Håller på med ett litet badrum i sommarstugan och ska inte dra upp avloppventilationen på taket utan låter den mynna i gaveln. Vad föreslår ni att man har som avslut på röret som kommer ut ur väggen? Finns det någon sort "hatt" att klämma på? Bygger med 75mm rör.

Anledningen till att det inte ska lufta ut på taket är att jag kör med Icopal Decra och deras ventilationshuvar kostar 2.000 kr.

/John
 
En annan möjlighet är att inte dra ut luftningen genom väggen utan låta den stanna inne i badrummet, strax under taket och sätta på en backventil överst så att luften endast kan sugas in och inte avloppslukten komma ut. Har haft det så i min stuga i 20 år och det har fungerat utmärkt.
 
Jag vet att det finns vacuumventiler men jag känner mig (onödigt) traditionell och vill dra ut avluftningen utomhus. Men tack ändå.

/John
 
EssoJ skrev:
En annan möjlighet är att inte dra ut luftningen genom väggen utan låta den stanna inne i badrummet, strax under taket och sätta på en backventil överst så att luften endast kan sugas in och inte avloppslukten komma ut. Har haft det så i min stuga i 20 år och det har fungerat utmärkt.
Fungerar ju bra om ventilationen endast är till för att avlufta vid spolning till en sluten tank. Men har man en 3-kammarbrunn med infiltration så är det ju en ventilation som ska dra luft genom infiltrationen, genom brunnen och upp över tak. Dels för att syresätta markbädden och även skapa undertryck i brunnen så att skit lukten inte läcker ut genom brunnslocket.
 
Ett problem med ventilationen ut genom fasaden är att det blir fuktigt runt ventilationen med mögel och elände. Ska man dra ut den genom fasaden så måste man komma ut en bit så vinden får fläkta bort fukten.

Protte
 
Lutar åt att jag drar ut röret genom gaveln och klämmer på en nedåtriktad 90 graders krök, det skyddar mot regn och flyttar ut fuktfaran. Huset är svart så jag målar även röret svart och hoppas att det smälter in.

/John
 
Är du rädda tt få regnvatten in i avloppet, skippa den där 90 graders så är chansen större att du får ut fukten från ytterpanelen.

Protte
 
Hur menar du nu, Protte? Röret kommer ut från fasaden, spelar väl ingen roll om jag har en nedåtvänd krök eller inte? Är bara röret ett par centimeter så blir där väl ingen fukt?

/John som inte fattar
 
Jag har en luftning i fasaden strax under takutsprånget, det har varit så i ca 25 år men det är dags att byta panel nu uppe under takutsprånget. Normalt ruttnar panel nertill. Hur jag ska lösa avluftningen sedan har jag inte räknat ut ännu.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.