Hej!
Vi har tänkt måla våra bågar i nån form av gulockra. Fönstren har tvärpost med vädringsfönster över, dvs mittpost + tvärpost ser ut som ett kors i fönstret. Karmar mm runt blir vit linoljefärg (2% grön umbra) och huset är falurött.

Det slog mig just att jag aldrig sett sånna här fönster målade i annat än vitt... blir det rutigt och konstigt om vi målar bågarna gula och har vitt mellan? Är det någon som har några bilder att dela med sig av?
 
Jag skulle nog ha målat alltihop i samma färg (gult), blir nog konstigt annars.
Sedan vita foder runt!
 
Ok, ja, det var lite det vi funderade på. Gult eller om vi behåller dom vita då. Tycker det ser mjukare och mer ombonat ut med gult.
 
JonOMaria skrev:
Hej!
Vi har tänkt måla våra bågar i nån form av gulockra. Fönstren har tvärpost med vädringsfönster över, dvs mittpost + tvärpost ser ut som ett kors i fönstret. Karmar mm runt blir vit linoljefärg (2% grön umbra) och huset är falurött.

Det slog mig just att jag aldrig sett sånna här fönster målade i annat än vitt... blir det rutigt och konstigt om vi målar bågarna gula och har vitt mellan? Är det någon som har några bilder att dela med sig av?
Nej!

Jag har sådana flaggfönster med karmarna vita och fönstren röda. Huset är målat med gulockra slamförg blandad med vit.

Ska försöka lägga in nån bild men har ingen på mig just nu.
 
  • Fönster.jpg
Ska försöka lägga in en bild nu får se om jag lyckas (Första gången)
 
  • Gavel hus (450 x 600).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som om ditt hus är från ungefär samma tidsperiod som mitt :)
Frågan är om det kommer passa med guldockra till den "herrgårdsgula" fasaden? Gissar att det kanske är snyggare med den nuvarande färgen. Eller möjligtvis helvitt, men jag hade nog haft samma som nu!
 
Hej igen!
Strul med internet + bortrest, så jag har inte kunnat svara förrän nu.
Tack för alla bilder!

Det är som hamnets bild jag menar i färger, men med korsfönster då. Det ser ut som att du målat mittposten gul också, det är nog kanske så man ska göra då.

Å andra sidan så känns inte fönstren på gogus hus "rutiga" trots vitt kors i mitten. Kan det bero på hur tjock mitt och tvärposten är. Har du några mått på dom sett utifrån? Vi har inte fått våra karmar än (gamla fönster som ska återinstalleras), men det kan vara bra att veta hur det ser ut hos andra. Jag är ju också lite orolig för att fönstren ska bli "för gula" om man målar rubbet gult med vita foder bara eftersom dom blir så stora (ca 180 höga).

Finns det nån fler som har bilder?
 
Hittade en bild till som kanske kan vara intressant. Från ett hus i Uppsala som ligger ute till försäljning nu.
 
  • 45_3pka3a4qvc11pjeo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.