Hej,
Vi har under ett par år drömt om att bygga ett timmerhus och har mest tittat på estniska tillverkare. Vi tänkte bygga ca 180-200 kvm i Umeå med minst 200mm tjocka oisolerade timmerväggar.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av att bygga nytt timmerhus? Någon som köpt timmerhus från Estland (eller andra länder i området)? Vi vill gärna höra om era erfarenheter, vilka köpte ni huset av, vem monterade upp det, vad kostade det, hur tjocka väggar, isolerat eller oisolerat osv.
 
Har skickat ett PM till dig nu!
 
Tack! Väldigt spännande att höra om dina erfarenheter!

Finns det inga fler som byggt timmerhus och vill dela med sig av sina erfarenheter? :-/
 
Anneli,kan du dela med dig till mig också,om era erfarenheter om timmerhus från Estland.Vi har nämligen också,som Mattias,haft tankar på sånt.

Tacksam för svar
 
Ja, Anneli är min nya idol!  ;)

Hon har verkligen mycket inspirerande att komma med för oss som dreglar efter timmerhus från Estland.

Vad säger du Anneli? Ska vi fortsätta diskussionen i offentlighetens ljus? Så att fler kan bli inspirerade!  Och du kan få fler fans! ;)
 
Matttias skrev:
Ja, Anneli är min nya idol!  ;)

Hon har verkligen mycket inspirerande att komma med för oss som dreglar efter timmerhus från Estland.

Vad säger du Anneli? Ska vi fortsätta diskussionen i offentlighetens ljus? Så att fler kan bli inspirerade!  Och du kan få fler fans! ;)
:-[ :-[ :-[ :-[

Inspirerande och inspirerande... det var fina ord! :) Jodå, nog kan vi fortsätta här alltid! ;D
 
Mikado skrev:
Anneli,kan du dela med dig till mig också,om era erfarenheter om timmerhus från Estland.Vi har nämligen också,som Mattias,haft tankar på sånt.

Tacksam för svar
Du får gärna ställa frågor till mig så ska jag försöka svara så gott jag kan. Finns ju så mycket att berätta så frågor underlättar. :D
 
Hej Anneli,
Du skrev till mig att ni har 550mm ekofiber i taket. Ingick det i leveransen från Estland eller fixade ni isolering själv? Och hur var det med takpannorna? Ingick det också i husleveransen?

Har du hunnit kolla upp hur mycket el och VVS kostade ungefär för er?

Vi var och tittade på en jättefin tomt i Sörfors som vi fick nys om i går. Vi tittade på den i vintras också och blev eld och lågor men då visade det sig att den var såld. Men nu hade köparen tydligen backat ur. Det känns som att vi kanske har hittat "vår" tomt nu! :D
 
Matttias skrev:
Hej Anneli,
Du skrev till mig att ni har 550mm ekofiber i taket. Ingick det i leveransen från Estland eller fixade ni isolering själv? Och hur var det med takpannorna? Ingick det också i husleveransen?

Har du hunnit kolla upp hur mycket el och VVS kostade ungefär för er?

Vi var och tittade på en jättefin tomt i Sörfors som vi fick nys om i går. Vi tittade på den i vintras också och blev eld och lågor men då visade det sig att den var såld. Men nu hade köparen tydligen backat ur. Det känns som att vi kanske har hittat "vår" tomt nu!  :D
Då ska vi se. Isoleringen i taket köpte vi till i efterhand, samma sak gäller takpannor. Fast vi har inte takpannor utan vi har sånt där som ser ut som fiskfjäll :p ;D Vad det nu heter....

Ni får ta siffrorna med en nypa salt nu för vi har inte hunnit kolla upp EXAKT pris på nedanstående:

EL: 250 000kr. Då har vi DYRA av/på knappar (mer äldre stil som passar timmerhus), spottar i alla rum bla nått speciellt spottsystem +30 spottar som sitter på bjälkarna och lyser upp taket i vardagsrummet.

