Godafton!

Kopplade in en avfuktare igår och tyckte mig känna en misstänkt "50Hz-durrning" i chassiet. Kopplade ur den igen och mätte i uttaget. Mellan fas och jord hade jag 110V och mellan nolla och jord 105V.

Vad beror detta på och vad kan det få för följder? Är det felkoppling i huset? Observera att jag inte hade avfuktaren inkopplad vid mättillfället.

/Q
 
Du har troligen fel på nollan KALLA på hjälp det kan var - bli -alvarligt.
 
Jag tippar på att felet är att jorden är loss nånstans, och du har nån apparat med nätfilter inkopplat på nåt ställe där jorden också är loss.


Om man kopplar t.ex. en dator i ett ojordat uttag så blir det samma fenomen.


Det här är rätt farligt, om någon ansluten apparat går sönder så kommer *alla* jordade apparater (i samma slinga med saknad jord) att bli strömförande samtidigt.

Obs att om jorden har lossat så kan man ju undra hur bra de andra ledarna är anslutna, det är nog läge att se över hela skiten innan du belastar med mer än lite lampor o.s.v.
 
Men det är ännu värre om han har fått flytande nolla!!!
det är säkrast att kolla upp det först.
 
magic_gbg skrev:
Men det är ännu värre om han har fått flytande nolla!!!
det är säkrast att kolla upp det först.
Sant, nu framgick det inte om luftavfuktaren faktiskt fungerade, i så fall lär det inte vara ett nollsläpp. Fast ett nollsläpp (efter att elen fördelats ut på enfasinstallationer) är ju egentligen inte så farligt.

Min tanke var annars att 105+110V = 215V, typiskt normal spänning mellan fas och nolla och dessutom ligger jorden rätt så "mitt emellan" vilket jordledningen på en apparat med nätfilter ansluten ojordat gör.

Dessutom, om jorden hade varit "rätt", så skulle man inte kännt "småstötar" om man tar i apparaten (om den inte också är trasig. Sannolikheten för att både apparaten har trasig skyddsjord + överledning och det dessutom är fel fram till vägguttaget är väl rätt liten)...
 
Okej, nu har jag undersökt saken vidare.

En parentes: När jag öppnade dosan till varmvattenberedaren visade det sig att en av faserna lossnat. Har vi alltså kört VV på halvfart fram till nu?

Ni må tro att jag hittade många blåa faser, bruna och svarta nollor samt vita jordar. Börjar misstänka att Humle och Dumle har vart här och kopplat.

Det visade sig att jordtåten i badrumsuttaget gick till en dosa och sedan vidare i en kabel som tog slut under en säng ::) Tejpad med frystape i änden. Ingen jord dragen till dosan. Så vad gör jag nu? Antar att det inte är lämpligt att använda uttaget utan jord i våtutrymme. Kan man norpa en fas, nolla och jord från t.ex. VV-dosan och ansluta ett uttag för att slippa dra om kabeln genom hela huset?
 
skippa VVB och försök att hitta en belysning eller nått uttag som inte ligger för långt bort och ska du ha uttag i badrum SKALL du ha både jordfelsbrytare och jordade uttag
 
Quilding skrev:
Okej, nu har jag undersökt saken vidare.

En parentes: När jag öppnade dosan till varmvattenberedaren visade det sig att en av faserna lossnat. Har vi alltså kört VV på halvfart fram till nu?

Ni må tro att jag hittade många blåa faser, bruna och svarta nollor samt vita jordar. Börjar misstänka att Humle och Dumle har vart här och kopplat.

Det visade sig att jordtåten i badrumsuttaget gick till en dosa och sedan vidare i en kabel som tog slut under en säng ::) Tejpad med frystape i änden. Ingen jord dragen till dosan. Så vad gör jag nu? Antar att det inte är lämpligt att använda uttaget utan jord i våtutrymme. Kan man norpa en fas, nolla och jord från t.ex. VV-dosan och ansluta ett uttag för att slippa dra om kabeln genom hela huset?

Den installationen kräver ett rejält nappatag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.