Hej!
Vet någon om det är så att Smålandsvillan (och hjältevadshus?) har gått ifrån den typ av krypgrund som de hade innan och som Älvsbyhus har?
En säljare från Vårgårdahus/Björkliden sa detta idag, och jag ville kolla med er "pålästa" om detta stämmer:rolleyes:
 
Hjältevad har sedan ett år en ny grund,
 
Jag har inte hört något om det, vårt hus kommer den 9/7 och vi har den. Du kan se bilder på hur den ser ut på www.emmamarcus.blogspot.com (avdelning "schakt och grund").

När vi hade "grannträff" för vårt område så träffade vi två andra som bygger med SMV, deras hus kommer i oktober och har den grunden. Jag har däremot inte hört att Älvsbyhus har den grunden.
 
Det är fortfarande inget annat varianter på krypgrunder, oavsett vad säljare säger. Bygg platta på mark istället!
 
Enda skillnaden mellan de olika grunderna SMV, HH och ÄH är väl att de lägger lite olika varianter på isolering mellan betongbalkarna i krypgrunden (som jag förstod det genom att titta på de olika metoderna). Men precis som Magnus säger är det fortfarande krypgrunder allihop men eftersom den termen förknippas med en del problem så väljer säljarna att kalla det något annat. Framtiden får utreda om deras grunder är så bra som de påstår, vilket vi givetvis hoppas på....
 
jhenrikj skrev:
Enda skillnaden mellan de olika grunderna SMV, HH och ÄH är väl att de lägger lite olika varianter på isolering mellan betongbalkarna i krypgrunden (som jag förstod det genom att titta på de olika metoderna). Men precis som Magnus säger är det fortfarande krypgrunder allihop men eftersom den termen förknippas med en del problem så väljer säljarna att kalla det något annat. Framtiden får utreda om deras grunder är så bra som de påstår, vilket vi givetvis hoppas på....
SMVs är, om jag förstått det hela korrekt, den enda krypgrund som är godkänd enligt Statens Provningsanstalt. Var femte grund SMV gör kontrolleras av SP.
 
SMVs nya grund bygger på en gammal ide/funktion att värma upp krypgrunden. Förr i tiden värmdes krypgrunden av murstocken, i SMV värms den av att skapa ett undertryck men en fläkt som suger ut luft ur grunden och inomhusvärme dras sen in i grunden genom bjälklaget pga av undertrycket som skapats. Den skiljer avsevärt i konstruktion mot en AH grund.
 
mype skrev:
SMVs nya grund bygger på en gammal ide/funktion att värma upp krypgrunden. Förr i tiden värmdes krypgrunden av murstocken, i SMV värms den av att skapa ett undertryck men en fläkt som suger ut luft ur grunden och inomhusvärme dras sen in i grunden genom bjälklaget pga av undertrycket som skapats. Den skiljer avsevärt i konstruktion mot en AH grund.
Men du skulle väl i princip kunna åstakomma något liknande hos ÄH med installation av fläkten samt att lägga in isolering i botten av krypgrunden för att behålla värmen där. Den där fläkten hos SMV har väl för uppgift att kontrollera fukten i grunden, inte att värma upp huset? Alltså är det fortfarande en krypgrund men man använder husets värme för att hålla fukten borta istället för att använda en luftavfuktare....eller är jag helt ute och cyklar nu?
 
Nu är jag iofs ganska okunnig om grunder. Men att suga ner inomhus luft i grunden låter inte som en bra tanke. Den luften är ju oftast betydligt fuktigare än utomhusluften, och ytorna i grunden är lite (eller mycket) kallare än inomhusluften, det borde bli kondens. Och det var ju just det man vill undvika. Dvs. om man suger ner inomhusluft så tillför man fukt till grunden. Förr i tiden så tillförde man värme via murstocken, inte varm fuktig luft.

Vårt förra hus var byggt 1984 med krypgrund. Men bjälklaget var gjort av lättbetongellement. Det fanns med andra ord inget organiskt material överhuvudtaget i grunden. Det känns som en bra lösning, fattar inte varför man inte gör krypgrunder på det viset i större skala.

Sedan låg det byggplast i det uppreglade golvet ovanpå lättbetongen.
 
danielsson: Hjältevadshus har inte längre någon krypgrund utan använder sig av en cellplastfylld "ram" med endast en liten luftspalt. Jag bifogar länk så att du kan se själv.

http://www.finndomo.se/index.php?id=479

Mvh Sleipner
 
Sleipner skrev:
danielsson: Hjältevadshus har inte längre någon krypgrund utan använder sig av en cellplastfylld "ram" med endast en liten luftspalt. Jag bifogar länk så att du kan se själv.

[länk]

Mvh Sleipner
Det är väl en fråga om definitioner bara, för mig är en krypgrund exakt det du beskriver ovan, en ram av betongelement som huset placeras ovanpå, vad man sedan fyller tomrummet under huset med gör ju inte att det inte blir en krypgrund, bara att det förhoppningsvis blir bättre än annars...
 
jhenrikj skrev:
Men du skulle väl i princip kunna åstakomma något liknande hos ÄH med installation av fläkten samt att lägga in isolering i botten av krypgrunden för att behålla värmen där. Den där fläkten hos SMV har väl för uppgift att kontrollera fukten i grunden, inte att värma upp huset? Alltså är det fortfarande en krypgrund men man använder husets värme för att hålla fukten borta istället för att använda en luftavfuktare....eller är jag helt ute och cyklar nu?
jepp det är fortfarande en krypgrund och ja man värmer upp grunden istället för att använda en avfuktare.
Jag kan inte så mycket tekniska detaljer om hur det fungerar annat änn vad jag beskrivit ovan, men min egen grund är torr och funkar bra med denna lösning.
I princip skulle man kunna täta en ÄH grund på samma sätt och ta bort avfuktaren och sätta dit en fläkt, styrenhet och tryckgivare istället.
 
Jaja, krypgrund eller inte. Huvudsaken den inte är uteluftsventilerad så fungerar det säkert bra vid vissa markförhållanden.

Idag vet jag ingen större tillverkare som levererar en uteluftsventilerad grund så på 10-15 år borde vi väl se hur de nuvarande konstruktionerna fungerar.
 
hempularen skrev:
Nu är jag iofs ganska okunnig om grunder. Men att suga ner inomhus luft i grunden låter inte som en bra tanke. Den luften är ju oftast betydligt fuktigare än utomhusluften, och ytorna i grunden är lite (eller mycket) kallare än inomhusluften, det borde bli kondens. Och det var ju just det man vill undvika. Dvs. om man suger ner inomhusluft så tillför man fukt till grunden. Förr i tiden så tillförde man värme via murstocken, inte varm fuktig luft.
Så länge man håller ytan varm så brukar det inte vara samma problem. Du ser samma problem med fukt på dagens kallvindar som är kalla på grund av bra isolerade vindar. Ökar man temperaturen så minskar problemen. Tror man i den nya sortens torpargrund spänner upp någon sorts kondensduk för att undvika att fukt/kondens ligger an mot organsikt material. Med tanke på att den är godkänd av SP så är det den enda torpargrunden jag i dagsläget skulle ens våga överväga.
 
En riktig grund är fritt från organiskt material då får man inget problem med mögel och röta.
Vid trähus tillverkning i volymer (lådor) måste man ha ett bjälklag av transportskäl som då utförs på billigaste sätt dvs trä.
I många fall är inte torpargrund något problem men husägaren måste ha koll och vara medveten om att det är en riskkonstruktion./MLj
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.