Vår granne har servitut på att använda vår infart för att ta sig till sitt garage men nu har vi skaffat hund och vill sätta upp ett staket men kan vi göra det?
Det kommer att bli grind ut mot själva gatan.
Och kan vi ha vår hund lös där även om hon kanske rusar fram när grannen kommer och går till sitt garage?

Jag bifogar en enkel ritning på hur det ser ut.
 
  • servitut..jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad med att offra infarten fram till grannens garage? Dvs. sätta staketet från där det står "grind" och upp mot huset tills du kommer till granngaragets högra sida, sen vinklar du nedåt mot garagehörnet.
 
Tycker grannen om hundar är det kanske inget problem.
Tycker grannen det är dumt att få blötgrusiga tassavtryck på finkostymen så får ni nog sätta grinden mellan ert och grannens garage så grannen har fritt in till sitt garage.

Eller så uppfostra hunden att inte bry sig och då behöver ni inget staket och grind (som någon lämnar öppen).

Protte
 
Haavard Ja det är ju en tanke,
Prototypen: vi tänkte faktiskt sätta upp en grind även vid grannens garage, nu är det så att det är en hund som är 4,5 år som vi har tagit hand om från ett omplaseringshem.
En av anledningarna till att vi vill sätta upp staket är ju självklart att hunden ska få gå lös men även pga att andra grannar genar för att komma till ett hus som ligger bakom den granne som har servitut för att de ska slippa gå runt, dessutom så använder trädgårdsmästaren som de har vägen för att köra in på hennes baksida och när de ska ut så kör de på vår gräsmatta för att komma runt med släpkärra vilket har medfört stora djupa spår eftersom det har varit ganska blött.
 
Vad skulle du själv tycka om att få öppna två grindar för att komma till din garagedörr ?
 
annis41 skrev:
...dessutom så använder trädgårdsmästaren som de har vägen för att köra in på hennes baksida och när de ska ut så kör de på vår gräsmatta för att komma runt med släpkärra vilket har medfört stora djupa spår eftersom det har varit ganska blött.
Hägna in er gräsmatta i stället. Då kanske trädgårdsmästaren väljer att inte köra in där med sin släpkärra.
 
Så här skulle jag sätta staketet. Blir ju lite extra staket men ganska bra att kunna svänga in med bilar utan att behöva kliva ut i ur och skur för att öppna en grind och sen stänga den bakom sig. Trevligare för eventuella gäster med som kanske inte annars vågar öppna grinden om hunden springer lös innanför. Vågar man det ens själv om man är ensam och inte kan passa den medan man kör in bilen.

Tycker man det blir för mycket staket från början så går det ju dessutom att välja att bara hägna in runt huset fram till garaget eller det andra området.
 
  • servitut..jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pelk
  • Laddar…
Oavsett hur ni väljer sätta upp staketet, tänk på att det inte får försvåra eller förhindra grannens nyttjande av servitutet.

Mvh / Total0koll
 
En tanke kan ju vara att bara ta en del av tomten för att slippa ta upp hundskit över allt.
 
Jag antar att du tänkte placera staketet på servitutsområdet. Även om det bara handlar om några futtiga centimetrar som staketet tar i anspråk av servitutsvägen så får du inte uppföra staket. Lagstiftningen är eftersatt vad gäller servitut och speglar inte dagens verklighet med infartsvägar och skaftstomtomter i förtätade villakvarter. Det är så knasigt som att du kan inte anmälas för att sätta upp staket utmed din tomtgräns, vid yttersta linjen utmed servitutsvägen, men din granne kan heller inte anmälas för att han river ned ditt staket som står på servitutsområdet. Jag har samma läge så jag vet. Skulle aldrig våga eller vilja bygga staket på det sätt du planerar. Det är upplagt för vrede och permanent osämja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.