Hej! Vi bor i en lägenhet från 1914 med gamla furugolv i som behöver slipas. I v-rummet är det dock ganska smala plankor (inte lika fint som breda). Vi kan dock inte bestämma oss för om vi ska ha ljusa eller mörka golv, vilket ser fortast smutsigt ut? Finns det något sätt att få ljusa golv utan att det blir vitt? Ser det konstigt ut med mörkbetsat golv i ett barnrum? Vi har vita väggar i alla rum men lägenheten.

Tacksam för tips och erfarenheter!:)
 
Redigerat av moderator:
Ljusa eller mörka golv är ju efter tycke & smak eller vad som bryter bäst mot väggar & tak! Ju mörkare golv ju mer syns skräpet! Kolla med färghandeln om pigment att lägga i lack för att få det ljusare
 
Jag är i precis samma dilemma som er. har lagt ett nytt furugolv och vet inte hur jag ska behandla det. Alla rekommenderar mig olika. Luta är bra om man vill att golvet ska vara ljust medan betsa eller olja med ett pigment passar bra om man vill ha golvet mörkare. Svårt beslut....
 
Mörk eller ljust är väl inte de enda alternativen? Ett naturlutat/naturoljat/såpat golv ser aldrig smutsigt ut och passar bra i ett så gammalt hus.
 
Tack för alla tips! Naturlutat/såpat låter ju inte så dumt. Luta gör man väl för att träet ska bli ljusare, är det inte alltid vitt i lutet då? Om inte vad blir det för nyans om man inte har vitt i lutet, är det med för att ge golvet patina?
 
asalarsson71 skrev:
Tack för alla tips! Naturlutat/såpat låter ju inte så dumt. Luta gör man väl för att träet ska bli ljusare, är det inte alltid vitt i lutet då? Om inte vad blir det för nyans om man inte har vitt i lutet, är det med för att ge golvet patina?
Lutens uppgift är främst att konservera ytskiktets splintved så att den inte gulnar. Vilken färg man får beror på femtielva olika faktorer inkl. ljusets påverkan. Ett naturlutat/naturoljat är lite rågult de första månaderna, men efter ett år blir det riktigt vackert efter ett par tvättningar med svag såpalösning. Tiden är ofta det som gör att de flesta drar sig för att naturolja. Det skall vara färdigt på en gång!

Det vita i luten är kalk av något slag och som jag har fått lära mig är det inte där för att ge färg utan för att stabilisera lösningen. Lämpligvis torrskurar man bort denna klak efter att luten har torkat. Det finns också lut med vitt pigment där tanken är att detta skall stanna kvar i träet. Torrskurning gör man ändå. Mest för att slippa flammighet efter nästa behandling.
 
Det där med tidsaspekten är ju både och; flyttar man efter 3 år hinner man kanske aldrig njuta av sitt fina golv...Nu har jag nästan bestämt mig för vitlutat och hårvaxoljat (naturell utan pigment). Jag tänker mig att det då blir lite blekt av den vita luten men inte för vitt då hårdvaxoljan är neutral. Jag är ju ute efter ett ljust golv men ändå inte för vitt och kallt. Det är ganska breda springor mellan plankorna, är det någon som har tips på vilken färg man ska nota dem med?
 
Är det någon som har en bild på naturlutat golv? Är nyfiken på hur det kan se ut.
Tack!
//Ina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.