Jag ska byta panel utvändigt och vet inte om jag ska måla huset med slam, olje eller akrylatfärg. Vad är för respektive nackdelarna med dom olika färgerna?
 
Jag väljer ju slamfärg framför de andra, ff a pga förarbetet inför ommålning, du slipper skrapa slamfärgen, bara borsta av och måla igen. Man får dock måla lite oftare i de flesta fall, men jag fullständigt hatar att skrapa, så det slipper jag gärna.
 
Slamfärg är vackert, "har karaktär", är lättanvänt, men kräver tätt underhåll. Svårt att måla över med något annat om du vill byta. Erbjuder ingen "fuktspärr" eller liknande utan träet får "självventilera".

Oljefärg är också snyggt, tämligen blankt till att börja med, patineras efter några år av s.k. kritning som gör att kulören ser blekare ut. Krackelerar naturligt efter en tid för att släppa ut överskottsfukt (bl.a. därför det används på vindskivor, fönster och annat).

Akrylatfärger håller kulör och glans bättre (chanserar långsammare) än oljefärg. Underhållsintervallet är längre än för traditionella alkydfärger, beroende på fabrikat.

Ser man till grundbehandling så är slamfärg det enklaste. Grundbehandlingen för de senare typerna (idag vattenburna båda två) är tekniskt sett bättre i och med du impregnerar och fuktskyddar virket. I slutändan är det bara en fråga om hur du vill att ditt hus ska se ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.