Ville bara lägga ut en varning för Bauhaus.

Har sedan ca 1,5 år tillbaka tänkt att köpa en Lillevilla från Bauhaus
och har utgått från den på mitt bygglov.

Har under flera tillfällen under denna tid varit i kontakt med Bauhaus och
fått en aningen svävande svar på mina frågor men kört på ändå.

Nu mot sluttampen så har jag precis byggt klart grunden. Bokat upp en snickare samt bokat en lastbil för transport av huset. Alltså mycket förberedelser som är svåra att skjuta på innan sommaren.

Jag pratade med Bauhaus vid ett flertal tillfällen (Bauhaus Länna Sthlm). för att verkligen förvissa mig om att huset jag ville ha fanns inne och det var alltid tummen upp.
Denna vecka skulle jag åka dit och betala huset.

Döm om min förvåning när det visar sig att de inte har något hus. Eller jo förresten. De hade ett på lager. Ett som stått där i tre års tid helt öppet bakom huset. Vattenfyllt och med en del skador. Det vågade jag inte chansa på att köpa.

Blev erbjuden att köpa huset för 10 000 kr mindre men då helt utan garanti! Inte en chans.
När de först började att sälja huset så var det för priset de nu erbjöd.

Nu står jag här utan hus. Hela sommarplaneringen förstörd och en helt noll serviceminded försäljare som inte ens erbjöd mig att boka ett nytt hus.

Stor varning för Bauhaus inkompetens och att det tydligen inte duger med att dubbel och t.o.m. trippel checka information. Det stämde ändå inte.

:@q(;^;)p
 
  • Gilla
LSG
  • Laddar…
Är det en duktig snickare så bygger han din bod för nästan samma pris, på tre dagar och då får du 45x70 reglar och 22mm panel och slipper de flagar som annars ingår. Så du skall vara glad, ha en bra sommar.
 
Det finns dom på Bauhaus som är bra och andra som jag undviker. Men så är det överalt.
 
Ad acta
Ta dit din snickare och låt han besiktiga det nedsatta huset. Är det OK kan du väl ge dom ett skambud.

Annars häller jag med fixarkrille, att du låter snickar´n bygga ett rejält hus åt dig istället.
 
Det verkar som merparten av människorna vill handla i stora hus med massor av grejer och säljare som inte vet vad dom säljer. Bauhaus är ett bra exempel på det men det finns massor av såna här köplador, man måste veta vad man ska ha och kunna välja utan säljaren helt enkelt.

Fast jag skulle aldrig bygga en sån där byggsats, har kollat på dom både på Bauhaus och hos andra och dom har en sak gemensamt. Klena dimensioner, skärpvirke som ofta är skarvat, allmänt ranglig konstruktion. Jag bygger i lösvirke 10 ggr av 10, blir inte dyrare heller om man ser till vad man faktiskt får för pengarna.
 
Var på Bauhaus förra veckan för första gången på väldigt länge, tittade på alla förvirrade människor som ville fråga saker, returnera trasiga saker etc. Förstå mig rätt nu, men det kändes som man har "passerat det stadiet" man har lärt sig känna igen skräp och tunna dimensioner. Det är billigare, men det är för att mycket av det som säljs är skräp. Inget av det jag köpte där för 5 år sedan finns kvar, det har dött, gått sönder eller bytts ut.
Då är det bättre att handla på överskottsbolaget, för det är samma grejjer fast billigare.
 
Jag var på Bauhaus för ett par veckor sedan (Norrköping). Det var på dagtid en vardag, så det var inte mycket folk där. Dock hade de kompenserat för detta genom att inte ha en enda tillgänglig personal att fråga. Så det var inte smart, som jag hade inbillat mig, att åka på dagen.

När jag skulle betala var det tomt i båda kassorna så kassörskorna satt och pratade med varandra. Det kändes som om jag störde i deras privata diskussion när jag kom och skulle betala. Jag fick vackert vänta tills de hade pratat klart... Självklart får de prata med varandra, men då avbryter man sig när det kommer kunder. Och varför ha två kassor öppna när det är så lite kunder i affären, när de anställda skulle behövas bättre ute i butiken??
 
Rillerulle - tråkigt när sådant händer. Hade du skrivit något avtal eller lagt handpenning på huset?
 
Pepparkaka skrev:
Rillerulle - tråkigt när sådant händer. Hade du skrivit något avtal eller lagt handpenning på huset?
Gör man sånt på Bauhaus?

Det är ok med den personal som inte vet något och erkänner det men det är värre med de som babblar på grejer de inte har någon aning om.
Det finns en kille på Bauhaus i Norsborg som är expert på att snacka skit. När jag är på bra humör brukar jag gå och fråga honom något för att
se vilket konstigt svar jag får.

