Hej! funderar på att slänga upp 400m pem slang på (platt tak) och funderar på tryck fall m.m
hur många l/min kommer det att pumpas runt?

Slang: 400m 20mm pem slang (16mm inner diameter) i en rak slinga?

Jag har 2st olika cirkulations pumpar som jag kan välja mellan:

1: Grundfos UPS 21-60
eller
2: Grundfos UPS 25-40

Höjd skillnad från pump till där slingan kommer att ligga är 2,5m

Tacksam för svar!
 
Jo jag tittade på den men hänger inte riktigt med vad den menar

om jag förstår den så om jag har en pump på 20l/m så står det still vid 100m slang?:x
 
Om vill pumpa 20 [l/m] så blir tryckfallet 20,0 [meter vattenpelare] för 100meter slang 20x16,
för 400 meter slang blir tryckfallet 80,0 [meter vattenpelare]
80 [meter vattenpelare] =8 [Bar] = 800[kPa] = 114[Psi]

Höjdskillnad: 2,5 [m] =0,25 [Bar]

Alltså:
För att pumpa runt 20 liter i minuten så måste pumpen trycka med 8,25 Bar´s tryck.
-Vilket känns som ett rimligt driftsfall... jag hittar dock inga data på dina pumpar så jag vet inte...
 
Redigerat:
Ps.
En sak att tänka på är hur mycket ström cirkulationspumpen drar...

I exemplet ovan så drar pumpen ca. 250Watt, alltså 6kWh/dygn.
En bra idé kan vara att köra cirk.pumpen på en termostat för att
spara ström när du inte får ut någon värme ur slangen...
(natten & molniga dagar)
 
hakaner skrev:
Om vill pumpa 20 [l/m] så blir tryckfallet 20,0 [meter vattenpelare] för 100meter slang 20x16,
för 400 meter slang blir tryckfallet 80,0 [meter vattenpelare]
80 [meter vattenpelare] =8 [Bar] = 800[kPa] = 114[Psi]

Höjdskillnad: 2,5 [m] =0,25 [Bar]

Alltså:
För att pumpa runt 20 liter i minuten så måste pumpen trycka med 8,25 Bar´s tryck.
-Vilket känns som ett rimligt driftsfall... jag hittar dock inga data på dina pumpar så jag vet inte...
Jag har ingen mer data än så sökte men hittar ingent (Jag är riktigt kassa på vvs)

hakaner skrev:
Ps.
En sak att tänka på är hur mycket ström cirkulationspumpen drar...

I exemplet ovan så drar pumpen ca. 250Watt, alltså 6kWh/dygn.
En bra idé kan vara att köra cirk.pumpen på en termostat för att
spara ström när du inte får ut någon värme ur slangen...
(natten & molniga dagar)
Jag är som sagt kass på vvs men bra bättre på elektronik har tittat på att bygga om en rums givare för att tex sätta den så att den bara får gå då den kommer upp i en viss temp. Den kommer förmodligen starta och stanna ganska ofta då men gör kanske inget.
 
Redigerat:
H
För att pumpa runt vatten i en slinga som ligger på ett tak behöver du inte räkna med något tryckfall om du cirkulerar vattnet från en acktank som står nere.. Det blir ett slutet system likadant som värmesystemet. För du ska väl inte spruta ut vattnet på taket?
 
holmertz skrev:
För att pumpa runt vatten i en slinga som ligger på ett tak behöver du inte räkna med något tryckfall om du cirkulerar vattnet från en acktank som står nere.. Det blir ett slutet system likadant som värmesystemet. För du ska väl inte spruta ut vattnet på taket?

:D Nää det ska jag inte det blir typ slutet men kommer att vara kopplat mot poolen... Sen om det kommer att bli någon större effekt det märker vi. Skulle det gå kan jag tänka mig att slänga upp ett par hundra meter till. :rolleyes:
 
Det blir naturligtvis tryckfall om du pumpar runt vattnet i en lång slang.

-Om du cirkulerar vattnet kan du räkna bort höjdskillnaden, dvs. 0,25 Bar,
men resten (~8Bar) blir tryckfall...

Räkna inte med några underverk om du skall värma en hel pool,
men en grad eller två kanske du kan höja temp´en...
-Jag hjälpte svärfar koppla in ~9m^2 solfångare till hans pool i
& det gav bara några grader (Poolen ligger i Spanien)
 
hakaner skrev:
Det blir naturligtvis tryckfall om du pumpar runt vattnet i en lång slang.

-Om du cirkulerar vattnet kan du räkna bort höjdskillnaden, dvs. 0,25 Bar,
men resten (~8Bar) blir tryckfall...

Räkna inte med några underverk om du skall värma en hel pool,
men en grad eller två kanske du kan höja temp´en...
-Jag hjälpte svärfar koppla in ~9m^2 solfångare till hans pool i
& det gav bara några grader (Poolen ligger i Spanien)
Kan säga att det cirkulerar utan att det är slutet och jag hänger den öppet ut i luften över poolen...
skulle se om det gick runt och anslöt inte slangen till inloppet i poolen. Och när jag sen tog bort strypningen som tvingar upp vatnet på taket slutade det inte d^_^b det var absolut inte mycket men det kom lite :p


Jag har kört igång det nu (fick bara tag på 300m pem) och i går gav det +1 vid inloppen till poolend^_^b

Jag kör det på befintliga pumpen till poolen och fungerar sådär jag sänker cirkulationen rätt bra...
men jag kunde genom manualen till pumpen räkna ut att den skickar igenom ca 220l/min
Tycker dock att det låter mycket :O vet inte riktigt om jag tror på det där... poolen är ca 35m3

Men ska bli skoj att komma hem i kväll och se vad det har gjort under dagen... återkommer med rapport

En egen cirkulationspump har jag gett upp då... jag insåg att de kommer att rosta... Har ingen värmeväxlare:(
 
Jag har kopplat på 200 m 40mm pem slang till min befintliga poolpump 0,35hk leder det upp på taket (3,5m upp) och tillbaka, köpte en differensttermostat från primastar och har ca 2C skillnad med utlopp/inlopp. I somras var det ca 23-29c i poolen hela tiden. (ingen täckning på natten) Poolen är liten (isolerad 10cm cellplast) 3.3X5,5 ca 15m3. Kom fram till att poolen höll ca 3-4c över dagstemperaturen hela tiden, dvs var det 20c i luften pool=23-24. var det 25 så höll poolen 28-29 etc

Cirkulationen i poolen försämrades avsevärt men är acceptabel, kommer till nästa år koppla på en motorstyrd 3vägsventil som bypassar solslingan på natten så att den får chans att"spola rent"

Hoppas detta kan hjälpa någon på vägen=)

Valde 40mm för att inte få så stort tryckfall, lite omedgörlig men det gick att få till fina platta rundlingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.