I ett hörn av tomten har vi en "vanlig" pil. Det finns säkert flera olika sorters pil, men eftersom jag inte är botaniker benämner jag den just vanlig. Vi har under de åren vi bott i huset trott att den enbart varit nyttig och sugit åt sig vatten. Det är ganska fuktigt just kring den.
Grannen har också haft en, tills igår. Han hade på inrådan från en trädgårdskunning blivit tipsad att genast ta ner den. Rötterna har en förmåga att breda ut sig och växa in under huset och spränga sönder. Rötterna kan även tränga sig in i dagvatten- och dräneringsrör och då sätta igen dessa.
Stämmer detta?
 
Jepp, det stämmer men hur långt från huset/dränering de bör vara kan jag inte svara på.
 
Enligt grannens trädgårdskunnige expert kunde rötterna bli upp till 15 meter långa.:O
Jag tror att det är dags att det får bli ved av trädet, det är ändå inte någon direkt prydnad.
 
Ett tips. Om du vill bli av med trädet och inte bara stammen så fäll det inte bara utan vidare. Pilar skjuter nämligen rotskott "i all evighet" efteråt. Ta istället död på trädet först genom att ringbarka det, dvs avlägsna barken i en ring runt hela trädet. På så sätt dör trädet då näringstillförseln stängs av. Nackdelen är att du får vänta tills trädet är dött men det lät ju inte som att det var jättebråttom.
 
Hittills har jag ju inte haft sååå bråttom med det, men... Om man nu skulle vilja ge trädet, eller rättare sagt stubben, aktiv dödshjälp, skulle Eco-plugg kunna vara något? http://www.jula.se/ecopluggar-med-roundup-137181
Nu står ju visserligen inget om just pil i beskrivningen, men lövträd som lövträd, eller?

Mot rot och skottsbildning från stubben av nyfällda lövträd. För Alm, Asp, Björk, Bok, Gråal, Lind, Rönn, Lönn, Sälg, Ask, Ek, Hägg, Klibbal, Poppel.
 
Kollade på Ecoplugs hemsida, låter väldigt lovande. Borde vara värt att prova. Om du testar - glöm inte att rapportera om det funkar. Jag har massor med stubbar jag vill bli av med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.