Är ett gäng designingenjörer på Högskolan i Skövde som fått i uppdrag att kombinera en groventré med tvättstuga på ett smart sätt efter en viss planritning! Behöver lite mer kött på benen angående problemområden både vad gäller tvättstuga och groventré. Även lösningsförslag gällande hur man kan utnyttja det lilla utrymmer ca. 10m[sup]2[/sup] för förvaring. tacksamma för all hjälp och idéer vi kan få!
 
Ett problem som inte tycks försvinna fast barnen blir tonåringar är allt grus/sand man drar in. Och eftersom man oxå har ren tvätt i detta utrymme blir det lite jobbigt ibland. Ett annat är att det är så mycket skor där jämnt...

Angående lösningar så har vi för att få plats med mycket jackor (våra och barnens kompisars) på ett smart sätt satt många rejäla krokar på ena väggen, en del högt och en del lägre. Det fungerar jättebra! Under detta har vi två skohyllor (önskar bara att barnen fattade att skorna ska stå i hyllan).
 
Varför inte ha ett galler på golvet precis innanför dörren, så som det är i en del varuhus. Under gallret är det ett gjutet hål, en nedsänkning i golvet där sand, grus och annat skräp samlas. När behov uppstår lyfter man på gallret och sopar ur.

Tycker jag verkar smart.....
 
Är av den fasta övertygelsen att bästa lösningen är att inte kombinera groventre och tvättstuga över huvud taget. I min värld är tvättstugan ett hygienutrymme som bör hållas minst lika rent som badrummet (och där brukar man väl knappast skutta omkring med skitiga ytterskor och -kläder?). Känns ju annars rätt meningslöst att stå och tvätta om kläderna ändå skitas ner igen så fort de lämnar maskinerna.

Nä, utrymmer med så skilda funktioner bör vara separerade. Om man ändå måste kombinera, varför inte smälla upp en avdelande vägg (i glasbetong?...för ljusets skull) så att man inte behöver leva med smutstvätt både före och efter tvätt?

...och detta är naturligtvis min högst personliga åsikt... ;D
 
Alter_ego skrev:
Är av den fasta övertygelsen att bästa lösningen är att inte kombinera groventre och tvättstuga över huvud taget. I min värld är tvättstugan ett hygienutrymme som bör hållas minst lika rent som badrummet (och där brukar man väl knappast skutta omkring med skitiga ytterskor och -kläder?). Känns ju annars rätt meningslöst att stå och tvätta om kläderna ändå skitas ner igen så fort de lämnar maskinerna.

Nä, utrymmer med så skilda funktioner bör vara separerade. Om man ändå måste kombinera, varför inte smälla upp en avdelande vägg (i glasbetong?...för ljusets skull) så att man inte behöver leva med smutstvätt både före och efter tvätt?

...och detta är naturligtvis min högst personliga åsikt... ;D
Visst vore det toppen! MEN kvm kostar pengar när man bygger nytt och när man renoverar måste man ta hänsyn till bärande väggar mm. Så för det mesta går det inte att lösa. Sen tycker jag nog att det finns en viss praktisk funktion att ha ett rum till två funktioner: när skitiga kläder kommer in (på barn eller vuxna) är de redan i tvättstugan där de ska tvättas och slipper flyttas vidare i huset. Sen var det en viss ironi i mitt förra inlägg, jag har inga problem med att mina rena tvätt förbli ren! ;)
 
Håller med ovanstående om att dessa två utrymmen ska separeras. Vi har kombinerat idag, inge vidare.

Svarade för övrigt redan igår. Var tog det inlägget vägen?

/Fredrik
 
Bara en stilla undran ang det här med groventré, vad är den egentligen till för?

Är den vanliga ingången för fin för att användas?
Om man inte kan gå in i huset med lite skit på fötterna så måste man ju ha tänkt fel nånstans, eller?

Om grovisen är tänkt som ett skitigt utrymme så rimmar ju det ytterst illa med att samtidigt ha det som tvättstuga.

Jag kan tänka mig att det kan vara bra att ha en mellanstation för t.ex blöta och skitiga hundar, men då går ju tvättstugan bort helt och hållet.

 
frasse skrev:
Om grovisen är tänkt som ett skitigt utrymme så rimmar ju det ytterst illa med att samtidigt ha det som tvättstuga.

Jag kan tänka mig att det kan vara bra att ha en mellanstation för t.ex blöta och skitiga hundar, men då går ju tvättstugan bort helt och hållet.
Lägger du den rena tvätten på golvet? I så fall förstår jag dig.

