Rrrrr skrev:
Kan detta vara nåt.. eller är de bara bluff å båg?

[länk]
Inte den blekaste, men vi på forat behöver en oberoende testar - DU! d^_^b
 
Hittar INGEN svensk som provat via google heller. Utländska finns några men inte det översvallande antal man "borde" finna om det är en superprodukt.

Ställer mig i skeptiska fåran, vatten löser ju smuts också.
 
Nedanstående text är tagen från siten:
'Bollarna producerar tillsammans med vattnet joniserat syre vilket aktiverar vattenmolekylerna så att de tränger djupt in i fibrerna och lyfter bort smutsen.'


Vad som står där borde jag som kemist förstå men det är rena rappakaljan. De kan mena att det bildas H2O2, vilka är mycket aggresiva och skulle angripa och bryta ned både smuts och tvätt i lika stor grad - till skillnad från tvättmedel (spc. enzymerna i medlen) som inte bryter ned utan kapslar in och gör vattenlösligt det man vill bli av med så det kan sköljas bort. För mig låter detta som ren humbug och bör undvikas.
 
Redigerat:
Låter ju lysande!
"tar inte bort svåra fläckar som: kaffe, te, choklad, bär, blod m.m." Vad tar det bort då?
 
Kemisten skrev:
Nedanstående text är tagen från siten:
'Bollarna producerar tillsammans med vattnet joniserat syre vilket aktiverar vattenmolekylerna så att de tränger djupt in i fibrerna och lyfter bort smutsen.'


Vad som står där borde jag som kemist förstå men det är rena rappakaljan. De kan mena att det bildas H2O2, vilka är mycket aggresiva och skulle angripa och bryta ned både smuts och tvätt i lika stor grad - till skillnad från tvättmedel (spc. enzymerna i medlen) som inte bryter ned utan kapslar in och gör vattenlösligt det man vill bli av med så det kan sköljas bort. För mig låter detta som ren humbug och bör undvikas.
Ok.. tack! Då behöver jag inte slösa pengar på att testa detta!

De funkar kanske som dom säger på "inte så smutsig tvätt". Men de gör de kanske med bara vatten lika gärna.. Eller med ASKA som folk använde förr i tiden :rolleyes:
 
Jag skulle tro aska fungerar bättre, du får kraftigt basiskt (lut) vatten som förtvålar fettet. Det innebär att fett, som är olösligt i vatten, förvandlas till tvål, som är lösligt i vatten - som sedan sköjs bort.
 
Fast iofs heter det ju att aktivt syre tar bort smutsen när man använder den dära tvättmedelstillsatsen som jag inte kommer på vad den heter, rosa är den iaf.

Tror inte det är syret i den som gör effekten heller men det kanske låter bra ;)

Aktivt syre torde ju annars vara ozon vilket fungerar men mig veterligen kan kan inte producera det med tvättmedel, däremot med högspänning. :D
 
Aktiv syre, O3, ozon är en gas. Hur får man den in i fast form? Går det att åstadskomma?
 
kamilenski:Det får du fråga någon annan ;) , jag vet bara att det är bra mot lukter i typ bilar och rum där det tex rökts då i gasform :D
 
Såg ett klockrent inslag i ett historiskt avsnitt av plus där Sverker testade Didi seven som skulle ta bort bläckfläckar. Sverker slaskade bläck på en skjorta och hällde på medlet och började gnugga... Det gick precis som man kunde ana men Sverker fick det svettigt efter sändningen med företaget efter sig som försökte stämma honom på miljoner. Tack och lov så funkar det inte så i sverige att man kan bli dömd för att "dra ner brallorna" på ett blufföretag så Sverker klarade sig.:D
 
kamilenski skrev:
Aktiv syre, O3, ozon är en gas. Hur får man den in i fast form? Går det att åstadskomma?
Det skulle kunna vara så att det bildas när vatten får kontakt med innehållet i bollarna och då behöver det inte vara i fast eller flytande form utan som gas löst i vatten (tänk läsk - löst kolsyra). Troligare är dock att man menar väteperoxid, H2O2, vilket är bra på att t ex bryta ned äggviteämnen men även är aggressivt på det mesta annat (kan användas som blekmedel). Tror fortfarande aska är ett lika bra förslag, eller snarare lut (aska löst i vatten och sedan silat)...
 
H
Nog blir det rent av soda och pottaska (natriumkarbonat och kaliumkarbonat). Det är de tvättmedel man använde innan färdiga tvåltvättmedel och senare tvättmedel med nonjoniska tensider kom i handeln.
Miljövänligt är det också. Varför inte blanda själv. Vittvätt blir utomordentligt ren när man eldar under en järngryta så att det kokar och i vattnet har man tillsatt vanlig målarsoda.

Soda kan man själv laka ut ur träaska exempelvis från pellets eller vedeldning.
Pottaska som fås vid bränning av havsväxter framställde man tidigare vid västkusten genom att bränna tång och laka ut pottaskan ur askan.

Inga nyheter i tvättbollarna alltså., Det som betecknas som ytspänningsnedsättare är vanligt nonjoniskt tvättmedel av den typ som finns i diskmedel.

Tester skulle behövas men vår egen stolthet i Sverige, det världsledande testinstitutet Konsumentverket avskaffades ju av våra högerextremistiska regeringar. Att testa varor i statlig regi var ju rena kommunismen. Ryssen kunde ju dyka upp ur tvättravarna vilken minut som helst.

Motsvarande engelska testinstitut som också var bra avskaffades väl av Margaret Thatcher.

Nu sitter vi där i extremistvärlden och får lita till testinstitut som utför "uppdragsforsking" dvs. tester som ska framhäva en viss produkts fördelar och dölja dess nackdelar alltutifrån de önskemål som uppdragsgivaren har.
 
"Har du problem med kalkavlagringar och hårt vatten? Här kommer en smart lösning för tvätten och disken. Med hjälp av magnetism kristalliserar bollarna kalken i vattnet så att det inte kan fästa på kläder, disk, värmeelement och rör. Gör ditt vatten upp till 70% mjukare och gör det möjligt att tvätta vid lägre temperatur. Håller i 10 år, magneterna har en garanti på 5 år. Använd gärna Magno Ball tillsammans med Eco Balls!
5,5 cm i diameter."


Är kalk magnetiskt? Eller är det en specialmagnet? Isåfall vill jag ha en stenmagnet att plocka sten på tomten med :)

http://www.smartavillasaker.se/art-1.asp?id=8&iPageID=38
 
Redigerat:
Jag vet inte om det överhuvudtaget fungerar med magneter men de är vanliga för trädgårdsdammar där de anses minska alger pga av att de tar bort kalk. De brukar medfölja filterpaket gratis så få eller ingen ifrågasätter väl funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.