Hur hittar man virke som inte kommer att börja bråka och vrida sig i ett växthus av trä ?
Jag ska fräsa profiler själv och dörrar jag gjort tidigare har varit med vända och stöpta reglar och det har fungerat bra, men det är ju inte "andra träväxthus" - är det för att glaset håller dem i schack ?
 
Nu är jag ingen expert inom ämnet, men brukar man inte använda lärk till växthusbyggen?

Dock tror jag inte glaset håller virket i schack så där, det spricker nog ganska lätt... Så helst kanske delarna ska limmas ihop i sektioner på längden...

Kul projekt i alla fall!! Kan bli hur snyggt som helst med kanske en sockel i murat tegel nedtill och sen trä/glas.

/Rikard
 
Lärk som oljas årligen är ett klassiskt växthusmaterial vad jag läst, men det borde väl gå nästan lika bra med gran. Glaset är knappast bärande ur någon synpunkt.

Edit: Murad sockel är bra för det håller värmen på en jämnare nivå, rätt snyggt med.
 
Jag tänkte mera att glaset skulle hålla emot "bågningen" lite när träet börjar vilja räta ut sig enligt årsringarna ...

Teglet håller inte bara temperaturen stabil utan även fukten.
 
Redigerat:
Nja, som sagt - glaset lär spricka om virket börjar "skeva iväg". Så dels bör man nog limma ihop sektionerna från flera delar och låta årsringarna "ta ut varandra". Och glaset bör nog inte sitta stumt i stommen.

Men det låter som ett trevligt projekt, gör ett rejält stort växthus så kan du sitta där ute på vår o höst med en kopp kaffe och en god bok :)

/Rikard
 
Jo vi har redan två växthus som är normalstora (normalsmå?) men ett kommer att tas bort p.g.a omplannering av infart så istället för att bygga ett nytt litet tänkte jag göra det ordentligt som jag själv vill ha det - t.ex. viktorianska fönster (37cm bredd), solfångare med PEM för att värma jorden på vår och höst etc

Hade tänkt att slippa vändlimmning och stöpning (vända årsringar), de är ju trots allt en hel del jobb. Dessutom måste det ju finnas någon i detta land som har sett ett växthus i trä som kan berätta om de är vändlimmade eller inte, kan inte tänka mig att de är det ...
 
Har rivit ett par och de var i extremt tätvuxen norrlandsfuru, vi pratar typ en halv till en mm mellan årsringarna och endast kärnvirke. Trots att det var mer än 50 år så luktade det och kändes som direkt från brädgården.
Gotlandsfuru skall tydligen ha samma kvalitet.

Gissar att du får problem att finna sådant virke om du inte bor långt upp.

/Kent
 
Gissar att för 50 år sedan så byggde man med sån fura när det skulle stå utomhus.
Så då har vi kommit tillbaka till urspringsfrågan - vart hittar man virke till sånt här ?
 
Finns det inget växthus i dina trakter som skall rivas?

Lokala sågverk där man kan handplocka kan med funka även om jag inte tror man hittar de kvaliteterna nedanför norrland.

/Kent
 
virke till ett växthus ska inte vara allt för torkat i varje fall. Brädgårdstorrt 12-18% är alldeles lämpligt. Fönstervirke ligger runt 12% eftersom det ligger delvis utomhus.
Bygger man ihop en stabil stomme med det sågade/ frästa virket direkt (dvs låt ej delarna ligga i flera dagar) och lämna en 5 mm spalt för glaset att röra sig fritt i så funkar nog det mesta i virkesväg. Redan vridet virket och kraftiga kvistar är en varning, det kommer att vrida sig även efter ev. justersågning och hyvling.
Finns bra impregneringsoljor hos färghandlaren. Med furu rotstock får du ett hartsrikt virke.
Har fått för mig att lärk är ett vresigt träslag som gärna vrider sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.