Frågan ang roterande växlare är inte fullt så enkel som att det blir en liten luftinblandning.
Det kan uppstå fenomen där växlaren antar neg laddning vid utblås och därmed binder pos
laddade alfa-partiklar (sk.radondöttrar). som sedan utfälls i det inkommande luftflödet, därmed
uppstår ett inte helt negligerbart tillskott av de farliga radondöttrarna i inomhusluften.
Det krävs olika faktorer för att fenomenet ska uppstå, men risken finns iaf och då det är svårt
för husägaren att ha koll på så bör man nog eftersträva att undvika risken.
 
Kurt_Luleå skrev:
plattväxlare ?. Det finns motströmsväxlare som inte behöver kondensavrinning eller avfrostning
Eftersom man knappt kan köpa annat än motström/korsströmsväxlare längre så går samtliga växlare av den typen under benämningen plattväxlare. I alla fall i mälardalen där jag huserar.

Jag skulle gärna vilja att du visade mej ett aggregat med plattis som inte har kondensavlopp som ska anslutas till avlopp. Visst, med ett förvärmingsbatteri så kanske det kan gå men jag antar att du vet nåt jag inte vet eftersom du skrev som du gjorde.

/Raptor
 
Humulus skrev:
Frågan ang roterande växlare är inte fullt så enkel som att det blir en liten luftinblandning.
Det kan uppstå fenomen där växlaren antar neg laddning vid utblås och därmed binder pos
laddade alfa-partiklar (sk.radondöttrar). som sedan utfälls i det inkommande luftflödet, därmed
uppstår ett inte helt negligerbart tillskott av de farliga radondöttrarna i inomhusluften.
Det krävs olika faktorer för att fenomenet ska uppstå, men risken finns iaf och då det är svårt
för husägaren att ha koll på så bör man nog eftersträva att undvika risken.
Nyfiken. Utveckla gärna när och varför de uppkommer.
Vill inte vara kritisk, är bara genuint intresserad då jag inte hört någonting om det innnan.:)
 
Tjoa skrev:
Nyfiken. Utveckla gärna när och varför de uppkommer.
Vill inte vara kritisk, är bara genuint intresserad då jag inte hört någonting om det innnan.:)
Ja detta var något jag har missat med..
 
Jag har själv varit inne på att sätta in FTX för att minska radonhalten i huset. Nu visade det sig att värdet sänktes drastiskt bara genom att öka tillluften till huset. Har i dagsläget mekanisk frånluft och bergvärmepump.

Att sätta FTX i källaren låter helt rätt, slippa krypa på vinden för att föra rent. Dessutom om du sätter den i närheten av bergvärmepumpen så har du möjligheten att hänga på ett vattenbatteri istället för att värma upp luften med el när det blir riktigt riktigt kallt.

Angående Flexit S7R så skulle du nog försöka vänta in Flexits nya aggregat UNI 3. Ta inte de billigaste installationen utan den som känns bäst. Jag tog kontakt med två företag i Stockholmsområdet, den ena hävdade att 20mm isoleringsstrumpa skulle räcka runt kanalerna på vinden och den andra firman sa 100mm. Har du ångspärr så borde du fråga ifall de monterar rören med tät rörkrage.
 
Humulus skrev:
Frågan ang roterande växlare är inte fullt så enkel som att det blir en liten luftinblandning.
Det kan uppstå fenomen där växlaren antar neg laddning vid utblås och därmed binder pos
laddade alfa-partiklar (sk.radondöttrar). som sedan utfälls i det inkommande luftflödet, därmed
uppstår ett inte helt negligerbart tillskott av de farliga radondöttrarna i inomhusluften.
Det krävs olika faktorer för att fenomenet ska uppstå, men risken finns iaf och då det är svårt
för husägaren att ha koll på så bör man nog eftersträva att undvika risken.
BUMP :)

Nyfiken. Utveckla gärna när och varför de uppkommer.
Vill inte vara kritisk, är bara genuint intresserad då jag inte hört någonting om det innnan.:)
 
Jag kan förstå att problemet uppstår om filterklassen på frånluftsidan är för låg. Då får man så pass mycket partiklar genom växlaren att det kan skapas en positiv laddning.
Det problemet bör väl en släpande jordfläta mot växlaren ta hand om? Om den nu skulle uppstå.

/Raptor
 
Tjoa:

Man ska se det som i första hand en teoretisk risk. Dessutom så är denna teoretiska risk liten, jag var mest ute efter att försöka visa på att sambanden är mera komplexa än vad som först kan ses.
Vi har dock i några fall mätt kontaminering i bef filterpaket, dock så betyder det inte automatiskt att man får en betydelsefull ökning av partiklar i bostaden, men man kanske bör låta försiktighetsprincipen gälla och primärt söka lösningar utan roterande växlare om det finns radonproblematik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.