Hejsan alla glada!!
Först vill jag bara säga (som ny här) att jag tycker detta är en alldeles underbar sida!
Nu till min fundering...Jag och min sambo ska snart flytta in i ett jättefint hus men behöver lite hjälp. På ovanvåningen i detta hus så behöver väggarna göras iordning. Det är ett 1 1/2 plans hus så det är snedväggar på båda sidorna. Vad vi tänkte göra var att sätta upp bröstpanel ( tror det heter så?, panel på halva väggen)upp till snedtaket börjar, som vi sedan betsar vit. Och sedan tapetsera strukturtapet resten av väggen upp till taket och måla det i någon snygg färg. Taket målar vi vitt, ingen panel.
Låter detta bra eller är vi helt fel ute? Någon som har någon annan bra idé? Någon som kanske gjort likadant? Vad kan man ha för färger? och vilken färg på laminatgolv passar in? (vi tänkte lägga clickgolv)
Många funderingar, men man vill ju att det ska bli fint ;D

Tack på förhand
Annika
 
Det är ett sätt att göra det eller kan du sätta panelen i taket och tapetsera väggarna istället. Så hade vi det en gång.
 
Jag ryser lite när du nämner strukturtapet.....
Känner mig alergisk mot detta, har gammal glasfiber väv i hela huset själv och håller på att sanera!

Tycker persoligen att det är mycket trevligare med släta väggar målade med x-matt färg typ Nordsjö Inova.

Lycka till! :)
 
Håller med Smile..skippa strukturtapeten och måla/tapetsera en slät vägg istället, fast det är ju bara MIN åsikt. Strukturtapet får mig att tänka på pizzerior och 80-tal.

Vill ni ha en vägg med struktur så måla med "Som Sand" eller någon av de andra"Som.." färgerna som Nordsjö(?) har. Eller blanda sand i en annan väggfärg ni tycker om.

Vilken kulör ni ska använda beror mycket på vilken typ av rum det är och vilka färger ni har i möblemanget..dessutom, för att krångla till det, avgör också vädersträcket och ljusförhållandet i rummet vilken kulör som kommer upp på väggarna hos mig.
I ett söderläge använder jag bara varma färger t.ex.

Lycka till med ert rum!


 
Anledningen till att jag inte skulle välja strukturtapet är att jag precis har rivit strukturtapet i tre rum och ett kök och att det var väldigt mycket jobb :) Den dagen ni vill ha något annat på väggen måste ni ta bort strukturtapeten. Fast moderna strukturtapeter kanske spaltar sig bättre än gamla tapeter från 1989, så det kanske inte är så farligt ändå...

I övrigt tycker jag att det låter som en trevlig lösning. Måla inte snedtaket för mörkt bara.

Jag skulle föreslå att ni väljer färg på golvet först, och sen anpassar resten efter det. Man vill nog inte byta golv lika ofta som man målar om.
 
Eller ni kanske menar strukturväv och inte tapet med struktur i vinyl? För I så fall har jag inga åsikter om den punkten annat än att jag tycker att den fyrkantsrutiga är rätt trist :) Fiskben och allt vad det nu finns kanske är snyggare.
 
Tack för alla trevliga inlägg...
Den struktur tapet jag menar är inte sån gammal ful plastig utan sådan som finns i de flesta nya hyresrätter idag, vet inte vad den heter men den är väldigt fin iallafall....
Vi får se hur vi gör men är tacksam för alla inlägg som sagt...
Mvh Annika ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.