VI skall till att bygga en altan men har inte kommit fram till hur den skall se ut riktigt. Kan man få höra lite åsikter och förslag? Vi har en ganska stor tomt utan några träd eller annat att ta hänsyn till. Huset är nybyggt i lite lantlig stil, träfasad. Bifogar ett par utkast som jag gjort tidigare. Det är öppna landskap och därför ganska blåsigt, så man vill kunna utnyttja hörnen på fasaden för lite lä.
 
  • Altan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att ditt förslag med sneda vinklar ser bäst ut. Sedan spelar det förstås roll hur tomten ser ut i övrigt. Vad har du för utsikt från altanen, till exempel? Ser du hela trädgården eller är den uppdelad i "rum"? Buskar och träd kan också hjälpa till att ta bort en del av blåsigheten.
 
Tills vidare är det väldigt öppna landskap hos oss. Nybyggt hus på gammal åker, vid älven dessutom.
 
Varför inte slänga upp ett par bilder av hur huset ser ut där altanen ska vara och kanske någon på utsikten från altanen för att få en känsla. Själv är jag lite allergisk mot helt räta vinklar överallt. Jag gillar alternativet med utskjutet i mitten med vinklade övergångar. Den upp till höger alltså.
 
Skickar med en bild på huset på den sida som altanen skall byggas på och en bild på utsikten. Bilder från i vintras, men ändå. På fasadbilden ser det ut att slutta mycket från huset, men det är en ganska stor, nästan plan yta på den sidan huset innen slänten ner mot älven tar vid.
 
  • P1040099.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.