Nu är jag antagligen inne på fel forum, men jag gör ett försök.

Som sagt jag har ett boro-hus ifrån 1987 med Bacho Minimaster(sitter ovanför köksfläkten), Har i vintras monterat in en LVP 9,1kw med den och kaminen klarade jag vintern,
trots att det var som kallast -34C ,

Har nu bestämt mig för att byta kök och vill riva bort det gamla systemet, Så jag undrar vad måste jag göra för att "bygga om" mitt hus så att
jag fortfarande kommer att ha bra normal ventilation, ??, Funderar dock på att behålla värmesystemet som sitter i tvättstugan för att kunna elda på lite extra när det är som kallast.

Hoppas det finns folk där ute med boro-hus som har gjort eller funderar på att göra samma sak själv
Tack på förhand

/Per
 
Minimastern är ju en FTX. Jag kan inte direkt svara på vilka komplikationer man råkar ut för om man kombinerar en FTX med luftvärmepump och braskamin. FTXn ser ju till att man har balanserad från- och tilluftsventilation i huset (med värmeåtervinning), detta sätts ur spel om man har en LVP.

Ska du bara fokusera på bytet av Minimastern (ett byte är klokt - reservdelarna sinar snabbt), så finns det mängder med ersättare. Det finns moderna minimasterlösningar, tex Fläktwoods RDKG och RDKR, och andra lösningar där man sätter FTXn på vinden eller i tex tvättstugan.

Vad är husets uppvärmningsmetod? Fjärrvärme, el, olja?
 
Huset värms upp med LVP samt braskaminen. Hur fungerar ventilationen i ett hus som inte använder sig av en Minimaster?

Jag tror att jag utan problem skulle klara mig utan den.
 
Har du ett hus med FTX och tar bort den får du ingen ventilation i huset.
Var och tittade på ett hus som var till salu med samma planlösning som mitt (jag skall också sälja ). Då får man görs som dom hade gjort. Silvertejp över tilluftsdon och frånluftsdon och sen var det nyupptagan ventiler i varje rum för att få in friskluft.
Har du ett enplanshus kan du ansluta en ny FTX på vinden. Det har jag gjort och det fungerar utmärkt. Fläkten över spisen har jag dragit rakt ut.
 
Skrotar du din Minimaster är jag spekulant på aggregatet. Behöver en motor, men kan ta hela som reservdel.
 
7 år har gått, undrar om fläkten finns kvar ...
Vad har du för fel på din motor? Lager går enkelt att byta själv, även kondensatorn är en enkel sak att byta ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.