Hej.

Undrar om någon har eller har tänkt att välja till multimedia tillvalet i LBhus
classic serie. Jag förstår inte vad man ska med alla dom 5 uttagen till i alla rum men det kanske är bra. Hur har ni gjort och varför?


mvh: Christoffer
 
Vi har valt till multimedia. Då ingår 8 uttag. Ungdomarna som spelar mycket vill absolut inte ha trådlöst, så på övervåningen har vi satt ett i varje sovrum (4 sovrum). På nedre plan har vi satt övriga 4, mest för att användas som TV-uttag. Ett har vi placerat nära vårt uterum, för att kunna dra ut en TV dit t.ex.
 
Jag har också valt tillvalet. Det är 2 nätverksuttag och 3 för tv + satellit-tv till varje rum. Självklart kommer man inte att använda alla i alla rum men man har allt klart. I min 121:a är det 6st uttag, kök, 3 sovrum allrum samt vardagsrum.
 
Tillvalet multimedia utökar varje uttag såsom jhenrikj beskriver det. Det blir inte fler dosor, bara mer funktionalitet i varje dosa. Vi hoppade över detta tillval, tyckte att 25 kkr var i överkant.

I standard ingår ett datauttag samt tomdosa och rör för tv (eller vad man väljer att dra i). Dock till antalet lika många dosor som MM tillval. Snackade istället med elektrikern som drog i för dubbel data till varje rum, kostade 800 kr, tycker att data idag är viktigare än en massa koax. TV-lösning har vi inte bestämt ännu, lutar dock mot IP-tv och telefon blir på sin höjd en bärbar. Satellit-tv ser vi som uteslutet, och skulle vi välja Boxer får vi helt enkelt dra i koax till de rum som blir aktuella.

Visserligen ingår väl ett par boxar med lite annan hårdvara att placera i skåpet men vi kör troligen på fiber-LAN och för vidare förmedling löser jag gärna det problemet med egen vald hårdvara. Man skall ha ett abonnemang för inkommande service och då ingår mycket av detta.

Med tanke på hur fort det svänger inom just tekniken för media-distribution så känns 25 k lite i överkant för nåt som kan vara överspelat om ett par år.
 
Redigerat:
eran skrev:
Tillvalet multimedia utökar varje uttag såsom jhenrikj beskriver det. Det blir inte fler dosor, bara mer funktionalitet i varje dosa. Vi hoppade över detta tillval, tyckte att 25 kkr var i överkant.

I standard ingår ett datauttag samt tomdosa och rör för tv (eller vad man väljer att dra i). Dock till antalet lika många dosor som MM tillval. Snackade istället med elektrikern som drog i för dubbel data till varje rum, kostade 800 kr, tycker att data idag är viktigare än en massa koax. TV-lösning har vi inte bestämt ännu, lutar dock mot IP-tv och telefon blir på sin höjd en bärbar. Satellit-tv ser vi som uteslutet, och skulle vi välja Boxer får vi helt enkelt dra i koax till de rum som blir aktuella.

Visserligen ingår väl ett par boxar med lite annan hårdvara att placera i skåpet men vi kör troligen på fiber-LAN och för vidare förmedling löser jag gärna det problemet med egen vald hårdvara. Man skall ha ett abonnemang för inkommande service och då ingår mycket av detta.

Med tanke på hur fort det svänger inom just tekniken för media-distribution så känns 25 k lite i överkant för nåt som kan vara överspelat om ett par år.
Så mycket som 25 tkr betalade inte vi, har för mig att det var runt 16 tkr. Men de kanske har höjt sedan i höstas.
 
Jag betalade 14 500, beställde i Mars (6 uttag).

Med flera olika sorters tråd i väggen så lär det inte bli omodernt jättefort. Nätverket är ju Cat6 så nästa steg är intern fiber och det lär inte hända på många år....

Standarden är ju ett RJ45 i varje rum bara så det går t.ex. inte att kombinera telefon och data i samma rum...och den största anledningen för mig, allt är klart när jag flyttar in.
 
Ja det var ju helt andra priser än de vi fick som förslag, som sagt 25 kkr fick vi som pris, och detta var sommar/höst 2009.
Hade vi fått era priser kanske man hade kunnat slå till. Kanske försökte säljaren blåsa oss? Vi stod iaf över.

Som jag skrev i tidigare inlägg, vi kompletterade upp standard till dubbel data i varje rum. Precis som jhenrikj skriver är standard-inst. mycket begränsad. Och vad gäller ev. koax till resp dosa så drar jag det själv till mycket rabatterade kabelpriser.

Intern fiber i bostadshus tror jag inte mycket på alls, här på jobbet har vi precis avvecklat alla tankar på fiber och pensionerat hela den tidigare satsningen på detta. Med de hastigheter och relativt låga priset på TP-lösningar finns ingen anledning. Och då jobbar jag inom en ganska prisokänslig bransch. Fiber kommer att husera över korta avstånd i ett back-bone i serverhallar och liknande.

Lite OT, men planerar ni att installera larm? Vi passade på att fixa lite extra tomrör och uttag placerade innan man gipsade igen alla väggar och tak. Visst finns trådlösa lösningar även här men trådat är billigare och driftsäkrare. Elektrikern drog slang till alla rum och fixade för matning till centraler och manöverdosor till små pengar.
 
eran skrev:
Ja det var ju helt andra priser än de vi fick som förslag, som sagt 25 kkr fick vi som pris, och detta var sommar/höst 2009.
Hade vi fått era priser kanske man hade kunnat slå till. Kanske försökte säljaren blåsa oss? Vi stod iaf över.
Nånstans är du ju lurad.....priserna som gällde när jag beställde i mars var.... (för oinvigda är siffrorna före priset de olika husmodellerna)

5 Kombiuttag: 102M 12 900
6 kombiuttag: 117M/N 13 750
7 Kombiuttag: 121M, 135M/N, 154M 14 590
8 Kombiuttag: 147M 15 450
9 Kombiuttag: 159M 16 290
10 Kombiuttag: 185M/N 17 140
 
Ja du... Det kan man verkligen säga. Iom att det var plus knappt 10 k på de där priserna vi fick så. Ingen av dem är ju i närheten av 25 k.
 
" Nätverket är ju Cat6 så nästa steg är intern fiber och det lär inte hända på många år.... "
Nästa steg är inte fiber utan CAT 7....
 
Jaha här tror man att man hänger med ;=) (Vi kör alltid fiber internt på jobbet när vi behöver snabbare än 1GB, får skylla på det). Men men, den dagen man verkligen behöver 10Gbit så får man väl byta kabel då ;=)
 
Cat 6 koppar ska väl klara uppemot 10Gbit över kortare sträckor, gränsen har pressats en del. Cat 5e klarar 1 Gbit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.