VVS gick på ca 100 000 inkl arbete, materiall, golvvärme (allt är komplett där).

Obeservera att detta är gjort i Stockholm.


Håller tummarna för att ni hittat ER tomt. Är det utsikt över älven?






 
Jo, just det, jag såg ju på bilderna du skickade att ni hade spottar infällda i bjälkarna och tänkte att jag skulle fråga om det. Spottar blir ju väldigt heta och de spottar vi har i taket (gipstak) sitter ju i en upp och nedvänd metallkupa (som ligger ovanför gipstaket då) som skydd mot att det ska börja brinna i taket (bjälklaget). Har ni speciella spottar då i bjälkarna eller klarar de värmen ändå?

Tack för prisuppgifterna! De hjälper när man ska försöka göra en kalkyl anpassad till verkligheten.  :)

Nej, nu blev det ju ingen utsikt över vatten överhuvudtaget, men tomten ligger på en höjd med utsikt över åkermark och skog och det är såå fint. Får väl anlägga en damm på tomten då.  ;D
 
Jo, förresten när det gäller el och vvs; behövdes speciella hänsyn tas av vvs- och el-killarna (el. tjejerna) med tanke på att timmerhus sätter sig och sjunker ihop lite med tiden. Var ni tvungna att tala om det för dem eller hur funkar det? För det känner väl inte alla till och det är ju inte så ofta de jobbar med timmerhus kan jag tänka mig.
 
Isoleringen i taket, var det sprutisolering eller skivor? Isolerade ni själva eller gjorde esterna det i samband med takbygget?
 
Matttias skrev:
Jo, just det, jag såg ju på bilderna du skickade att ni hade spottar infällda i bjälkarna och tänkte att jag skulle fråga om det. Spottar blir ju väldigt heta och de spottar vi har i taket (gipstak) sitter ju i en upp och nedvänd metallkupa (som ligger ovanför gipstaket då) som skydd mot att det ska börja brinna i taket (bjälklaget). Har ni speciella spottar då i bjälkarna eller klarar de värmen ändå?

Tack för prisuppgifterna! De hjälper när man ska försöka göra en kalkyl anpassad till verkligheten.  :)

Nej, nu blev det ju ingen utsikt över vatten överhuvudtaget, men tomten ligger på en höjd med utsikt över åkermark och skog och det är såå fint. Får väl anlägga en damm på tomten då.  ;D
Spottarna som sitter på bjälkarn är sk Puckar. Om man ser allt uppifrån så ser det ut som små puckar. Detta för att minska ner på arbetet att borra ner dem osv. De övriga spottarna sitter i metallkupor i taket (precis som ni har satt dem skulle jag tro).

Låter som en fin tomt! Vi ska upp till Umeå om en vecka och titta runt lite!
 
Matttias skrev:
Jo, förresten när det gäller el och vvs; behövdes speciella hänsyn tas av vvs- och el-killarna (el. tjejerna) med tanke på att timmerhus sätter sig och sjunker ihop lite med tiden. Var ni tvungna att tala om det för dem eller hur funkar det? För det känner väl inte alla till och det är ju inte så ofta de jobbar med timmerhus kan jag tänka mig.
Vi tog upp det i samtalet med både VVS och el-killarna och vad jag kommer ihåg så påverkades vvs inget alls pga timmer. Däremot så planerades det lite extra med elkillen men inte så betydligt mycket mer. Vi fick ju även hjälp här av den svenska agenten som hade lite koll på den biten. Vad jag kommer ihåg så var det inget specielt krångligt i alla fall.
 
Matttias skrev:
Isoleringen i taket, var det sprutisolering eller skivor? Isolerade ni själva eller gjorde esterna det i samband med takbygget?
Vi har någon form av sprutisolering i taket. Det gjorde vi själva utöver bygget så estlänningarna fixade inte detta åt oss. Vi betalade ca 10 000 kr för det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.