Vad säger ni, är Ikanobanken en bra bank? Någon som har erfarenheter kring dem att berätta? Nu vet man aldrig hur det kommer bli men jag och tjejen kommer antagligen inte ha så mycket mer än 5% när vi köpet hus och då finns det inte så många alterantiv. Moralpredikare som säger att man skall lägga 50% kontant undanbedes. Jag är inte dum och hade helst också viljat lägga 15-25% kontant men nu har inte livet tett sig så att förutsättningarna finns för det.

När jag exempelvis jämför dem med SBAB så är de hästlänger före. De har samma villkor förutom att på SBAB får man betala högre ränta när man bara lägger in 5% kontant och på Ikano får man den lägsta räntan från första kronan. Missar jag något annat?

Det jag givetvis ser är att deras ränta inte är förhandlingsbar. Sedan har jag från statistik kunnat urskilja att de alltid brukar vara tidigare med att höja räntan än andra banker. Idag har de exempelvis höjt bolånet från 1,88 till 1,93.

Annars undrar jag över hur deras internatbank är, om någon har erfarenhet kring den?

Tanken är givetvis sedan att amortera duktigt med pengar för att i ett lite senare skede flytta sina lån till en "riktig" bank.....
 
Locos skrev:
Nu vet man aldrig hur det kommer bli men jag och tjejen kommer antagligen inte ha så mycket mer än 5% när vi köpet hus och då finns det inte så många alterantiv.
Hur menar du? Det finns nog ingen bank som kräver att alla kunder ska ha 15% kontant när de köper bostad.
 
Locos skrev:
Sedan har jag från statistik kunnat urskilja att de alltid brukar vara tidigare med att höja räntan än andra banker. Idag har de exempelvis höjt bolånet från 1,88 till 1,93.
Höjer de en månad tidigare så kostar ovanstående höjning dig 100:- på ett tremiljonerslån.
 
Locos skrev:
Vad säger ni, är Ikanobanken en bra bank? Någon som har erfarenheter kring dem att berätta? Nu vet man aldrig hur det kommer bli men jag och tjejen kommer antagligen inte ha så mycket mer än 5% när vi köpet hus och då finns det inte så många alterantiv. Moralpredikare som säger att man skall lägga 50% kontant undanbedes. Jag är inte dum och hade helst också viljat lägga 15-25% kontant men nu har inte livet tett sig så att förutsättningarna finns för det.

När jag exempelvis jämför dem med SBAB så är de hästlänger före. De har samma villkor förutom att på SBAB får man betala högre ränta när man bara lägger in 5% kontant och på Ikano får man den lägsta räntan från första kronan. Missar jag något annat?

Det jag givetvis ser är att deras ränta inte är förhandlingsbar. Sedan har jag från statistik kunnat urskilja att de alltid brukar vara tidigare med att höja räntan än andra banker. Idag har de exempelvis höjt bolånet från 1,88 till 1,93.

Annars undrar jag över hur deras internatbank är, om någon har erfarenhet kring den?

Tanken är givetvis sedan att amortera duktigt med pengar för att i ett lite senare skede flytta sina lån till en "riktig" bank.....
Hur kommer det sig att du funderar på Ikano ?
För att dom har lägre krav på insatsen eller ?

Jag tror nog dom är helt ok - låg ränta är dock inte vad jag har hört att dom har - dom brukar anpassa räntan efter risken - men har du fått en bra offert så är ju det bra.
SBAB kanske är snabba med att höja - men också snabba med att sänka ?

15% kontantinsats är ju ngt som kommer krävas i höst - oavsett bank - så antingen får ni köpa innan reglerna slår igenom, eller ta blankolån eller liknande för att täcka upp den sista delen.

Det är f.ö. nog inte för att vara ogin som folk påpekar att man bör ha iaf 15-25% kontant. Det ligger ju i ert eget intresse att inte sätta er i skiten.
Och som första bostad är nog inte en dyr villa där man max kan sätta in 5% ett så säkert val ?
Argumentet brukar dock då vara att "Men vi har bra ekonomi så varför får vi inte låna ?" - och då kommer motargumentet: "Om ni har så bra ekonomi så kan ni ju lätt spara 10000 kr/mån och få en kontant insatts på 240 000 på bara två år"

/K
 
klaskarlsson skrev:
15% kontantinsats är ju ngt som kommer krävas i höst - oavsett bank
Beslutet är inte fattat ännu, även om allt talar för att det blir så. 8:e juli har jag för mig.

