hej

det är så att jag undrar om jag har tänkt rätt?

väggarna på min husbåt kommer vara 195mm med isoliering på 170mm
beskrivning:
playwood(12mm)| isolering(170mm)| vindskydd(1mm)| playwood(12mm)

är det rätt??

byggblogg: www.ibatteri.com
 
Husbåt eller hus är säkert lika. Alltså: luftspalt mellan ytterplywood och vindskydd och (om du har mineralull i väggarna) plast mellan innerplywood och isolering.
 
haavard skrev:
Husbåt eller hus är säkert lika. Alltså: luftspalt mellan ytterplywood och vindskydd och (om du har mineralull i väggarna) plast mellan innerplywood och isolering.
hehe då har jag gjort helt rätt =D men det där med luftspalten är det nödvänligt?? för på min ritning så är det otroligt tajt så luft spalten skulle endas vara ca 0,5mm. finns det några nackdelar med att inte ha den där luftspalten ?
 
J
husbåt skrev:
hehe då har jag gjort helt rätt =D men det där med luftspalten är det nödvänligt?? för på min ritning så är det otroligt tajt så luft spalten skulle endas vara ca 0,5mm. finns det några nackdelar med att inte ha den där luftspalten ?
Luftspalt skall du nog inte hoppa över på en husbåt, luften lär ju bli fuktig.

Jag hade satt minerit lägst ut.

http://www.cembrit.se/Det_finns_5_typer_Minerit-21583.aspx
 
husbåt skrev:
hehe då har jag gjort helt rätt =D men det där med luftspalten är det nödvänligt?? för på min ritning så är det otroligt tajt så luft spalten skulle endas vara ca 0,5mm. finns det några nackdelar med att inte ha den där luftspalten ?
Då får du rita om! Antingen tjockare väggar eller reducera till 145mm isolering.
 
haavard skrev:
Då får du rita om! Antingen tjockare väggar eller reducera till 145mm isolering.
vad är minimum längd på luftspalten? räcker 2,5cm?
 
får jag säga min tanke om det här så är just vanlig isolering inget jag kan tänka mig är passande i en konstruktion som kommer utsättas konstant för en fuktighet på runt 100% och det kommer gå upp och ner i temperatur så det kommer bli kondens på väggarna både ute och inne beroende på när det blir svalt/kalt ute eller om den inte hänger med att stiga inne och är det välisolerat så kommer temperaturen inne kunna vara låg jämfört med ute och ge kondens på innerväggarna med då det ändå är tröghet i materialen med

så min tanke skulle vara att impregmera eller olja in ordentligt det virket du ska bygga med så fast det kommer in fukt i det så ska det inte bli röta eller mögel i det och sen använda formplyfa eller marinplyfa i väggar och sen limma dit det på utsidan och som isolering friggolit då du inte vill ha nått som kan börja möggla i väggarna

så jag skulle nog om man ska skruva ihop det så skulle det nog bli

formplyfa (de vanliga har inte jämt ens vattentåligt lim i)
20-50mm frigg liggande heltäckande
170-200mm frigg mellan reglestommen och skruva genom det skiktet mellan så man får ett "tät" skikt
antingen lika på insidan men formplyfan är ju inte så snygg men marinplyfa finns snygg men den är inte billig heller eller så tar man ett andande material som gips som man kan måla så kan den lilla fukt som kommer in komma ut med

så jag själv skulle nog skippa vanlig isolering och grovleken på mellanskiktet bestämmer man vad konstruktionen kräver och där kan man också kotla så det blir vridstyvt då man inte kommer få så stor nytta av plyfans hålf i detta fall men du får en konstruktion utan köldbrygger och som är välisolerad och isolerförmågan kommer hålla sig konstant jämfört med vad du nog kommer få med mineralull när det suger åt sig vattnet som det säkert kommer göra och då har du svårt att torka det när det är i en vägg

men det är bara min tanke
 
J
miry skrev:
så min tanke skulle vara att impregmera eller olja in ordentligt det virket du ska bygga med så fast det kommer in fukt i det så ska det inte bli röta eller mögel i det och sen använda formplyfa eller marinplyfa i väggar och sen limma dit det på utsidan och som isolering friggolit då du inte vill ha nått som kan börja möggla i väggarna

så jag skulle nog om man ska skruva ihop det så skulle det nog bli

formplyfa (de vanliga har inte jämt ens vattentåligt lim i)
20-50mm frigg liggande heltäckande
170-200mm frigg mellan reglestommen och skruva genom det skiktet mellan så man får ett "tät" skikt
antingen lika på insidan men formplyfan är ju inte så snygg men marinplyfa finns snygg men den är inte billig heller eller så tar man ett andande material som gips som man kan måla så kan den lilla fukt som kommer in komma ut med
Jag hade gjort så här, Minerit (VIKTIGT, den frostsäkra varianten) längs ut, bättre material finns inte i fuktig miljö (visst den är lite dyr men det är det värt) sean lyftspal 2,5cm efter det reglar med frigolit mellan (eventuellt 2 lager om man vill bygga bort köldbyggor) och sedan hade jag lagt någon träpanel på insidan så skulle styva upp hela bygget och ge en snygg marin atmosfär.

dagens marinplyfa är inte alls lika bra som den var förr, limmet är sämre och jag har sett mögelpåväxt på ganska nya skivor redan efter 1 år i fuktigt miljö vilket man aldrig såg förr.
 
