den varma luften pressas ut genom dom högstbelägna ventiler. All varm luft som finns högre upp stannar där tills den kylls och sjunker ner till ventilens nivå. Är taket varm så hänger den där i evigheter. Den höga rummet fungerar nu som varmluftmagasin :(.
Det verkar som om du skulle ha nytta av en öppningsbar ventil som ligger högst uppe i taket för att evakuera den varma luften som samlas där. Eller ett takfönster? Vädringen skall i alla fall vara stängt på vintern ;).
lycka till
gaia
 
Efter som det sommartid råder ganska liten skillnad mellan temperaturen på luften inne och ute får du inte så stor hjälp av självverkan (självdrag) på luften. Ett bra alternativ vore nog att placera en eller två nockfläktar med kallrasskydd för vintertid. Fläktarna startat du med termostat eller strömbrytare beronde på hur bekväm du är.
 
Tack för era svar. Det lutar nu åt 2-3 högt placerade frånluftsventiler. Och blir inte detta tillräckligt kompletteras dessa med fläktar ala Splash, det borde göra susen.

Fast jag kom även att tänka på att de flesta till-luftsventilerna är riktade åt söder. Borde det inte vara bättre om dessa satt på fasadsidor som inte står i sol hela dagen eller har det ringa betydelse?
 
mt73 skrev:
Tack för era svar. Det lutar nu åt 2-3 högt placerade frånluftsventiler. Och blir inte detta tillräckligt kompletteras dessa med fläktar ala Splash, det borde göra susen.

Fast jag kom även att tänka på att de flesta till-luftsventilerna är riktade åt söder. Borde det inte vara bättre om dessa satt på fasadsidor som inte står i sol hela dagen eller har det ringa betydelse?
Norr är klart att föredra. Temperaturen på luften intill vägg på söderfasad kan vara 10-15°C högre än på norrfasad vid solsken. Detta bidrar säkert till den höga temperaturen inne.
 
Vi har samma problem, luften står still på övervåningen och det är varmt :p

Vi har frånluftsventiler som sitter i stocken men det står helt stilla.

Jag tänker testa att sätta en fläkt som man använder för luftförflyttning (Clas Ohlson)
ovan frånlufts-ventilen som går in i murstocken (sänkta tak)

Det borde funka eftersom den drar ut varmluften och således till slut
så drar den in kall luft från tilluftsventilerna.
 
Ett fönster 1m2 placerat mot söder släpper in en värmeeffekt motsvarande ca 300 watt.
För att ventilera bort denna effekt krävs ett uteluftflöde på 30 l/s om utetemperaturen är 10 grader svalare än rumsluften.
Två fönster mot söder kräver ett luftflöde på 60 l/s

 
Ja, nu är det varmt o gott...
Här är mitt system för nödkylning av sovrummet på ovanvåningen:
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/kylning.jpg
När solen gått ner öppnar jag båda fönstren, och i det ena sätter jag en 6" axialfläkt i en panel. Den skottar runt 400m3/h och blåser in i rummet.
Nån timme senare är det riktigt drägligt i rummet.
 
Jag har funderat över följande nödlösning: En bilkylare med elektrisk fläkt matas helt enkelt med kallt kranvatten som i lagom tempo går igenom kylaren och ut i avloppet. Placeras i sovrummet. Har räknat som hastigast och kommit fram till att om man har hyfsat kallt vatten så är det ekonomiskt rimligt (oväntat). Tyvärr har jag lite för varmt vatten ser det ut som men jag ska mäta om direkt på inkommande ledning.

Någon som varit inne på liknande tankar eller rent av byggt något sådant? Med tanke på att det bara är ett tiotal dagar om året som jag har problemet, så är jag lite tveksam till att sätta in riktig AC. Lösningen ovan är ganska enkel men kräver tyvärr vattenanslutning och avlopp.

Ett relaterat problem med öppen planlösning mellan våningsplan är värmedifferansen på vintern. Det är svårt att få samma temperatur i båda planen. För att rätta till detta är min ide att sätta in en ridåfläkt vid uppgången mellan våningarna. Som tur är har jag en rimlig glugg som skulle gå att täcka med en luftridå. Den här lösningen användes ju förr i större varuhus utan dörrar vid ingången. Någon som har en synpunkt om detta kommer att fungera?

Pen

 
Pen, din kylningsidé funkar säkert fint. Men tag i beaktande att du säkert kommer att få kondensutfällning på kylaren, så nån slags droppskål kan behövas.
Risken finns också att fläkten piskar ut kondensdropparna på golvet.

Jag har sett nåt likande nånstans på webben, en "Poor mans AC", med en rumsfläkt med ett antal meter kopparrör i spiral fastnajat på fläktens skyddsgaller.
Kopparröret matades med en akvariepump och tog vatten från en 30-liters tunna, i förväg preparerad med kallvatten + is/kylklampar. Vattnet fick, efter passage genom spiralen pinka ut utomhus.
 
  • Gilla
ecsgjoh
  • Laddar…
För att återgå till början av denna frågeställning.
Jag tror du har ett större problem att brottas med. Med självdrag och öppet upp till nock så kommer du att ha varmt jämt. På vintern kommer du att ha ett övertryck högt upp i ditt hus. Detta är inte bra då trycket gör att var fuktig luft trycks ut i konstruktionen. Där möter luften en kallare yta och kondenserar med fukt och mögelproblem som följd.

Du måste med andra ord ordna med ett fläktsystem som går året runt. Med fördel någon slags kanalfläkt kopplad till en tyrristor så du kan styra varvtalet. Hög hastighet på sommaren och låg hastighet på vintern. Det viktiga är att du har ett undertryck i huset. Detta är svårt att kolla själv, men gör en OVK-besiktning så får du svar på vilken hastighet som är optimal för just ditt hus. Detta gör samtidigt att varm luft ventileras bort från din övervåning och du får ett behagligare klimat inne även sommartid.

Tartan
 
  • Gilla
ecsgjoh
  • Laddar…
Skåne,klockan är 12, ute över 30 grader inne 25. Markiser nerdragna på solsidan. Det går en ventilationsfläkt permanent i bad och toa men inte med stor fart. Sovrumsfönster på norrsidan halvöppen. Ingen idee att ventilera mera och dra in den varma luften. Det är mest behagligt att sitta inne just nu och njuta av den gamla tegelhusets fördelar :).
Kan tänka mej att om detta varma väder fortsätter så blir våra husväggar varma till slut och hinner inte kylas ner på natten men än så länge fungerar det utmärkt. Lika bra att självdraget i skorstenen inte fungerar under varma dagar, tror jag.
Jag ser i alla fall ingen fördel att forcera ventilation när det är så varmt. Man blåser bara mängder av 30-gradig luft genom huset och man får sänkt temp inomhus enbart om den är högre än 30 grader. Annars blir det ju tvärtom ....
Vilken fantastisk sommar!
gaia
 
Panasonic L/L-pump... 23 grader i hela huset....
 
Lurvnos skrev:
Ja, nu är det varmt o gott...
Här är mitt system för nödkylning av sovrummet på ovanvåningen:
[länk]
När solen gått ner öppnar jag båda fönstren, och i det ena sätter jag en 6" axialfläkt i en panel. Den skottar runt 400m3/h och blåser in i rummet.
Nån timme senare är det riktigt drägligt i rummet.
Har du nåt filter innan fläkten? Annars borde du suga in en del insekter..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.