Hejsan

Sitter och letar lite verktyg på nätet och man kan ju få de flesta verktyg av kända märken för strax under eller strax över 1000kr. Tänker på cirkelsåg, borr/skruvdragere, slipmaskin, trimmer osv.

Jag är en enkel hemmafixare eller kommer iaf bli :) kommer sätta upp lite nya väggar hemma, bygga nått trädack ,lägga lite golv osv.

Får man tillräkligt med kvalite för dessa pengar för en sån som mig? Eller bör man köpa en sak i taget och ta lite dyrare saker? Är ju drygt när man sitter med sina nya verktyg hemma och ångrar att man inte la ner lite mer pengar på det.

Vad säger ni?

Med vänlig hälsning
Johan
 
Ett enklare verktyg är bättre än inget alls i min värld - man vill ju få jobbet gjort. Har kört mycket budget-prylar som förstaköp för att få jobbet gjort. Speciellt när det gäller saker där precisionen inte blir lidande, tex slipmaskiner och skruvdragare. Och då pratar vi inte en tusenlapp, utan några hundralappar. Dessa har sedan ersatts med proffsmaskiner när jag har fått en bättre känsla för vad jag vill ha ut av verktygstypen. Tusenkronorsverktyget hade troligen inte heller varit helt rätt det heller.


Har under våren gjort följande uppgraderingar:
  • Cotech 125mm excenterslip -> Makita 150mm excenterslip.
  • Jula 18V-dragare -> Bosch GSR 10,8 Li2 (gör mest installation / montering)
  • 350-kronors cirkelsåg -> Makita sänksåg
  • Gammal Bauhaus kap/ger – Metabo KGS 216mm-såg med slide
  • Jula trekantslip -> Bosch PMF180
Dvs ingen av uppgraderingarna är en direkt ersättare, jag har i samtliga fall ändrat på en eller ett par parametrar, förutom den allmäna kvaliteten och precisionen.

Mao: Du kommer säkert att bli nöjd med ett tusenkronorsverktyg vad gäller prestanda och kvalitet, men risken finns att du efter ett tag kommer att vilja ersätta det med en annan maskin med lite ananan funktionalitet.

Edit: En oroande trend i listan ovan är att priset går upp tio gånger från budgetprylen till proffsprylen. Byggahus är ett gift!
 
Frågeställningen blir lite konstig då den säger max1k / verktyg.. Det är som atrt säga att jag ska köpamöbler, max 1k/st.. skiljer en del mellan en pall o en soffa....

Men tillbaka till grundfrågan... nyckel frågorna är:

1. Har du cashflow brist idag.... köp på rusta. för 299kr
2. Vill du köpa billigt... köp inte en 1k maskin idag förutom 1-3 år så vill du bara uppgradera till en 2k maskin. Mao kostar din 2k maskin ....3k.
 
Jäkligt nöjd med min 1k maskin från tradera. Var som ny, endast lite dammig. Bosch grön skruvdragare.
 
Ellagård - vad har du för erfarenheter kring den metabo kgs 216 kap och ger. Hade varit kul med en recension.

/P
 
Beror på helt vad man sa använda vetktygena till.. Hemma har jag för nuvarande en skruvdragare för 199 kronor. Den fungerar rätt ok till det jag använder den till.. Hänga tavlor och fixa något här och där.

Men skulle jag haft den i jobbet där man använder den lite mer så hade det inte fungerat. Där kör vi med bosch. Dem går inte jämföra någonstans.

Men att säga att man inte ska köpa 1000 kronors verktyg för att man senare måste uppgradera är som att säga att man inte ska köpa en volvo v70 för 80 000 för man måste ha en bmw för 500 000 kronor om vi ska överdriva lite barnsligt. Duger min 199 kronors skruvdragare till mig så skulle 1000 kronors maskinen kunna duga till dig.

Men jag tror inte jag skulle kunna dra ihop en altan med min skruvdragare.
 
Lite skrev:
Beror på helt vad man sa använda vetktygena till.. Hemma har jag för nuvarande en skruvdragare för 199 kronor. Den fungerar rätt ok till det jag använder den till.. Hänga tavlor och fixa något här och där.

Men skulle jag haft den i jobbet där man använder den lite mer så hade det inte fungerat. Där kör vi med bosch. Dem går inte jämföra någonstans.

Men att säga att man inte ska köpa 1000 kronors verktyg för att man senare måste uppgradera är som att säga att man inte ska köpa en volvo v70 för 80 000 för man måste ha en bmw för 500 000 kronor om vi ska överdriva lite barnsligt. Duger min 199 kronors skruvdragare till mig så skulle 1000 kronors maskinen kunna duga till dig.

Men jag tror inte jag skulle kunna dra ihop en altan med min skruvdragare.
Jag tror att många som är inne på detta forum använder sina skruvdragare till fler saker än att sätta upp en tavla då-o-då. Bor man kanske i en studentlya eller så behöver man kanske inte en 3k maskin för att skruva möbler o hänga tavlor.

Att skruva en altan med en 1000kr maskin är heller inte lyckat då dessa i princip alltid saknar flera batterier samt har en bedrövligt lång laddningstid. Därför svär man över sin 1k maskin o köper en riktig nästa gång.