Kollade på styrskena till cirkelsågen och han kom och ville rekommendera en skena som någon hade lämnat tillbaka för att den var sned.
Han tyckte att jag skulle köpa den för att den var billigare. Jag svarade att jag vill ju ha en styrskena som jag kan kapa rakt efter inte en som är tok sned med en diff på 1-1,5cm. (skenan var verkigen som en banan) Hans svar var att det blir typ rakt när man kapar efter den oxå. Observera typ.
 
ByggareNick skrev:
Gör man sånt på Bauhaus?
Ingen aning, men för ett tag sedan hade Bygg-Ole utförsäljning av panel jag var intresserad av men inte hade möjlighet att ta hem samma dag. Det var inget problem att reservar en del av detta och hämta det senare under veckan, men jag betalade handpenning först. Nu vet jag inte vad detta varit värt om de trots allt sålt panelen till någon annan, men jag hade ialla fall ett kvitto.

Sedan kan jag hålla med om att det finns inkompetent personal på Bauhaus, liksom på andra byggfirmor. Sedan skall man inte glömma att det även finns de som faktiskt har gedigen kunskap!
 
Jo men de som är väldigt duktiga är sällan roliga att prata om. :D
 
Thomas59
Förstår iofs att du är besviken men jag har svårt att se att NÅGON butik kan lämna 100% garanti på att en vara finns i lager vid ett senare tillfälle, om det nu inte var så att du ringde några minuter innan då åkte till Bauhaus eller att du betalar i förskott alt skriver på en beställning och betalar handpenning eller liknande.

- Det har gått 1,5 år sedan du sökte bygglov och den byggnad du tänkte uppföra kunde ju lika väl ha utgått under tiden du funderade och planerade.

- Du har tydligen fått svävande svar men ändå kört vidare så det kan man väl kalla chansning eller hur?

- Du bygger grunden, bokar snickare och beställer lastbil UTAN att ha köpt byggnaden vilket i mina ögon då ser lite bakvänt ut. Vad hindrade dig från att i god tid köpa den byggnad du talar om och överenskomma om en leveransdag som passade dig?

Nu vet jag inte vad Lillevilla är för något, fritidshus? friggebod? eller annan byggnad men i vilket fall verkar det väl lite märkligt att göra allt vad du gjort i förberedelser UTAN att faktiskt FÖRSÄKRA dig om leverans men jag kan ju ha missat någon väsentlig information?

Bauhaus må vara inkompetenta på många områden och beskeden man får kanske inte alltid är 100% korrekta men i detta fall tycker jag faktiskt att du enkelt hade kunnat undvika situationen och mest har dig själv att skylla.
 
  • Gilla
Lindgrenski och 3 till
  • Laddar…
Har ingen annan butik (Bauhaus) huset du letar efter ?
 
Visst man får det man betalar för och i det här fallet så kanske jag får se det som tur i oturen beroende på hur jag går vidare och hur det går.

Försökte också få ner priset men försäljaren lyssnade inte på det örat.

Jag tycker dock att det är synd att Bauhaus inte verkar bry sig om sina kunder när det ändå gäller en så stor affär. I slutändan lite över 100 000 kr. Just därför att det är så mycket pengar så kollade jag upp flera gånger att huset verkligen fanns hemma och det skulle aldrig vara några problem enligt Bauhaus i Länna. Men det är väl så med stora kedjor att man har råd att inte tillvarata allas intressen, den stora organismen rullar vidare ändå.

Jag la ingen handpenning eftersom de vill att man ska betala hela huset direkt. Var även i kontakt med dem för 1,5 – 2 år sedan för att förvissa mig om att huset skulle finnas tillgängligt några år framöver och det skulle det vara.

Jag blev faktiskt utskrattad när jag frågade om jag kunde boka ett hus och han förklarade att så många hus säljer vi faktiskt inte att det är nödvändigt att boka. Ytterliggare ett krux var att jag var tvungen att hämta huset inom en vecka efter att det var betalt. Det pratade jag också med dem om! De ville väl ha plats för andra hus.

Så jag tycker nog att jag gjorde allt rätt.

Jag anser verkligen inte att jag har mig själv att skylla på.
 
Redigerat:
Nej inget annat varuhus har den i lager heller. Numera kan man se lagersaldo på deras hemsida och jag tog för givet att de hus som stod att det skulle finnas i lager. 1 st på i stort sett varje varuhus i Stockholmsområdet skulle finnas men det visade sig att det är varje hus som finns uppbyggt på plats och alltså inte till försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.