Hej,

Nu har jag läst igenom en del trådar om bärande väggar, men måste fråga igen. Jag ska flytta in i en lägenhet från 30-40-talet. Jag vill sätta igen två dörröppningar och ta upp en ny i en av innerväggarna. Så nu skulle jag vilja ha lite kvalificerade gissningar på om väggen är bärande, eller hur jag ser om den är det.

Enligt säljaren som även renoverat lägenheten i källarplan (min ligger högst upp) så är ingen av innerväggarna bärande. Han hade inga "bevis" i form av ritningar eller annat men sa att på den i botten låg tydligen stålbjälkar tvärs över hela lägenheten från yttervägg till yttervägg (inom lägenheten alltså, hur långt de sträcker sig utanför lägenheten kunde han inte svara på). Väggen är ca 15 cm tjock, kanske något mer och i någon form av "lättbetong" från byggtiden. Alltså inte tegel, som jag gissar att ytterväggarna består av.

Jag gissar att ett sätt att se är att kolla om det finns balkar ovanför existerande dörröppningar för att växla av? Finns några andra "trix" då jag gissar att det blir svårt att få tag på ritningar?
 
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Upp på vinden och försök se hur bjälklaget är uppbyggt.
Är det träbjälkar så ser man lätt hur de bär.

Glöm dock inte att väggar dessutom kan ha en stabiliserande funktion utöver ev. vertikal bärning. Dvs hindra huset från att blåsa omkull
 
Kan tilläggas, nu när jag tittat i "Så byggdes husen" så är huset ett Smalhus i tegel från mitten på 30-talet. Det står att fasadmur, hjärtmur och trapphus är mycket troligt murat i tegel. Jag bifogar lite bilder från boken. Då är frågan om väggen jag vill riva i är hjärtvägg eller om det är väggen mot trapphuset, där ytterdörren sitter som är det? Hmm...
 
  • boken.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bok2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vår lägenhet, i smalhus byggt -38, har vi rivit 2 innerväggar, ingen av dem bärande. Huset är byggt på exakt samma sätt som beskrivs i "Så byggdes husen". Vi har knackat puts och tagit fram tegelväggar så jag vet. För vår del var det mycket enkelt att avgöra då de icke bärande innerväggarna är av slaggsten som är väldigt porös, perfekt att skruva i! Dock är slaggstenen svart och skitar ner nåt otroligt. När jag satte trissan i väggen blev det så dammigt att jag knappt såg handen framför mig. Så kolla du vilket material väggen är gjord av. Är det lättbetong/slaggsten så är det med all sannolikhet bara att köra då det materialet inte är tillräckligt starkt för att vara bärande. Men var beredd på att måla om efteråt!
 
Hehe... Tack för tipset, ska inhandla ansiktsmask och gott om täckplast och silvertejp att täcka möblerna med.
 
I vilket fall så måste du prata med bostadsrättsföreningen innan du sätter igång. De kan möjligen också ha lite mer information. Det skulle kunna ha lite tråkiga konsekvenser om du råkar ha fel i dina antaganden.
 
Jo, absolut! Jag ska dessutom till stadsbyggnadskontoret och se om jag kan få tag på ritningarna. Tack för alla kommentarer
 
Vi bor i ett flerfamiljshus från 1935 som har en konstruktion där innerväggarna inte är bärande. Istället så är det stålbalkar som går mellan ytterväggar, trapphusväggar och några pelare som är bärande. Det visas mycket tydligt i konstruktionsritningarna som finns på SBK. Denna typ av konstruktion beskrivs i Tjockhus, tegel i Så byggdes husen. Det var inga större problem att ta upp ett hål i en innervägg - men smutsigt var det, för det var någon typ av slaggplattor som använts, precis som dengroth beskriver.
Som Cockaby påpekar måste föreningen naturligtvis godkänna dina planer. Det underlättar om du har tagit fram ritningarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.