Så kan man fortsätta med övriga verktyg.
Därför kvarstår mitt råd. Köp antingen riktigt billiga grejer, om du senare märker att dessa inte räcker till... hoppa över 1k segmentet (B&D, Skil, Grön Bosch etc etc) och satsa på proffs segmentet direkt.
 
Nimajneb skrev:
Jag tror att många som är inne på detta forum använder sina skruvdragare till fler saker än att sätta upp en tavla då-o-då. Bor man kanske i en studentlya eller så behöver man kanske inte en 3k maskin för att skruva möbler o hänga tavlor.

Att skruva en altan med en 1000kr maskin är heller inte lyckat då dessa i princip alltid saknar flera batterier samt har en bedrövligt lång laddningstid. Därför svär man över sin 1k maskin o köper en riktig nästa gång.

Så kan man fortsätta med övriga verktyg.
Därför kvarstår mitt råd. Köp antingen riktigt billiga grejer, om du senare märker att dessa inte räcker till... hoppa över 1k segmentet (B&D, Skil, Grön Bosch etc etc) och satsa på proffs segmentet direkt.
Halleluja! det där är så sant som något kan vara.
 
Nimajneb skrev:
Jag tror att många som är inne på detta forum använder sina skruvdragare till fler saker än att sätta upp en tavla då-o-då. Bor man kanske i en studentlya eller så behöver man kanske inte en 3k maskin för att skruva möbler o hänga tavlor.

Att skruva en altan med en 1000kr maskin är heller inte lyckat då dessa i princip alltid saknar flera batterier samt har en bedrövligt lång laddningstid. Därför svär man över sin 1k maskin o köper en riktig nästa gång.

Så kan man fortsätta med övriga verktyg.
Därför kvarstår mitt råd. Köp antingen riktigt billiga grejer, om du senare märker att dessa inte räcker till... hoppa över 1k segmentet (B&D, Skil, Grön Bosch etc etc) och satsa på proffs segmentet direkt.
Å andra sidan diskuterar vi inte "många som är inne på detta forum" utan sloman123:s behov där han är en enkel hemmafixare

"kommer sätta upp lite nya väggar hemma, bygga nått trädack ,lägga lite golv osv."
Klarar sånt med min dragare för 199 kronor. trädäcket är tveksamt. Hade en dewalt förut, den funka skitbra tills den la av så jag hade ingen användning för en supermaskin just då så jag köpte på mig en skitmaskin/studentmaskin/bmaskin eller va ni nu vill alla det men den duger gott nu tills man ska totalrenovera en villa

Förresten vad är det för fel på grön bosch? Den har jag i arbetet och har inte märkt en enda negativ sak med den.

Pratar man med audifiler så kan man inte ha ett ljudsystem under 50 000. Och så ska man ha en tv med ultra bright super light led super kontrast 1:100000000 high lumen action figure.

Pratar man med bilintresserade så ska man ha en cheva 69 orginal allt och 1000 mil körda eller en Audi R8

Pratar man med verktygsnissar så måste verktygslådan kosta 30 000 minst

Pratar man med folk som renoverat sina badrum så måste man ha italiensk klinker för 6000 kr kvm när man ändå renoverar

osv osv osv

Inte alla som sitter på 10 mille och inhandla allt detta så varför måste man ha allt top of the line?
 
Redigerat:
Jag har haft 4st gröna bosch, alla har varit så usla att jag bytt till något annat efter en kort tid.
 
skalman1 skrev:
Jag har haft 4st gröna bosch, alla har varit så usla att jag bytt till något annat efter en kort tid.
Vill egentligen inte veta varför dem är usla för om det stämmer så kommer jag störa mig på det. Men snälla berätta
 
Både mitt och Nimajnebs råd var ju att köpa billiga verktyg och byta om behov uppstår, inte att gå på proffsgrejerna direkt
 
Sticksågen för 800kr var sned i hela bottenplattan och lasern visade 5mm fel, 14,4v skruvdragaren höll extremt dåligt i batteriet och var klen, 10.8v skruvdragaren kunde överbelastningsskyddet aktiveras av att man körde den helt utan belastning osv osv....

Nä nu har jag tröttnat och köper enbart blå bosch och aeg.
Jag har tillräckligt mycket att göra ändå med mitt hus så jag vill inte stå och krångla med dåliga maskiner, trots lite tajt ekonomi.
 
Stickisen sågar snett, multimaskinen går ej att använda utan hörselskydd, tar 2,5h att ladda batteriet, det går bara inte att få till vinklarna exakt osv osv..

Om det gäller 300kr Rusta maskiner så är allt ovan acceptabelt men inte på mellanklassen och min erfarenhet är med mina maskiner säger att det inte är bättre.
Jag vet inte hur många mellanmaskiner jag svurit över att jag skaffat istf att handla riktigt direkt. Rusta maskinerna har jag inget dåligt samvete av att bära till tippen när jag tröttnat
 
Sticksåg på rusta tror jag det var för 150 kronor har jag testat. Den är inte att rekommendera. Den sågade snett! Kan varit jag som var sne med.

Men en maskin för 1000 kronor måste väl hålla måttet tycker man? Annars är det bara att reklamera den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.