När jag behöver en slitstark målad yta i t ex köket har jag hitintills vald oljebaserad högblank lackfärg och tycker att resultatet blir toppen. Jag gick över till oljebaserad färg efter att ha målat ett bord med vattenbaserad lackfärg varpå resultatet blev helt kass i slitpunkt; ytan blev liksom seg och drog till sig smuts som på något sätt var nästan omöjlig att få bort. Dessutom hade fuktiga glas som ställdes på bordet en elak tendens att fästa i ytan och ta med sig färg när man tog bort dem.

Nu har jag sett att det har kommit nya blanka vattenbaserade färger, t ex Alcros Exklusiv. Hur blir ytan med dessa färger? Blir ytan seg och svårrengörbar eller hård och lättstädad?
 
Det är en alkyd så ytan borde bli ungefär lika hård som en naftaburen variant. I och med att det är en vattenburen färg (och dessutom högblank) så måste du nog vara jäkligt noga med mellanslipning osv.

Tänk på att färger inte bara behöver tid för att torka utan även härda - någon vecka eller så innan de uppnår full hårdhet.
 
nemlan skrev:
Det är en alkyd så ytan borde bli ungefär lika hård som en naftaburen variant. .
Det här är just svaret man får när man pratar med de i affären också, "borde bli". Men är det någon som vet säkert?
 
Det blir bra och slitstarkt! Har sett prov på det...
 
Men blir färgen hård? Och slipper man att fuktiga glas fastnar?
 
Plastlackfärger brukar färgtillverkare ha i olika sorter, välj den tåligaste av dem, den brukar dock ofta upplevas som lite blaskigare och har sämre täck. Som alltid när det gäller olja vs vatten så finns det för och nackdelar med bägge färger. Oljan är enklare att få fin men gulnar snabbt. Oavsett om du väljer olje- eller vattenbaserad färg så tänk på att det tar tid för färgen att härda ordentligt. Ett målat bord hade jag inte tagit i bruk förrän efter 2-3 månader.
 
Ja, jag vet att färgen ska härda. Men det hjälper inte det minsta. Ytan är liksom seg och drar till sig smuts som är svår att få bort. Jag har hittills använt både Beckers Elegant och Alcros V-Mill vilket jag fick rekommenderat i färgbutiken och det är ju samma skräp båda två. Färgen blir som sagt mer seg än hård och fuktiga glas fastnar i färgen.

Vilken vattenbaserad färg ska jag använda för att få en hård och tålig yta?
 
Alcro och Beckers är samma sak. Du ska använda Beckers Acqua-serie till möbler (eller Alcro Servalac Acqua). Annars blir det som du säger plastigt och dessutom inte stryktåligt. Bäst vidhäftning och stryktålighet får du generellt med oljelackfärg men Acqua-serien (till skillnad från annat skräp) är bra och gulnar inte.
 
Men Beckers Elegant heter ju Elegant Aqua? Några andra Aqua-produkter finns ju inte ...?
 
Elegant Lackfärg V ingår inte i Aqua-serien. Men när jag läser vad du tidigare skrev så misstänker jag att du inte har använt den eftersom den motsvarar Alcros Exklusiv som du undrade över. Dessa färger är ju vattenbaserade alkyder.

Alcro V-Mill som du hade använt dig av motsvaras av Beckers Snickerifinsih, dessa bör du absolut inte använda till möbler. Likaså ska du inte grunda med exempelvis Beckers snickerislip för att sedan avsluta med aqua-färg.

Om du målat med aqua-grund och aqua-täckfärg på ett bra underlag så är det märkligt om inte ytan blir hård och slagtålig. Jag har målat massa möbler med acqua-serien och det har funkat perfekt.
 
Tack för svar!

Kan du inte posta en länk till Beckers-färgen du pratar om, för jag hittar den inte på Beckers hemsida. Där finns bara Elegant Aqua. Tror jag.
 
Nu förstår jag ingenting. Du sa just att Elegant Lackfärg V inte ingår i Aqua-serien som du tycker att jag ska använda och som du skickar en länk till.
 
Nej det stämmer, samtliga färger från beckers som jag nämnde finns på den länken jag skickade. Förtydligande från min sida: jag tycker du ska använda Elegant Aqua Lackfärgsgrund (http://www.beckers.se/proffs/Vara-P...ler--Snickerier1/Elegant-Aqua-lackfargsgrund/) och Elegant Aqua Lackfärg (http://www.beckers.se/proffs/Vara-P...-Snickerier1/Elegant-Aqua-Lackfarg-Halvblank/).

Vad jag kallar Aqua-serien är färger som innehåller Aqua i produktnamnet, således avser jag inte Elegant Lackfärg V när jag nämner Aqua-serien. Inte heller syftat jag på Beckers vattenbaserade Scotte snickerifinish eller beckers "snickerigrund". Jag har ännu inte målat med Elegant Lackfärg V så jag kan inte uttala mig om den färgen. Om jag skulle testa den så hade jag inte litat blint på vad personalen i färgbutiken säger utan testat att måla en provbit först.

Jag vill också upplysa om att jag i princip sprutmålar allt i möbelväg som inte ska ha en gammal touch (och då använder jag alkydbaserad lack). Personligen tycker jag att möbler oftast ser lite för amatörmässiga ut när de är pensel- eller rollermålade med vattenbaserad lack. Om jag inte hade haft en spruta hade jag valt att måla med oljefärg trots att den gulnar.
 
Men nu blir det ju ännu märkligare. Elegant Lackfärg V är ju en vattenburen alkydfärg och borde motsvara Alcros Exklusiv och borde således vara bättre än Elegant Aqua Lackfärg V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.