hej,

Bor i ett område med bostadsrätter, och vanliga lägenheter.

Jag kan nå innergården och min ytterport med via en grind ~300m bort, men kör jag 15m på en gångväg så når jag mina fönster på baksidan. Vilket är myyyyycket smidigt!

Blev idag tillsagd av P-vakten som säkert har rätt att bötfälla i hela området att det inte var ok att köra på gångvägen och parkera på gräsmattan för att lasta i/ur bilen.

Jag menar att jag visst borde få göra det, eftersom jag menar att "allt" är gångväg. Dvs om jag kör via grinden eller kör den korta vägen på baksidan spelar ingen roll - det viktiga är att jag verkligen gör det för att lasta i/ur bilen. Jag kan inte se att just gångvägen på baksidan har en skylt körning förbjuden utan det finns antagligen en skylt för området någonstans.

Har jag rätt eller fel? Måste jag börja köra in med bilen på innergården för att vara säker?
Och... är det verkligen förbjudet att stå på gräsmattan för att lasta i/ur?
 
Om det är en fyrkantig gul skylt kring P-förbudet så kan det vara zonparkeringsförbud. Då får du inte stå någonstans utom på utmärkt P-plats.
 
Men ett parkeringsförbud inom ett området gäller väl inte för i/ur lastning?
 
Man får helt enkelt inte parkera på grönområden om det inte finns skyltat att man får det.
 
Rent formellt så är det väl ganska uppenbart att man inte får köra eller parkera på en gräsmatta. Nu går det troligen inte under reglerna om parkering, utan som egenmäktigt förfarande.

Om du vill "formalisera" huruvida det är tillåtet eller ej, så bör du konsultera styrelsen i föreningen. Om du väljer att trotsa föreningens ordningsregler (och körning på gräsmatta får man nog se som brott mot reglerna oavsett om det står utryckligen eller ej), så riskerar du (teoretiskt) att bostadsrätten förverkas.
 
O
Sen är det väl inte lämpligt att köra på en gångväg?
 
Detta för att slippa köra 300m?
Varför skulle det inte vara skillnad att köra på en publik gångväg gentemot genom en för ändamålet avsedd väg i ett inhägnat område (gm grinden)?

O m g I-landsproblem?
 
Neh,det är inte för att slippa köra 300m. Att ta in sina last via fönstret är myyyyycket smidigare än att behöva gå genom porten och min dörr. För att inte tala om hur mycket mer jag stör grannarna om jag går via porten.

Och de 300m jag får köra runt sker också via gångvägar/innergårdar... och just det vill jag verkligen undvika.

Har småbarn själv och vill inte att folk kör i onödan på området. Och skulle det vara så att jag är "tvingad" att köra in på området så tycker jag det är korkat.
 
Problemet hos oss - som också bor i ett sådant område - är att folk gör det ofta av slentrian. Gör man det någon enstaka gång för att lasta i/ur är det OK tycker jag. Därvid lämnar jag tyckandet i tråden.
 
Hur ofta har du så mycket last att du måste ända fram till huset?!
 
Nyfniken skrev:
Hur ofta har du så mycket last att du måste ända fram till huset?!
Det har man minst en gång veckan. Det räcker med att veckohandla...

/
 
Göran.W
Klart p-vakten gnäller du har ju gjort allt fel.
Om vi börjar med att köra på gräsmattan gäller följande.

Terrängkörningslag (1975:1313)
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet

Att köra på gång väg är så klart lika olagligt som att köra på trottoaren.

När det gäller parkera på gräsmattan gäller följande.

Förordning (1976:1128) om felparkeringsavgift

"2 § Parkeringsanmärkningar för överträdelser av lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1 § trafikförordningen (1998:1276) eller föreskrifter enligt 10 kap. 14 § trafikförordningen får meddelas endast om föreskrifterna i sådana fall då det skall ske har
1. märkts ut enligt bestämmelserna i 10 kap. 13 § trafikförordningen,
2. tillkännagivits i enlighet med tillämpliga bestämmelser i 10 kap. 11 § trafikförordningen, och
3. förts in i ortstidning enligt 10 kap. 13 § tredje stycket trafikförordningen.
Parkeringsanmärkningar får, trots vad som anges i första stycket 1, meddelas om bristerna i utmärkningen är utan betydelse för trafikantens förståelse av trafikregleringen. Förordning (2005:272)".

Trafikförordningen 10:13

13 §
Hastighetsbegränsningar och föreskrifter om högsta tillåten hastighet enligt 3 kap. 17 §, föreskrifter om bärighetsklass 2 eller 3 enligt 4 kap. 11 §, särskilda trafikregler som meddelats genom lokala trafikföreskrifter enligt 1 § eller föreskrifter enligt 14 §, skall utmärkas enligt bestämmelserna i vägmärkesförordningen (1978:1001) eller föreskrifter som meddelats med stöd av den förordningen om de gäller på väg. Detsamma gäller föreskrifter i terräng om det finns skäl till det.
Lokala trafikföreskrifter om att ett visst område skall vara tättbebyggt område eller miljözon behöver inte märkas ut. Om ett tättbebyggt område märks ut enligt bestämmelserna i vägmärkesförordningen behöver hastighetsbegränsningar enligt 3 kap. 17 § första och tredje styckena inte märkas ut vid det tättbebyggda områdets början och slut.
Lokala trafikföreskrifter skall införas i ortstidning om de enligt en föreskrift inte skall eller behöver utmärkas med vägmärke. F (2006:1208).

Föreskrift i terräng behöver alltså bara märkas ut om det finns skäl till det. Att man inte får parkera eller ens stanna i terrängen finns det sannolikt inte skäl att märka ut.
 
Efter vad jag har hört så har det delats ut böter för brott mot terrängkörningslagen till folk som parkerat på skolans gräsplan mitt inne i närmsta tätort här.
 
Cujo skrev:
Det har man minst en gång veckan. Det räcker med att veckohandla...
Han får väl bära som alla andra?
 
Jo precis de tycker jag med, bara att bära om det bara är mat man handlat. Oavsett om det är veckohandling eller ej. Annat om jag ska in med ett kylskåp eller tvättmaskin osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.