Vi planerar att måla om glasverandan - med linoljefärg förstås. Vi tänker oss att måla i, för trakten traditionell, treställig, färgställning - ljus vägg, mörkare foder, mörka fönster. I det här fallet bruten vit, guldockra och engelskt röd. Frågan dyker upp hur långt in man bör måla. Är det bara allra yttersta delen av fönsterbågarna eller skall man måla även sidorna? Och hur gör man med karmarna? Samma färg som fönstren eller samma som fodren? Vad säger ni, som kanske har sett andra hus med liknande färgställning?
 
  • DSC00640.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker nog att det som är fönsterbågar+karm skall målas i en färg, foder en annan och, fasaden i sin färg.
Något man ser ibland är ½-färdiga stapelgångjärn som målats i samband med fönstermålning (endast bågarna) och då blir karmens del av gångjärnet omålat, en detalj att störa sig på om du frågar mig. Så väljer du att måla endast bågarna i en färg så bestäm dig för om du skall måla gångjärnen eller inte, måla inte ½:a...
 
Du har helt rätt. Så måste det bli, ser nog konstigt ut annars. Tack, Anders!

Vad tror du om att måla sidorna på fönster och karmar i samma färg som bågarna? Eller målar man bara utsidan?
 
Det beror kanske på hur många färger som är inblandade men blir det inte bättre att måla foder+karm i en enda färg, samt bågen i en annan, möjligen med en utåt och en annan inåt? Jag tänker på dörrar-där målar man sällan fodren och karmen i olika färg, utan foder+karm målas ihop och dörrbladet bryter av...
 
Hermes skrev:
Det beror kanske på hur många färger som är inblandade men blir det inte bättre att måla foder+karm i en enda färg, samt bågen i en annan, möjligen med en utåt och en annan inåt? Jag tänker på dörrar-där målar man sällan fodren och karmen i olika färg, utan foder+karm målas ihop och dörrbladet bryter av...
Nja, det är just färgställningen, enligt den lokala traditionen, med tre färger, vi är ute efter. Det är väldigt vackert och vi är helsålda på detta.

Att fönstren skall vara vita på insidan är väl ingen tvekan men borde inte allt som är utomhus, dvs även sidorna, vara i samma färg?
 
Är den tre-ställiga färgkombinationen typisk för äldre hus i trakten, deras verandor specifikt eller för hus allmänt? Ibland kan en bra lösning på färgsättning av utbyggnad, såväl som originalveranda vara att den tar upp en, max två av det övriga husets färger. Exempel: om huset har en ljus linoljefärg, mörkare snickeridetaljsfärg, avvikande fönsterfärg, kan verandan som helhet få snickerifärgen, med fönsterbågar i identisk färg med huskroppens fönsterbågar. Det kan vara en komplikation att vad som ser lagom ut på en fasad med enstaka fönster blir för mycket färgvariation på en utbyggnad med mest glas...varför det kan passa att ta upp endast 2 av 3 färger.
 
Jag har målat samtliga "kortsidor" i den utvändiga färgen. Invändigt har jag valt att måla med den invändiga färgen. Dilemmat jag brottades med var hur jag skulle måla innerfönstret. Jag beslöt mig till sist för att man utifrån skall se utvändiga färgen och inneifrån den invändig, detta utan egentlig detaljkoll på lokala traditionen (har nämligen moderna fönster, alternativt ommålade i fler omgångar som jag inte kunnat tyda). Spåret jag har är där det finns enkelrutor och där är det vid första byggnaden endast en färg i andra en invändig lasyr.

Hermes: Intressant notis. Tycker man ofta ser schweizerstilsverandor som är ganska färgglada, vilket kan vara av den anledning du tar upp. En sak med just verandor är ju att man kan ha "frästa detaljerna", dvs fasade reglar mm, i en rätt så starkt avvikande färg. Har sett pärlgrå eller gulockra som basfärger brutna med engelskt rött, gulockra eller grön umbra (ev kromgrön?) på dessa detaljer. man var ofta rätt djärv i färgkombinationerna...
 
Anders: javisst, schweizerstilen är ofta färgglad och med modernistögon nästan 'brokig', trotts patina.
Det blir ju litet olika uttryck beroende på om verandorna var inglasade utbyggnader eller mer förstubroar med synliga stolpar och ev. krusiduller av maskinsågad 'snickarglädje'. En aspekt är ju även skillnaden mellan de hus med dessa verandor som byggdes från grunden i denna stil, där färger kan ta upp övriga husets program, och de äldre röda eller ljusare linoljefärgade hus som av modeskäl fick en sådan veranda. Jag har sett exempel på det senare i form av öppen förstubro med alla stolpar+balustrad/räcke i en ljus marmorgrå, golvet mörkt brunmålat och ett slag extra väggpanel mot huskroppen av en rosa, möjligen var det en lustigt blandad gulockra på pärlspånt. Med så enkla fall är det nog svårt att få dit mer än två färger (golvet borträknat), men som sagt kommer det till inglasning så har man fönsterbågarna att lägga till en kulör med, och kommer det bara till snickarglädje kanske den kan på en tredje kulör. Det svåraste tänker jag mig är att ha en trekulörsveranda på ett äldre hus som har sina egna färger, såvida det inte t.ex är helt vitgrått el dyl...
 
