Har en dörr till en städskrubb som är lite konvex och därmed svår (omöjlig) att stänga helt och hållet.

Har ni några tips på hur man kan böja den rak igen?
 
Vad är det för matrial i dörren, är den målad?
 
Målad. Massivt trä med spånskiva på "utsidan" såvitt jag kan bedöma.
 
Här får du ett tips som fungerar på inte alltför tjocka skivor av massivt trä. Jag upptäckte metoden av en ren olyckshändelse, men har sedan dess använt den medvetet. :)

Du skrapar bort färgen på den konkava sidan så att det är helt trärent, samt slipar. Därefter målar du ytan med en vattenbaserad grundfärg tjockt och flödigt. (själv har jag använt V-slip, och hällt ut färgen direkt ur burken. därefter jämnat till med en planstrykare) Om metoden fungerar kommer du att märka resultat efter ca en timma, då skall skivan ha börjat räta ut sig. Om du vill ha mer böjning upprepar du metoden. Om du bara vill böja en del av skivan målar du bara där du vill att den ska böjas.

Faktum är att jag på detta sättet, med upprepad grundmålning på olika ställen på limträskivor, har lyckas få dem att böja sig på det mest märkliga sätt och precis som så som jag önskat. :D Effekten kvarstår märkligt nog även efter ett år.

Edit: Det är viktigt att det är just vattenburen grundfärg du använder, så du inte använder täckfärg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.