Hej!
Vi ska nyttja ROT-avdraget, 100.00, 50.000 per skalle, har hört att man måste tjäna över 24.000/mån. annars får man restskatt, jag jobbar deltid och har då ej över 24.000, men har en heltidtjänst i botten som överstiger detta.
Någon som vet hur det fungerar.
//Jess
 
Saxat från Skatteverket:

"Exakt vilken inkomst du måste ha för att kunna utnyttja maximal skattereduktion är omöjligt att säga och det beror på att det är ett antal olika faktorer, till exempel arten av inkomst, den kommunala skattesatsen och underskott av kapital, som påverkar storleken på den "nödvändiga" inkomsten."

Läs mer om hur man beräknar maximal skattereduktion för ROT.
 
imported_Jess2003 skrev:
Hej!
Vi ska nyttja ROT-avdraget, 100.00, 50.000 per skalle, har hört att man måste tjäna över 24.000/mån. annars får man restskatt
Du måste betala in mer än 50.000 per år i skatt för att kunna dra av 50.000. Så enkelt är det. Titta på dina lönebesked hur mycket skatt du betalar. Drar du av för annat (resor etc) så påverkar det naturligtvis.
 
Nyfniken skrev:
Du måste betala in mer än 50.000 per år i skatt för att kunna dra av 50.000. Så enkelt är det.
Observera "MER ÄN"! Eftersom allmän pensionsavgift, kyrkoavgift och begravningsavgift
inte berättigar till avdrag, så räcker inte 50.000 alls till för att dra av 50.000, utan du måste då upp en bra bit över.
 
Ja, se där. Riktigt enkelt var det inte. :)
 
Förutom att vi får restskatt året efter på den del som vi överstigit ROT-avdraget men nån som vet om man får böter eller liknande för att man dragit av mer än de 100.000:- som är maxbelopp, känner att det är svårt att hålla koll på det.
 
Det som händer om du överstiger maxtaket är att hantverkaren inte får ut sina pengar, vilka han då kommer kräva av dig i ett senare skede
 
Det där var ju en intressant fråga. För hantverkaren lär ju få ut sina pengar ändå (så länge man inte överskrider 50 000), om man sedna tjänar för lite, och därmed betalar för lite skatt för att vara berättigad till hela avdraget, det visar sig ju inte förrän vid deklarationen nästa år.

Då är ju frågan: Kommer skatteverket att kräva tillbaka pengar från hantverkaren, eller kommer de att lägga på beloppet på slutskattesedeln för beställaren av rot jobbet, och i så fall, blir det skattetillägg?

Själv har jag ingen aning.
 
Som jag har skrivit tidigare - med referens till SKV - får hantverkaren alltid ut sina pengar (om det är ROT-giltigt arbete). Om det inte finns kvar av ROT-potten, blir det kvarskatt för betällaren. Något skattetillägg har jag inte sett nämnas.
 
Varför har denna tråd hamnat i Politik-delen? Borde flyttas.
 
-MH- skrev:
Observera "MER ÄN"! Eftersom allmän pensionsavgift, kyrkoavgift och begravningsavgift
inte berättigar till avdrag, så räcker inte 50.000 alls till för att dra av 50.000, utan du måste då upp en bra bit över.
Och glöm inte att andra avdrag så som avdrag för räntor på lån osv tas från samma "pott".
 
Har flyttat ämnet som föreslagits i inlägg 10.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.