Det är väl helt ok om man vill samla smutsen i en groventré i stället för finentrén. Att det inte skulle gå att tvätta i groventrén bara för att det är lite skit på golvet förstår jag inte riktigt.

Sen brukar väl groventrén vara lättare att städa än finentrén.
 
Hemmakatten
Drömmen vore väl att separera tvättstugan från groventrén. Men om det inte går, så tycker jag idén om att ha en mellanvägg/ett litet avskilt utrymme innanför ytterdörren för stövlar o blöta kläder är bra.
Har sett i nån tidning en familj som hade som en liten uppbyggd "låda" (liknande ett duschkabinsgolv) där stövlar, regnkläder o smutsiga hundar (och barn :)) kunde duschas av. Ovanför hängde stänger o krokar för torkning av blöta ytterkläder och regnkläder. Den lilla "lådan vär även utmärkt för att rengöra jordiga krukor och annat lite "grövre" som man inte gärna har på diskbänken.
 
General Failure skrev:
Lägger du den rena tvätten på golvet? I så fall förstår jag dig.

Det är väl helt ok om man vill samla smutsen i en groventré i stället för finentrén. Att det inte skulle gå att tvätta i groventrén bara för att det är lite skit på golvet förstår jag inte riktigt.

Sen brukar väl groventrén vara lättare att städa än finentrén.
Jag antar att du har flera års erfarenhet av ett sådant rum som vi diskuterar?

Vi har haft det i sex år med ett barn som nu är tio.

Vi kommer inte att bygga likadant igen.
Kanske på samma ställe i huset, men avgränsat på något sätt.

Antar att designingenjor'n får avgöra det själv, men ett tips är att följa det råd som majoriteten av svaren i den här tråden ger...

/Fredrik
 
FredrikB_Viby skrev:
Jag antar att du har flera års erfarenhet av ett sådant rum som vi diskuterar?
/Fredrik
Det stämmer. Kring 20 år.

 
Självklart så vikes linnedukarna på golvet, gör inte alla det???

Klinker är ett jättebra underlag för strykning.

Om man nu tycker att det är helt OK att hasa runt i grus och tvätta så är det en sak, men sen drar man ju runt skiten i hela huset, alternativt dammsuger före varje tvättpass.

Alla tycker olika och har olika behov men vi tog ett direkt beslut att hålla tvättstugan för sig.
 
Vi har "vanlig" entre i ett eget halvplan mellan entréplan och källarplan, funkar väldigt bra för att samla upp skräp.

Groventré om man nu kan kalla den det har vi i pannrummet, och tvättstugan längre in i källaren. Personligen tycker jag också det är rätt smidigt att ha tvättstugan separerad från entrén. Nu så viker jag i och för sig sällan kläder eler linnedukar rätt på golvet. Däremot hänger jag gärna tvätt i tvättstugan och upskattar att det inte kommer in barn med leriga vantar och råkar ta tag i den rena tvätten (tro mig, barn lyckas med ALLT! :surprised: ).

Ifall man skall kombinera dessa två utrymmen tror jag att det kan vara smidigt att antingen kunna separera utrymmena med en vägg (glasbetong lät snyggt!) eller varför inte en ställning för tvätten som man sen kan hissa upp i taket på ett eller annat vis.
 
General Failure skrev:
Lägger du den rena tvätten på golvet?
Även om man inte lägger ren tvätt på golvet kanske man vill lägga smutstvätten där...och det är ju viss skillnad på en sjorta som är smutsig efter en dags användande och en skjorta full med lera och hundskit ;).

Jag kan se behovet av en alternativ entre i äldre hus med trånga entreer. Men i nybyggen i dag tenderar entrehall vara mycket större än tvättstugan, dessutom är det väl numera regel snarare än undantag med klinker i direkt anslutning till entre. Komplettera med några m2 entrematta så har man större möjlighet att ta hand om, såväl av två- som fyrbent inburen, skit i hallen.

Dessutom försämras ju funktionen av tvättstugan av en groventre då rummet blir ett genomgångsrum med mindre plats för arbetsytor/förvaring.

Nä, jag tycker nog att groventre som koncept spelat ut sin roll...bättre att installera gallergolv i garaget och blåsa av smutsiga varelser där med Kärchern ;D.

Alter ego
 
General Failure skrev:
Det stämmer. Kring 20 år.
Hemmablind? ;)
Eller bara duktig på att hålla ordning? ;D

Det är ju inte så värst många som håller med dig...

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.