Jag har en skorsten som är murad av tegel och som går rakt igenom huset . Från ett rum så är den synlig och tar upp större delen av en vägg . Skulle inte vilja putsa den. Är det någon som har en bra ide om vad man skulle kunna göra för snyggt.
 
Varför inte bara låta den vara som den är, om det är snyggt och välhållet tegel alltså :)

MVH//Christina.
 
Håller med byggimpert. Det kan dock bli lite mörkt höst/vinter, hemma hos mina föräldrar samt i en lägenhet jag har varit med att renovera ljussatte vi med spottar med lite värm ton, inte för skarpt inriktat. Om man ska hänga något bilde/annan konst tycker jag inte allt fungerar lika bra, blir för rörigt, ex "elg i solnedgång". Har sett bilder m passepartout fungera, samt keramik i matchande färger.

mvh hanneli
 
A
Så här blev det hos mig när vi tog fram skorstenen.
008620T3KQ54MC8DQSXJT0WV483Y6N.jpg
 
Jag hade också bara haft den som den är.Jag har bara lackat min för att den skall vara lättare att hålla efter.
 
Den är idag delvis täckt med puts som har spruckit sönder och måste åtgärdas på något sätt. Det är ganska mkt arbete med att få fram hela så att det ser snyggt ut . Det har stått en vedspis ansluten så därför är inte hela putsad.
 
Det kan jo ofta vara skilnad på hur snyggt man har murat en tegelskortsen som är putsad jfr med en som inte är det ursprungligen... Jag skulle dock våga svettas lite för att få bort putsen om jag var du, även om skorstenen inte är perfekt murat kan man få en jättefin effekt. :)
 
Då hade jag helt klart lagt ner det jobbet det tar med att få den helt ren :p. Där fogarna sen inte är tillräckligt fina är det bara att lägga på ny fog och sen lacka den så man "förseglar" ytan. Det är värt jobbet kan jag säga. Sätt sedan någon halogen lampa som får lysa från taket och ner på den :),

Lycka till!
 
Istället för att lacka så rekommenderar jag klinkerolja.
 
Her kommer en bild på tegelväggen i lägenheten, fågelj-n var något min make tyckte synd om som tydligen hadde rymt (eller blivit släppt fri???) från någon ägare, gjorde mig vansinnig med sina skrik. Nok om det. Ursprungligen tjockt puts. Kvaliteten på denna tegel var inte bra, mycket porös. Vi försökte därför hitta något medel som dels var bindande och dels smutsavvisande. Spädde ut en akrylbaserad fuktspärr som ochså kan användas som primer.

Det ljusare murburket är orsakat av att vi fick byta ut flera av stenarna, någon hade borat fäste för högtalarar. Hade stenar över då vi gjorde en rad glasbyggarsten längre upp på väggen (mellan kök och bad) för at släppa genom lite dagsljus inn i badet, som inte har några fönster.

teglvegg.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.