Hej,

vi är nyinflyttade och har mycket, mycket trevliga grannar. Dock så visar det sig nu att de har en mindre trevlig poolpump. Den står i en friggebod vid tomtgräns och för liv. Vi är mycket ute i trädgården och jag börjar bli lite stirrig på att den aldrig är tyst, det är också ett så irriterande tjutande ljud. Jag vågar inte påpeka detta om det inte finns några vettiga lösningar, men vad kan man göra och hur mycket kostar det?

Undrar därför om ni poolexperter kan ge mig lite tekniska råd.

Är det bara gamla pumpar som låter såhär? Hur mycket kostar en ny? Deras pool är inte jättestor.

Går det att isolera bort såna här lågfrekventa ljud? med vad isåfall?

Måste en poolpump vara igång dygnet runt eller kan man sätta på en timer? Det hade varit lättare att härda ut om man vet att det kommer frister.

Hörs en pump lika mycket åt alla håll? De är lite äldre (medelålders) men så mycket sämre hörsel kan de ju inte ha så jag förstår inte hur de står ut själva, kan det vara så att det bara låter åt vårt håll?

Tidigare ägare tror jag inte har använt trädgården, igenväxt djungel, men för mig är det enda anledningen till att bo i hus och jag vill kunna vara ute så mycket som möjligt. Känns lite löjligt att behöva flytta för en poolpump. Jag tycker att det är så sjukt obehagligt att behöva berätta att deras pump stör, men det är ännu värre att inte kunna vara ute på ett normalt sätt. Vi har bara pratat lite över staketet än så länge, men de är verkligen super-trevliga så jag tror inte att man får reda på om de tycker att man är en gnällig idiot, vi vill verkligen ha en bra relation.

Alla tips välkomna!
 
Du ska självklart prata med grannen. De kanske inte har uppmärksammat det. Om de verkar trevliga så är det ju ännu bättre. Jag tar alltid upp det jag stör mig på annars går man ju bara och irriterar sig mer och mer.
 
Jo förstås, men jag vill ha lite koll på om detta går att lösa eller om det bara är normalt, för att bara oroa dom över nåt som inte går att ändra på tjänar ju inget till, då ska dom ha dåligt samvete hela somrarna istället.

Det är också så sällan man ser dom så man vill inte flyga på dom med problem utan att ha en lösning.
 
Vi hade en hydrofor som levde en halv j-vel, jag byggde en låda och isolera invändigt med 120 isolering med ett ventilationsuttag.

Tyst o fint blev det.
 
finns la dämpmattor till bilar på biltema eller liknande, bara proppa friggeboden full....
 
Låter som att det blir stomljud ifrån pumpen, be grannen ställa pumpen på något mjukt.
 
Tack för svaren, jag tolkar det som att det går att bygga in och höja upp den och hoppas på lite dämpning. Får hoppas på lite varmt väder så att de kommer ut i trädgården.
 
Milkshaken
Tjutande ljud kan ju även vara lagerljud, låtsas vara intresserad inför grannen om deras pool, fråga då, om det är ett lagerljud som hörs, om ett lager håller på att gå, så har ju inte pumpen många dagar kvar isf...
Säg att ni kan kontrollera gemensamt, då bör väl grannen höra vilket oväsen den för, han kanske rent av frågar om det hörs in till er...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.