Jag bor i hyresrätt, kanske skulle koppla diskmaskinen till varmvattnet istället? ..så spar man lite el-uppvärmningskostnad av kallvattnet :D Finns det nån nackdel annars med att ha det kopplat till varmvattnet? ..diskar så sällan med maskinen iförsig. Så varmvatten tar jag ändå när jag handdiskar.
 
smaken är som baken där. Några säger att varmvatten inte kan skölja vort äggviteämnen eller vad dem säger o andra tycker det är jättebra. Sök på diskmaskin varmvatten så hittar du en massa trpdar på forumet och kan bilda dig en egenuppfattning då alla tycker olika
 
Jag hade min diskmaskin kopplad till varmvattnet när jag bodde i lägenhet. Funkade jättebra!

Även om man bortser från din egna vinst av att uppvärmningskostnaden fördelas på hela föreningen blir förmodligen den totala energiåtgången lägre, eftersom varmvattnet ofta produceras av effektivare system (t ex fjärrvärme, bergvärme, e.d.) än diskmaskinens egna direktverkande el.
 
Jag hade en diskmaskin inkopplad på varmvattnet för ett par år sen. den dog efter ett tag och det visade sig att diskmaskiner inte tål varmvattnet konstant. packningar torkar ut och värmeelementen brände sönder.
 
Tror de måste vara gjorda för vv-anslutning för att det ska funka bra.
 
frhe skrev:
Tror de måste vara gjorda för vv-anslutning för att det ska funka bra.
"vv-anslutning" ? ..varmvatten-anslutning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.