Hermes skrev:
Är den tre-ställiga färgkombinationen typisk för äldre hus i trakten, deras verandor specifikt eller för hus allmänt? Ibland kan en bra lösning på färgsättning av utbyggnad, såväl som originalveranda vara att den tar upp en, max två av det övriga husets färger. Exempel: om huset har en ljus linoljefärg, mörkare snickeridetaljsfärg, avvikande fönsterfärg, kan verandan som helhet få snickerifärgen, med fönsterbågar i identisk färg med huskroppens fönsterbågar. Det kan vara en komplikation att vad som ser lagom ut på en fasad med enstaka fönster blir för mycket färgvariation på en utbyggnad med mest glas...varför det kan passa att ta upp endast 2 av 3 färger.
Detta var onekligen ett intressant påpekande. Förstår vad du menar med att en trefärgskombination kan bli för mycket på en glasveranda med så mycket fönster. Tack för att du gjorde mig medveten!

Om trefärgskombinationen var vanligt på verandor i trakten vet jag inte. Det är på landet och jag vet inte hur vanligt det var förr i tiden med glasverandor. Hursomhelst, det är så att huset är målat i Falu rödfärg med vita fönster. Om detta är original är väl knappast troligt. Vi är dock inne på att behålla det så, vi gillar Falu rödfärg och det passar bra i omgivningarna. Vi har tänkt måla fönstrena röda på verandan, och eftersom verandan är vit skulle den då bli "huset inverterat". Skulle kanske funka men känns det inte lite tråkigt, lite väl "safe"? Om du tittar på bilden så är ju våra foder ganska tunna. Tror du inte det skulle kunna funka att måla dem i en guldockrabrytning? Vad vi vill är ju att ta upp den här speciella trefärgskombinationen vilket vi annars inte skulle kunna göra.
 
Anders: Är helt med på att man utifrån skall se utvändiga färgen och inifrån den invändiga.

Menar du med "kortsidor" alla sidor på fönstren eller bara just kortsidorna? Hur gjorde du med insidorna och spröjsen eller har du inga spröjs?
 
Vi har trefrägskombination på vårt hus kan man väl säga. Huset är målat i faluljus, foder och knutar i ljust grå (grön umbra/vitt) och fönsterbågarna i järnoxidgult.

Som jag har förstått det genom olika böcker var det vanligt att karmen målades i samma färg som fodren och bågarna i den avvikande färgen. Mittposten däremot ska vara i samma färg som bågaran. Så har vi gjort och gångjärnen målades då i samma färg som bågarna. Vi har bara målat utsidan av bågarna i järnoxidvitt. Allt annat på dem är vitt eftersom fönstren invändigt är vita. Vi har kopplade fönster och från utsidan kan man se det vita men jag tycker inte att det stör. Annars är det nog så att det som syns utåt ska vara i utomhusfärgen och det som syns innåt i inomhusfärgen.
 
  • P6280035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jafson och 1 till
  • Laddar…
Hmmm, det var visst inte så lätt det här. Tillbaka på ruta ett igen alltså. Eller inte riktigt förresten! Alla verkar i alla fall vara överens om att mittposten skall ha samma kulör som fönsterbågarna!

För att ytterligare komplicera det hela tänkte vi måla inomhus med Ottossons Antikvita. Dels är den bruten vit men den har också ett något högre glanstal. Kan man måla fönstren med den? Annars blir det tre färger på fönstren - engelskt rött ytterst, utevitt på sidor, insida och spröjs, samt då antikvitt på insidan.
 
Redigerat:
Hej, kanske inte helt lätttolkade men det är dessa bilder jag har till hands...
På "kortsida.jpg ser du åtminstonde hur jag färgar kortsidorna utvändigt, dvs som på utsidan. Likanande på insidorna på innerbågar, dvs färgas som "insidan".
På innerfönsterna har jag alltså utvändiga färgen "utåt" men överlag den invändiga färgen, bilden jag bifogar visar dock endast den skrapade ytan (utsidan är målad)

På dörren (bilden fönster.jpg) kanske det kan anas att det är ockra på innerdelen av dörren som vetter ut (dörren kan delas med gångjärn för att separera inner från ytterfönster i dörren av puts-och rengörings-skäl) samt att spröjsen innevändigt är ljusa.

Du är nog inte på "ruta ett", du är på den ruta du väljer själv! Se bara till att gångjärnen inte blir delade i färg, det ser trist ut
 
  • fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kortsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Anders! Det gäller att komma ihåg vilken färg man målat med var. Undrar om det egentligen finns någon absolut sanning i det här, men att det som syns utåt ska vara i utomhusfärgen och det som syns inåt ska vara i inomhusfärgen låter ju i alla fall som en vettig hypotes. Har ett besök inplanerat på Bohusläns museum, ska försöka höra om de har någon input i ämnet.

Hittade en bild på ett vackert hus på utgangspunkten.se med verandan målad i husets trefärgskombination. Tycker ni inte att det funkar? Jag tycker det är fantastiskt. Så här säger de på sajten ang färgsättningen:

"Med oljefärgen blev det populärt med "trestegsfärgsättningar", med en kulör på fasad, en annan på foder, och en tredje på fönsterbågar och dörrar. Vanligt var kombinationen ljust-mellan-mörkt, dvs ljus fasad, mellanmörka foder, och mörkare fönster. Också andra kombinationer förekom, som ockragula foder kring gröna eller röda fönster, med en vit eller ljusgul fasad.

Från och med 1920/30-talen blev det vanligaste att ha endast en enda accentfärg på fönster och dörrar."

Och så bilden:
 
  • C31VitGronGul.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jo, underbar bild. Kommer ha ockrafönster på min veranda som är under produktion, sandgrå (umbragråa) foder och har ett gräddvitt hus... Har hittat både kromgröna och gulockra på mina tidigare fönster (kan även vara granngårdens). De flesta är numera vita, men uthusen har kromgröna och gulockra kvar. Huset har panelats om och blev då vitt från att ha varit rödslammad. kör vitt på verandan men återgår till "orginalfasadmaterialet" en kompromiss... En dag kanske det blir rött igen men om verandan blir det då, vet jag inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.