Hej!

Vi bor i en enplansvilla med källare från -62. I källaren finns flera ventiler för att få in luft men i boplanet så är den enda ventilationen köks och badrumsfläkten. Nu funderar vi på att försöka få till bättre ventilation, men vad ska vi välja? Vad gör mest nytta i en villa som vår? Vad är mest ekonomiskt och ekologist?

/Patrik
 
Finns det inga friskluftsventiler eller spaltventiler i fönster på "övervåningen"?
 
Nope! Ingenting alls finns i inluft på "övervåningen". Väldigt mysko bygge...

/Patrik
 
En ventil i skafferiet borde det ändå finnas! Tanken var nog att det skulle komma in lite luft i fönsterspringorna också. Spaltventiler enkelt och bra om det är svårt att borra stora ventilhål i väggen.
 
Skafferiet är ombyggt till en toalett för många år sen och ligger i källaren. :/

Jag har funderat på nån typ av mekanisk ventilation för att få ett bra luftutbyte. Eller är det att skjuta över målet?

/Patrik
 
Finns ju förstås risk med att borra upp nya hål på övervåningen att ventilationen i källaren inte blir lika bra = eventuella fuktproblem.
Men källarluften är inget jag kan tänka mig att man vill få upp i vilket fall.

Känns som det enklaste och mest rationella skulle vara att ta upp nya hål på övervåningen och se till att ni kan ansluta frånluft i källaren med. Så att båda plan ventileras men luften blandas så lite som möjligt.
Har ni möjligtvis tvättstuga eller liknande där nere?

Enplansvilla med källare från -62, blåbetong i källaren?
 
pzacke skrev:
Nope! Ingenting alls finns i inluft på "övervåningen". Väldigt mysko bygge...

/Patrik
Dom har väl satts igen under oljekrisen som vanligt:)
 
pzacke skrev:
Skafferiet är ombyggt till en toalett för många år sen och ligger i källaren. :/

Jag har funderat på nån typ av mekanisk ventilation för att få ett bra luftutbyte. Eller är det att skjuta över målet?

/Patrik
Det är aldrig att skjuta över målet med mekanisk ventilation! Risken är stor för självmål vid självdrag!

Där fick jag till det:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.