/Vän av ordning
 
Dessutom är det återigen bara en officiell uppgift som inte föranleder att banker inte kan göra undantag och förhandla om man väljer att göra så. Bara att det teoretiskt och officiellt gentemot Finansinspektionen inte väljer att deklarera låntagande på samma sätt

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Dessutom är det återigen bara en officiell uppgift som inte föranleder att banker inte kan göra undantag och förhandla om man väljer att göra så. Bara att det teoretiskt och officiellt gentemot Finansinspektionen inte väljer att deklarera låntagande på samma sätt

MVH Lorant
Nja ,tricket med regeln är ju att bankerna inte får ge lån på fasigheten till emr än 85% säkerhet - sen kan dom lån mer som topplån eller blankolån - då utan säkerhet - så visst kan man förhandla.
Men då räknas de överstigande lånen iaf inte så "säkra papper" vilket förhoppningsvis gör finansmarknaden lite mer stabil om bopriserna dyker.

/K
 
Jag kan inte uttala mig om deras internetbank, men i övrigt tror jag de är lika bra som andra banker.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att Sveriges största företag skulle vara kund hos dem annars.
 
Har sett problemen med Ikanobanken nu:). På deras hemsida står det att de i dagsläget ger 1,90 på bottenlånet, problematiken är bara att om man lägger 5% i kontantinsats så ändras villkoren. Då blir räntesatsen istället 2,41 vilket inte är lika smickrande. Lägger man därtill att det går att pruta hos en vanlig bank 0,1%, då är det 0,6%skillnad mellan Ikano och en annan bank.
 
Locos skrev:
Har sett problemen med Ikanobanken nu:). På deras hemsida står det att de i dagsläget ger 1,90 på bottenlånet, problematiken är bara att om man lägger 5% i kontantinsats så ändras villkoren. Då blir räntesatsen istället 2,41 vilket inte är lika smickrande. Lägger man därtill att det går att pruta hos en vanlig bank 0,1%, då är det 0,6%skillnad mellan Ikano och en annan bank.
Som sagt: Dom anpassar räntan efter risken/kunden (och det innefattar belåningsgraden)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Hur kommer det sig att du funderar på Ikano ?
För att dom har lägre krav på insatsen eller ?

Jag tror nog dom är helt ok - låg ränta är dock inte vad jag har hört att dom har - dom brukar anpassa räntan efter risken - men har du fått en bra offert så är ju det bra.
SBAB kanske är snabba med att höja - men också snabba med att sänka ?

15% kontantinsats är ju ngt som kommer krävas i höst - oavsett bank - så antingen får ni köpa innan reglerna slår igenom, eller ta blankolån eller liknande för att täcka upp den sista delen.

Det är f.ö. nog inte för att vara ogin som folk påpekar att man bör ha iaf 15-25% kontant. Det ligger ju i ert eget intresse att inte sätta er i skiten.
Och som första bostad är nog inte en dyr villa där man max kan sätta in 5% ett så säkert val ?
Argumentet brukar dock då vara att "Men vi har bra ekonomi så varför får vi inte låna ?" - och då kommer motargumentet: "Om ni har så bra ekonomi så kan ni ju lätt spara 10000 kr/mån och få en kontant insatts på 240 000 på bara två år"

/K
För det första så har vi inga Stockholmspriset här i Halmstad, även om det enligt mig fortfarande är dyrt med villa. För det andra så är det relativt svårt att komma in i bostadsmarknaden nu efter att priserna började skena kring 96 och framåt. För det tredje bor vi idag ganska dyrt. För det fjärde så sparar vi idag absolut minst 10000:- varje månad.
 
Locos skrev:
Har sett problemen med Ikanobanken nu:). På deras hemsida står det att de i dagsläget ger 1,90 på bottenlånet, problematiken är bara att om man lägger 5% i kontantinsats så ändras villkoren. Då blir räntesatsen istället 2,41 vilket inte är lika smickrande. Lägger man därtill att det går att pruta hos en vanlig bank 0,1%, då är det 0,6%skillnad mellan Ikano och en annan bank.
Det är samma sak hos alla andra SBAB filialer (typ ICA m.fl.) och givetvis hos SBAB också. Mindre kontantinsats, högre risk, högre ränta.
 
Om anledningen är att komma undan med en låg kontantinsats så blir det knappast bättre om ett par månader då det (med största sannolikhet) är 15% kontantinsats som gäller. Då kommer det definitivt handla om högre räntor hos alla banker om man vill gå in med mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.