Hejsan,

Jag har nyligen köpt ett hus från 74 som har heltäckningsmatta. Jag tycker verkligen om heltäckningsmatta, men inte i den färgen som är nu. Så jag ska köpa ny och lägga in. Det jag undrar är om man måste bort med den gamla mattan? Jag skulle gärna ha kvar mattan under den nya för att få bättre isolering och det blir ju även mindre jobb.

Det som oroar mig lite är att det kanske blir för mjukt med två mattor. Är det någon annan som har några åsikter om heltäckningsmatta på heltäckningsmatta?

Kan väl tillägga att den gamla mattan är mycket fräsch och luktar inte något.
 
Mest intressant är hur du ska få den "andra" mattan fastna.
Har ingen erfarenhet av just detta, dock så tror jag definitivt att det blir bättre ta bort den gamla först.
 
Jag har varit i kontakt med några mattläggare och de flesta är av just den åsikten att den gamla bör tas bort, men jag har faktiskt just beslutat att lägga parkettgolv istället. Har dock samma fråga gällande parkettgolv: Går det att lägga parkettgolv direkt på heltäckningsmatta? Det jag kommit fram till är att mattan inte får vara för tjock eller mjuk då parketten i sådana fall har en risk att spricka i fogarna. Jag kommer provlägga ut några kvadrat för att se hur det blir.
 
Du kommer få golvknarr om du inte tar bort mattan.
 
Håller med Hubbe2 här.
Bästa vore ta bort mattan, och sen lägga ny matta/parkett eller vad man nu vill ha.
 
Nu är mattan borta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.