Hej

Vi ska bygga en altan, ett trädäck rakt på mark utanför vårt hus och vill gärna ha en snedsågad kant som på den ytterst dåliga bilen jag bifogar. Såg den i en tidning och hade gärna velat ha tips på hur man ska få till så att den ligger bra på kanten men så att resten av trallen ligger bra och inte sviktar. Kantbrädan kommer ju att ligga på kantreglarna, men då har jag ju inget att skruva trallen i.

Bör jag ha två reglar nära in till varandra i kanten, en för kantbrädan och en för att fästa ändarna på trallviket på?

Alla tips är välkomna.

/h.
 
  • Untitled-2.jpg
hejsan.
du lägger dina golvreglar på 60c/c.
dom 2 yttersta facken kortlar du 60c/c med emellan.
nu kan du skruva ändarna i dessa samt att den yttersta trallbrädan får sitt upplag.

mvh
estwing
 
  • Gilla
Palmo
  • Laddar…
Hej estwing

Tack för svaret. Dock förstod jag inte riktigt hur du menade med kortla 60 c/c emellan. Googlade och fick fram att c/c stod för centrum till centrum och det hajar jag, men kortla hittade jag ingen förklaring till och förstår heller inte riktigt hur det ska hjälpa ändarna att inte svikta.

Förklara gärna för en snickarglad som inte kan så mycket snickarnsnack.

/h
 
hoppas du klarar se på denna snygga ritning....:wow:

mvh
estwing
 
  • kortling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Therece.Jansson och 1 till
  • Laddar…
oj jädrans vad liten bilden blev... hoppas du kan tyda den...
 
Tackar, jag kunde se allt utom vad som stod i en lilla rutan upp till höger.

Då var jag inne på samma spår när det gällde din första förklaring. Din ritning stämmer ungefärligt överens med hur vårt däck kommer att se ut storleksmässigt och trallen kommer att ligga på längden uppifrån och ner (alltså --- och inte III på din ritning). Då kommer väl inte de extra småreglarna att stödja upp ändarna på trallen ändå. Även om de reglarna stödjer upp konstruktionen så kommer ju ändå ram-trallen (se min bild i första inlägget) att uppta hela regelramen...

Eller missförstår jag allt igen?

/h.
 
Trallen ska ligga horisontellt på estwings bild, det du ser där är golvreglarna, och trallen skruvas i varje golvregel.
 
Hallå
Det där stämmer väl inte. Kortlingarna kommer ju stödja yttersta tvärliggande brädan, men alla längsgående som inte har en kortling under kommer ju hänga i luften. Om man har flera brädor som ram får man ju kortla imellan, men har man bara en så räcker det med dubbla reglar längst ut (med anpassat mellanrum).

Säg att du har 120mm bred trall och 45 mm golvreglar. Trallen sticker ut t.ex. 20 mm utanför yttersta regeln. Om du då lägger en regel till innanför den yttersta med 20mm mellanrum så får du stöd för både kanten och kortändarna.

Man kan köra en klenare regel och spika med 20mm distanser (brädbitar) mot yttre regeln.
 
Larsa skrev:
Hallå
Det där stämmer väl inte. Kortlingarna kommer ju stödja yttersta tvärliggande brädan, men alla längsgående som inte har en kortling under kommer ju hänga i luften. Om man har flera brädor som ram får man ju kortla imellan, men har man bara en så räcker det med dubbla reglar längst ut (med anpassat mellanrum).

Säg att du har 120mm bred trall och 45 mm golvreglar. Trallen sticker ut t.ex. 20 mm utanför yttersta regeln. Om du då lägger en regel till innanför den yttersta med 20mm mellanrum så får du stöd för både kanten och kortändarna.

Man kan köra en klenare regel och spika med 20mm distanser (brädbitar) mot yttre regeln.
helt korrekt där..
bilden är lite dum.
själklart kommer trallen hänga i luften där. dom horisonta reglarna skall sitta närmare precis som du säger.
den ritningen är mer för läggande av 3 brädor.
annars är exemplet som du beskrev rätt.

mvh
estwing
 
estwing skrev:
den ritningen är mer för läggande av 3 brädor.
Och tre brädor är snyggare enligt mig, så kör det och estwings förslag d^_^b
 
3 brädor blir det när det är dags att göra om min... Jag är snart klar med den, får se när vi river och bygger ny :)
 
P
Titta på bilden nedan och hur mittenplankan ligger på reglarna. Gör liknande på ändan på trallen.
Vill du ha flera plankor på "fel" håll så varierar du längden på kortlingarna (dom små regelbitarna mellan dom långa stora) så kan du ha x antal plankor på kanten av trallen.

DSC_04130001.JPG
 
P
En sak till.. Lägg först alla golvplankorna men du behöver inte vara så noga med kanten.
Sen när du är klar med det så tar du cirkelsågen (glöm inte ändra djupet som den sågar) och sågar av dom så att ändplankan placeras rätt.
På det sättet så får du en jämn och fin kant.
 
Underbart med så många svar. Tack så mycket alla. Jag har nu kört igång med jobbet att gräva ut, makadam kommer på måndag och virket också. Ska bli gôrskôj!

Har dock hittat på fler frågor som jag helt fräckt slänger in i samma forumtråd och hoppas på många svar på dessa också:

- Markduk. Har hittat olika påståenden så vad är att föredra? - I botten av gropen och ovanpå gruset precis under bottenreglarna (bärlina kallas det tydligen)? Eller både och, eller ingen?

- Avstånd från huset. Vi kommer inte att fästa en bärina/regel i husgrunden utan hela konstruktionen kommer att vila på stenplattor i hörnen och här och där. Fick höra från en snickare att golvet bör börja en bit ut för att slippa dropp från taket, men det känns som att det får man hur som helst, hur man än gör.

- Lutning och dränering? Marken utanför huset är i stort sett lerjord där vi tänkt lägga altanen. Bör vi lägga in lite dräneringsrör? Marken bör väl också luta lite bort från huset så inte vatten rinner tillbaka mot grunden.

Några andra tips, förutom att ha skruvdragarna laddade, som ni alla kunniga kan dela med sig av?

/h.
 
Lite tips kanske...
* Jag tror inte du behöver dränera så länge marken lutar ut från huset. Att göra dränering rätt är annars ett lite större jobb...
* Dropp från taket kommentaren fattar jag inte. Har du inte hängrännor? Och om du nu inte har det så måste du ju typ ha en meters avstånd från fasaden för att slippa dropp..... Glöm det
* Låt altanen luta ngn % ut från huset. Då rinner vattnet av bättre och åt rätt håll.
* Du kanske bör fundera på vilken springa du vill ha mellan trallen. Finns trådar om det, jag påstår att "blöt" och tung trall så behöver du ingen springa, det torkar isär. Är trallen hyfsat torr är ett par millimeter lagom (tjockleken på en "pinne" i tumstocken). Planera storleken på altanen så att du inte får en tunn remsa trall vid fasaden
* Om du skall ha räcke så planera hur du skall göra i förväg. Du måste antagligen fästa stolparna i regelverket för att få det stadigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.