Tja undrar om det är någon som har erfarenhet av rökgas fläktar??  :-/
Om aspirotor är en bra fläkt den drivs ju av vinden eller man ska slå till med en el driven istället  ::)

tacksamm för svar ;)
 
köp en elektrisk samt en motorstyrning så du kan reglera varvtalet

 
b20 skrev:
köp en elektrisk samt en motorstyrning så du kan reglera varvtalet
Och motdragslucka om den inte finns redan..
 
Hej,

ja jag har en Exhausto RSV009 som används till braskaminen.

Ska det vara till braskamin eller värmepanna?





 
det är till en villa panna
 
Vet inte om du såg min post i vent-forumet så du får den igen:
Har själv en rökgasfläkt - en injektorfläkt som fungerar bra men överdimensionerad för mitt behov: att vara säker på att skapa drag tills pannan är tillräckligt varm för att ordna den saken på egen hand.

En vindberoende skall användas i första hand för ventilation, inte för rök.

Fördelen med en injektormodell är att skorstenen egentligen inte påverkas av att fläkten inte går och att den inte behöver demonteras vid sotning. Luft tas runtomkring skorstenen och trycks upp med hög fart från sidorna i en liten skorstensförlängning. Detta suger med luft i skorstenen och luften flyttas nedifrån och upp.

Fläkten är nästan ohörbar från marknivån när den går och är effektiv - min motdragslucka står nästan parallellt när den drar igång.

Man kan ställa ned hastigheten med en tyrristor, men jag snålar bort den och styr fläkten med en tempsensor som styr laddomaten istället. När temperaruren i skorstenen är låg och brännarens fläkt går då startar min rökgasfläkt tills tempen ökat och jag vet att draget räcker.

Man MÅSTE ha en motdragslucka om man inte har det sedan förut - annars blir det inge bra alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.