John J skrev:
Jag hade gjort så här, Minerit (VIKTIGT, den frostsäkra varianten) längs ut, bättre material finns inte i fuktig miljö (visst den är lite dyr men det är det värt) sean lyftspal 2,5cm efter det reglar med frigolit mellan (eventuellt 2 lager om man vill bygga bort köldbyggor) och sedan hade jag lagt någon träpanel på insidan så skulle styva upp hela bygget och ge en snygg marin atmosfär.

dagens marinplyfa är inte alls lika bra som den var förr, limmet är sämre och jag har sett mögelpåväxt på ganska nya skivor redan efter 1 år i fuktigt miljö vilket man aldrig såg förr.

så hur låter detta =D

Mineritskiva Normal | 170mm firgolit samt Impr. regel | Minerit Windstopper | Minerit Fasad

målet är att den båten ska klara 5 år på sjön till ett billigt pris :cool:
 
Lite udda frågeställningar för ett hus kommer det ju upp.
Var kommer båten att ligga? kan det bli vattenstänk upp på fasaden? Salt eller sötvatten?
Vilka rörelser kommer det att förekomma? Måste man förstärka extra för dessa?
Hur ansluta mot däcket/skrovet? Kondensproblem där?
etc.

Och borde det inte var vettigare att använda XPS eller PUR istället för vanlig EPS-frigolit?
Tänker som så att slutna porer borde vara fördelaktigt?
I övrigt kan det också vara en tanke att använda stålreglar istället för trä.
 
Krawk skrev:
Lite udda frågeställningar för ett hus kommer det ju upp.
Var kommer båten att ligga? kan det bli vattenstänk upp på fasaden? Salt eller sötvatten?
Vilka rörelser kommer det att förekomma? Måste man förstärka extra för dessa?
Hur ansluta mot däcket/skrovet? Kondensproblem där?
etc.

Och borde det inte var vettigare att använda XPS eller PUR istället för vanlig EPS-frigolit?
Tänker som så att slutna porer borde vara fördelaktigt?
I övrigt kan det också vara en tanke att använda stålreglar istället för trä.
båten kommer ligga i Stockholm området. ja det kan bli vatten stänk på den nedersta delen av fasaden. sötvatten och näst intill inga stora vågor. nej det behöver inge förstärkning. har inga svara på det sista.

gå in själv och säg vad du tycker :cool:
http://www.ibatteri.com/?page_id=47
 
Redigerat:
J
husbåt skrev:
så hur låter detta =D

Mineritskiva Normal | 170mm firgolit samt Impr. regel | Minerit Windstopper | Minerit Fasad

målet är att den båten ska klara 5 år på sjön till ett billigt pris :cool:
Varför skall du ha Minerit inne?

Och vad skulle det vara för mening att ha både Minerit Windstopper och Minerit Fasad??
 
formplyfa är inte lika brandsäkert som
minerit :
Byggskiva för lättväggar i krävande miljöer och som skydd vid eldstäder/heta installationer. Tål vatten, möglar inte, ytstark och obrännbar.
den tål vatten och är brandsäker och prisskillnaden är endast 5000kr och jag får ett brandsäker hus på köpet.

Minerit Windstopper går ju så att vind inte kommer in och fasad är för att göra väggarna vattentåliga, sen tycker jag de där platorna ser snygga ut :p

fasad:
Skivan är:
• Fuktbeständig
• Brandsäker
• Frostbeständig

Den ruttnar och möglar inte och angrips inte heller av gnagare eller hackspett. Minerit Fasadskiva är cementbunden och har armering av cellulosafibrer. Skivan är alkalisk och motverkar mögelväxt.
 
formplyfa är inte lika brandsäkert som
minerit :
Byggskiva för lättväggar i krävande miljöer och som skydd vid eldstäder/heta installationer. Tål vatten, möglar inte, ytstark och obrännbar.
den tål vatten och är brandsäker och prisskillnaden är endast 5000kr och jag får ett brandsäker hus på köpet.

Minerit Windstopper går ju så att vind inte kommer in och fasad är för att göra väggarna vattentåliga, sen tycker jag de där platorna ser snygga ut :p

fasad:
Skivan är:
• Fuktbeständig
• Brandsäker
• Frostbeständig

Den ruttnar och möglar inte och angrips inte heller av gnagare eller hackspett. Minerit Fasadskiva är cementbunden och har armering av cellulosafibrer. Skivan är alkalisk och motverkar mögelväxt.
 
J
Visst är minerit bra för att brandsäkra men den är ju inte så snygg att se på inomhus men den går ju att måla.

Vill man ha brandsäkringen så hade jag gjort så här Mineritskiva Normal | 170mm frigolit regel (inte tryckt då de inte är att föredra i hus där man skall bo) | T-Vind Super| Minerit Fasad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.